Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:
Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning
Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
Jag har aldrig varit i Thailand
Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.
Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.
Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd
Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden
Intressant jobb du verkar ha! Låter som en hel del, men roligt :) och vad härligt att ha så mycket skog! Låter som en dröm.
Lite OT men jag har drömt om att odla min egen mat, det behöver man ju egentligen inte ha så mycket mark till, speciellt inte till bara ett fåtal personer, men just nu så bor jag i lägenhet, så drömma är det jag gör! Om några år har jag förhoppningsvis ett hus lite utanför en stad där det känns rätt. :)
Godis visste jag inte om, vad är det i godiset som har så stor miljöpåverkan? Jag har inte så bra koll på just godis, äter det i princip aldrig, men när jag gör det...mörk choklad. Fånigt gott
Absolut borde vi försöka pusha resten av världen i rätt riktning, jag hoppas de kommer ifatt någon dag. Sverige gör ju bra ifrån sig, vi har lite hög köttkonsumtion men den går väl förhoppningsvis ner i framtiden.
Tror det kommer ta lång tid innan hela världen är på en "bra nivå", så just nu försöker jag bara vara så duktig jag kan på egen hand, även om det inte gör någon skillnad egentligen så känns det bra att tänka att min kost (inga animaliska produkter) kanske väger upp för någon annans kost. Jag är väl en av få veganer som inte tycker det är "fel" att äta andra djur, jag avstår mest för att jag kan, för att det är bra för världen just nu.