• Mandel

Varför äter inte fler veganskt?

Om det är bättre för hälsan, miljön och i vissa fall djuren låter jag vara osagt då det är en helt annan diskussion. 

För det första så tycker jag inte om böner och linser. Att käka soja-produkter där man skövlat regnskog för att odla är jag inte intresserad av.
    Den kemikalielektion som är för att få fram quorn är jag inte heller intresserad av. Annars tycker jag att quorn är ätbart. Äter inte spannmål heller så havreprodukter är inte aktuellt.

Känns som att jag skulle få näringsbrist tämligen omgående av att bara äta rotfrukter och grönsaker.
    Någon i familjen som skulle få näringsbrist före mig är äldsta sonen som inte äter grönsaker över huvud taget. 
    Vet inte hur länge han skulle klara sig på pasta och någon banan här och där.

Så tips på rätter mottages tacksamt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:49:55 följande:
    Nu är den mesta sojan odlad till djurhållningen och på sånt sätt blir det en högre klimatpåverkan. GMO är inte lagligt i Sverige.
    Om du köper utländskt kött är det med största sannolikhet uppfött på soja, men i Sverige så var det för ett par år sedan upp i 95% självförsörjandegrad på foder så jag misstänker att den siffran har stigit något.
    I och med åkerbönans intåg på de svenska fälten så har importen av soja för foder minskat kraftigt.
  • Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 
    1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,
    2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.
    Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

Fast det har kommit fram att det inte är bra att äta piller heller.
    Att vitamintillskott inte alls är så bra utan varierad kost är det bästa.

http://dinamediciner.se/blogg/urban-fagerholm/risker-och-nytta-med-kosttillskott-de-ar-inte-ofarliga
  • Mandel
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:27:08 följande:

Antagligen för att dom är lata och inte vill inse hur djuren de äter upp får lida..

Jag vet inte om det är bättre för ex en älg att dö av ålderdom och bli uppäten av rävar innan den hunnit dö ordentligt. 

Hur många olika gårdar har du besökt?
    Jag var i USA nyligen och gjorde gårdsbesök och där kan jag hålla med dig om att djuren lider i många fall, men hos mina grannar och andra vänner runt omkring är det inga djur som lider.
    Senaste tillskottet i frysen är till och med kött ifrån en ko som fick allvarliga förlossningsskador.
  • Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:00:49 följande:
    En intressant fråga? Vad är intressant? Att grisarna hellre väljer att leva i små trånga boxar för att sedan slaktas levande än att inte bli uppavlade?
    Jag tycker inte alls att det är en intressant fråga, tycker snarare att det är jävligt intressant att någon tycker att det är intressant.
    Hur många grisuppfödare har du besökt?
  • Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:05:33 följande:

dessutom behöver man inte ens lära sig massa nya rätter. Jag brykar göra vagansk korvstroganoff där jag byter ut korven till vegankorv, och grädden till havregrädde. 

hamburgare - byt ut köttet mot vegokött.

köttfärsås - byt ut köttfärsen mot veganfärs.

ostmacka. köp veganost. 

köttbullar med potatis. köp veganbollar.

cilligryta - byt ut köttet mot oumpf

Det finns inga ursäkter.

Vad består vegokött av? Veganfärsen? Veganosten? Veganbollarna?

Jag äter inte soja eller spannmål och quorn äter jag inte heller.
  • Mandel
    HippHipp skrev 2017-02-13 09:17:07 följande:

Däremot föräldrar som säger att de äter kött pga att barnen inte äter några grönsaker.... eller vuxna som har 'svårt för paprika'....

Om barnet inte har en diagnos som tex autism så svälter barnet inte ihjäl. Tids nog äter ett hungrigt barn. Och att äta veganskt, eller vara vegetarian, pescetarian eller flexitarian behöver man ofta vänja sig vid. Så är det med ovana smaker.

Du är hjärtligt välkommen hem att lära äldsta sonen att äta grönsaker. Jag har försökt i över 12 år och jag har provat allt möjligt och även att svälta ut honom. 
    Hot, belöning, uppmuntran eller vad som. Allt är provat. Och han äter inga grönsaker alls nu, så det har snarare haft motsatt effekt.
    När han var liten åt han i alla fall gurka, körsbärstomat och majs, men det slutade han med när han var runt 2 år.

Förskolepersonalen var helt övertygade om att han skulle börja äta grönsaker när han såg de andra barnen äta - precis som om vi inte äter grönsaker hemma..., men de erkände sedan när han slutade att de haft fel.

