Inlägg från: KarlssonsKalle |Visa alla inlägg
  • KarlssonsKalle

Varför äter inte fler veganskt?

Enkelt svar!
    För att kött i olika former och normala proportioner är jävligt gott och nyttigt!

• KarlssonsKalle
    Mandel skrev 2017-02-13 11:38:54 följande:

Om det är bättre för hälsan, miljön och i vissa fall djuren låter jag vara osagt då det är en helt annan diskussion. 

För det första så tycker jag inte om böner och linser. Att käka soja-produkter där man skövlat regnskog för att odla är jag inte intresserad av.
    Den kemikalielektion som är för att få fram quorn är jag inte heller intresserad av. Annars tycker jag att quorn är ätbart. Äter inte spannmål heller så havreprodukter är inte aktuellt.

Känns som att jag skulle få näringsbrist tämligen omgående av att bara äta rotfrukter och grönsaker.
    Någon i familjen som skulle få näringsbrist före mig är äldsta sonen som inte äter grönsaker över huvud taget. 
    Vet inte hur länge han skulle klara sig på pasta och någon banan här och där.

Så tips på rätter mottages tacksamt!

När det gäller hälsan så är det ju nyttigare att äta kött/fisk i normala proportioner, det kan ju ingen säga emot.
  • KarlssonsKalle
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 
    1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,
    2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.
    Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

Likdelar??? Skulle vi äta levande djur annars eller varför kommer du med så korkade ord???

Att soja är cancerframkallande är väl ingen nyhet tex. 

Att slippa äta piller helt och hållet är det enklaste, dvs äta allsidig kost!
  • KarlssonsKalle
    oktoberbebben skrev 2017-02-13 21:48:56 följande:
    Intressant att läsa det du skriver. Gällande godiset blev det en jäkla massa rubriker för ett tag sedan då "Godis var värre än kött". Men det visade sig att en portion skumgodis (det sämsta godiset) var lika dåligt som en portion med fläskkött. Fast griskött har ju mindre miljöpåverkan än ko plus att folk äter ju betydligt mer kött än godis.. Och det mesta godiset går ju bort för en med vegankost så köttätaren blir ju ändå den som får tänka till.

Ang thailandsresan är den lika med en svensk persons livsmedels konsumtion under två år. Då är ju veg-ätare medräknad. Bara en liten parantes på det. (Iaf enligt rapporter från studien som jag hittade) Själv avskyr jag flyg så det är väl bra i en sådan här diskussion..

Annars håller jag med dig i det du säger. En rik tvåbarnsfamilj i enorm villa som flyger flera ggr per år och bara köper nytt (utöver mat alltså) jämt och ständigt är inte det bästa för miljön alls.
    vad är det som är dåligt med en portion fläskkött???
  • KarlssonsKalle
    fulsnygg skrev 2017-02-14 08:04:48 följande:

Ja oftast är det väl egoism eftersom man struntar i att vi håller djur som slavar för att vi tycker att det är lite jobbigt att ändra på saker och inte vill vara krångliga i sociala sammanhang. Sen så finns det folk som inte alls känner för djuren och det förstår jag bara inte.

Att man låter folk leva under slavlika förhållanden på fälten i många delar av världen tycke inte bekomma veganer.....
  • KarlssonsKalle
    fulsnygg skrev 2017-02-14 08:24:23 följande:
    Vad tycker du att jag ska göra för dem då? Vilka fält är det vi pratar om? Tycker du att bara för att man inte gör allt för alla så är man en hycklare? Vad gör du själv?
    Ungefär det vissa veganer vill att vi ska göra mot djuruppfödare kanske...
    Jag hycklar inte med att jag äter kött så varför ska jag göra annat än att arbeta för att djuruppfödare behandlar sina djur så humant som möjligt.

Om du hade följt nyheterna senaste åren kanske du hade uppmärksammat hur folk dör i förtid som jobbar på diverse fält runt om i världen.
  • KarlssonsKalle

Det blev samma sak i den här tråden som i det flesta trådar där sk tokveganer deltar i.
    I början av tråden kom dessa personer med en massa felaktiga fakta som tex att broccoli innehåller mer protein än rött kött (Fakta broccoli innehåller 4.5 ggr mindre än rött kött).
    Att kött är onyttigt, men några fakta kan dom aldrig länka till.
    Så det försvinner efter det har dragit sitt mantra som vegansidorna säger till dom...

Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?