• gahadas
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:44:01 följande:
    Dyrare är det knappast. Vet inte varför du skulle behöva äta en massa tabletter. Som vegan behöver du endast b12 tillskott.
    Varför skulle jag välja att vara vegan om jag behöver tillskott pga det?
  • gahadas
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:17:51 följande:

Jo, det kan man undra. Här hemma har vi tre barn och alla äter veganskt. Hade även tre veganska graviditeter - mådde toppen!

Ang "käka piller" så har jag läst till mig att:

1. B12 injiceras till de flesta "matdjur" för att säkra b12-innehållet. Varför ta omvägen via ett lidande och energikrävande djur när du kan spraya in det i munnen (dessutom smakar det gott - barnen älskar det!)

2. Fisk käkar alger och tillhandahåller då omega-3 fetter. Vi äter algoljan direkt och deltar inte i det fruktansvärda överfisket/"fish-farming". Ännu en omväg som vi undviker.

3. Majoriteten (över 90%) av sojabönor som odlas i Brasilien går till uppfödning av djur. Så argumentet att vegankost är en miljöbov är skitsnack. Dessutom äter vi endast havreprodukter med havre från Sverige eller sojaprodukter med soja från Österrike.

Sen borde ovo-lakto-vegetarianer läsa på om kalvar och dess lidande inom mjölk-och ostproduktionen. Vidrigt :(

Vegansk kost är riktigt god, enkel och passar alla åldrar :)

Fick era barn något val?
  • gahadas
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:34:44 följande:
    Förstår knappt vad frågan innebär? Inget barn får väl ett val? Alla barn äter ju det föräldrarna äter. Vet inte många barn i Sverige som har bevittnat en slakt och sen fått frågan om de vill fortsätta äta djur. Men givetvis får de äta vad de vill när de är äldre. Handlar frågan om utanförskap så har det aldrig varit ett problem.
    Har visserligen aldrig fått frågan om att fortsätta äta djur, men jag var med och slaktade och styckade som barn och jag fortsatte i alla fall.

Såhär då: om era barn frågar efter kött, får dom kött?
  • gahadas
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:55:58 följande:
    Jag menade inte att alla som ser djur slaktas slutar att äta djur. Snarare att det är nyttigt att förstå att kött inte kommer från träd till affären.

De äldre vet vad kött kommer ifrån och har inte velat prova. Skulle de fråga så skulle jag vilja att de verkligen förstod var köttet kommer ifrån och se en slakt och stycka djuret (som du fick göra tex) och informera att de flesta köttprodukter inte kommer från glada och nöjda djur. Sedan gå vidare därifrån. Har ju ingen färdig plan direkt då de inte är det minsta intresserade.

En tveksam liknelse skulle vara att en familj åt upp valparna som deras hund födde. Skulle vara helt okej i andra länder. Jag vet att vår livsstil är avvikande från den svenska normen men åt det positiva hållet. Det är liksom okej att inte följa majoritetens livsstil så länge ingen far illa av det.
    Men då kan ju din familj med gott samvete börja äta vilt!
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?