Vi äter alltid grönsaker till våra måltider. Det kan vara allt ifrån vanlig sallad till olika grönsaksgratänger. Jag har provat med en skål för varje sort, jag har provat att lägga på hans tallrik, jag har provat att "gömma" i mat, men...

Tycker dock att det är löjligt att tvinga folk att äta saker de inte vill. Man tvingar ju inte muslimer att äta fläsk eller är det bara ok att tvinga barn?
  • Mandel
    Elderberry skrev 2017-02-13 11:59:38 följande:
    Jag ska inte ge mig in i den här tråden mer än jag redan gjort, men jag tänkte att det kanske var bra att dela en till länk, inte endast till dig som jag citerar ovan utan till alla.

www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Djur får ofta proteinfoder gjort på sojabönor, det finns en graf på sida 4 som visar vart sojaimporten till Sverige går till (djur- vs människomat).

Jag var också tveksam till soja förut men har insett att det är rätt lönlöst att vägra köpa eko-sojabönor eller tofu från kina (som inte skövlar regnskog) när man köper kött och mjölk där djuren får proteinfoder gjort på sojabönor. 
    Det är en gammal rapport. Jag var på föreläsning för 1-2 år sedan och då låg självförsörjandegraden på Foder på 95% och ökar stadigt.
    Jag har frågat bönderna runt i kring och ingen av ko-bönderna importerar eller köper färdigt foder utan de odlar sitt eget.
    Hur det är med grisuppfödningen har jag inte senaste siffrorna på. Äter dock helst inte fläskkött.
  • Mandel
    Elderberry skrev 2017-02-13 13:48:06 följande:
    Ja, Sverige är lite före när det gäller miljötänk. Många länder är nog värre än Sverige var under perioden den rapporten skrevs, så även om man kan leva någorlunda klimatsmart som allätare i Sverige så har världen (på det stora hela) problem. 

Det ändrar heller inte faktumet att djurmaten hade kunnat ge mat åt fler människor än själva djuret.

Du verkar dock väldigt aktiv i det här, föreläsningar och bondbesök, är det något du jobbar med?
    Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
    Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning

Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
    Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
    Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
    Jag har aldrig varit i Thailand
    Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden
  • Mandel
    Rymdmoln skrev 2017-02-13 16:18:41 följande:
    Kanske såg fel men visst var det du som ville ha tips på måltider som var veganska? :)

Jag har gjort jättegoda svampbiffar en gång, rödbetsbiffar är jättegott också. Egentligen är det ju dock godast att servera getost till rödbetsbiffarna men svampbiffarna är goda som de är.

En annan grej som är enkelt att göra veganskt är grönsakssoppor som t ex blomkålssoppa, broccolisoppa, morotssoppa med saffran osv. Jag brukar ha i lite havregrädde eller osötad mandelmjölk men det går fint att köra utan det också. Man kan servera ett gott bröd med avokado och lite flingsalt på till.

Falafel med en god grönsallad och vinägrett till är gott också.

Woker är också enkla att slänga ihop och man behöver inte ens något köttsubstitut :) dessa olika rätter funkar att äta några gånger i veckan men i längden så behöver förstås en fulltidsvegan baljväxter och lite mer saker. Men som sagt, några gånger i veckan funkar jättebra. Hoppas du hittade något du gillade. Tipsade bara för jag tyckte jag såg att du efterlyste det, vill alltså inte tvinga på någon något haha! :)
    Första problemet är att en familjemedlem inte är grönsaker alls. Jag äter inte spannmål och falafel är kikärter som för mig är böner och linser vilket jag inte tycker om då det är för mjöligt. 

Alltså blir det inte så lätt att ställa om familjen till veganer. 

Och största hindret är nog att inte en endaste av oss vill och så länge vi inte blir bjudna på supergoda rätter så vi blir intresserade så kommer vi nog aldrig sluta äta kött, ost, grädde osv.
  • Mandel
    Rymdmoln skrev 2017-02-14 08:20:30 följande:
    Aha okej :) jag trodde du ville ha några recept till för dig typ, som lunchlåda! Att äta någon gång i veckan typ.

Visst äter du lågkolhydratskost? Isf är det ju dessutom ännu svårare att äta vegansk kost hehe. Är själv bara vegetarian och försöker dra ner på kolhydraterna och det är inte helt lätt när man vill äta så naturligt som möjligt
    Man kan väl kanske kalla det lågkolhydratskost. Inget jag tänker på utan jag äter sådant som jag mår bra av och då blir det så lite som möjligt av spannmål och socker.
    Annars frossar jag i grönsaker och rotfrukter! Fast inga baljväxter då eftersom jag inte tycker om konsistensen
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?