• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Allex

Lämnar ett spår här. Fick mens för 4 dagar sen, så det är väl äl om ca 12 dgr. Bara att vänta in den.... Segt att vänta.

• Maran73

Hej alla! Jo, munkpeppar kan ju mkt väl vara ngt jag äter helt i onödan... Tror inte det skadar i alla fall. Funderar på ägg, visst finns det sätt att mäta huruvida de ägg man (eventuellt) har är BRA eller inte? Själv väntar jag fortfarande på mensen, undrar hur lång tid det tar innan den kommer igång... Annars, har haft ett rent H-E på jobbet i höst, då har jag en tendens att kraftigt överdosera de nikotinläkemedel jag tyvärr är svårt beroende av. Har fått en fix idé att det var därför jag fick missfall, stress och dåligt leverne så att säga. Eftersom situationen är ungefär likadan nu så känner jag att "hjälp, det kommer att bli missfall igen om jag blir gravid nu!" Suck... Trevlig helg i förskott!

cissha skrev 2015-11-19 11:23:26 följande:

Hej på er!

Jag har googlat mycket på munkpeppar och det jag hittar är att "man tror" att det kan öka fertiliteten och göra så att man lättare bli gravid. På några sidor stod det att det bara var "tomma påhitt"?!

Vet inte vad jag ska tro...

Hur som haver...jag går och väntar på min mens som av någon anledning kommit ur balans.Jag håller på att gå ner i vikt sedan 2 månader tillbaka och i och med detta så har min menscykel rubbats. Hemskt opraktiskt just nu

Jag behöver gå ner i vikt för att kroppen ska klara en eventuell graviditet.

Sist kom min mens 3 dagar innan planeringen. Vilket gör att jag inte riktigt vet när min ägglossning är - SUCK!

Jag kämpar iaf på med graviditetsappen och hoppas att jag får klarhet i detta snart.

Jag känner ju lite stress trots allt...ni kanske känner samma. Jag blir 42 år i början på nästa år.

Kram på er medkämpar!

• havsblomman

Jag har också börjat med Munkpeppar, har även hört att Rosenrot ev ska hjälpa, medan andra säger att inget av detta hjälper. Har också läst här på sidan att Pergotime, som det krävs recept för går att få, finns att köpa på internet, med det kan ju ge farliga biverkningar...

• Maran73

Jahapp, hur går det för er? Kommer den eländiga mensen? Här händer det Nada förutom att jag haft ont i "äggstocksområdet" och i ryggslutet, så jag antar att kroppen börjat om den normala processen igen efter MF. Förhoppningsvis. Ha en trevlig helg alla!

• Allex

Fy för mens!

Här har jag precis hittat älsekret, så nu blir det att ligga i (i dubbel bemärkelse *tihi*)...... Brukar ha älsekret i dryga 3 dagar, så jag gissar på att jag får utslag på älstickan på måndag och då är det väl äl på tisdag..... Men vi får väl se.

Hur går det för er andra?

• vicsara

Hej!

Hoppar in här. Har två barn en som är 18 och en som är född -05. Själv är jag född -72. Fick mf i somras i v6. Vi har försökt ett tag från och till men först nu egentligen som vi gör det sen två mån "på riktigt". Min kille har inga barn.
    Har trott jag haft äl varje månad och regelbunden mens. Har dock kört från och till med ältester och inte tyckt jag fått riktigt starkt utslag. Kanske gjort fel vet inte men funderar ändå på om man kanske inte får äl. Såg en tidigare diskussion om munkpeppar och rosenrot. Finns dessa på hälsokost och äter man dem från mens till äl el hur funkar det? lycka till alla kämpande 40+are. Glad

• mariatheresia

Här var äl i mån tis och en diagnos halsfluss de lux, lyckades få till det men äter antibiotika vilket jag inte hade klarat mig utan så blir detnågot får vi hoppas den inte gjort skada. Ganska less på bebisverkstan nu så får se hur länge man orkar kämpa. Femte försöket iaf och bim 15 dec ca

• elvatolv

Jag har kommit till funderingar om vi ska hoppa av försöken. Vi har det bra som vi har det, jag är nöjd med mina underbara pojkar, får sova hela natten och länge på morgonen. Har mer egentid. Mycket jobb med en bebis. Sen är det ju så mysigt också och ger mycket. Jag är rädd att jag ångrar mig att vi inte försökte mer. Känns som jag inte har tid att tvivla såhär. 40-årskris? Kanske.

• tovalisa
    elvatolv skrev 2015-12-03 06:36:39 följande:

Jag har kommit till funderingar om vi ska hoppa av försöken. Vi har det bra som vi har det, jag är nöjd med mina underbara pojkar, får sova hela natten och länge på morgonen. Har mer egentid. Mycket jobb med en bebis. Sen är det ju så mysigt också och ger mycket. Jag är rädd att jag ångrar mig att vi inte försökte mer. Känns som jag inte har tid att tvivla såhär. 40-årskris? Kanske.

Jag förstår dina tankar. Pendlar mellan likadana tvivel själv. Tror å andra sidan att man kanske alltid gör det när man står inför stora beslut och stora förändringar. Hos oss har vår minsting börjat sova dåligt (från att alltid ha sovit jättebra), vilket har fått mej att känna att vi nog åtminstone borde skjuta upp försöken med några månader (haha, tidsspannet i den här åldern är verkligen tajt: förr skulle man väl ha skjutit upp försöken med några år ;)) MEN ... i skrivande stund är jag lite osäker på om jag har en ovanligt jobbig pms på gång, eller om jag HELT I MISSTAG har gått och blivit på smällen trots allt. För vi försöker alltså inte aktivt ännu, åtminstone. Blir nog tvungen att testa, kanske redan, idag. Tycker att det känns misstänkt likt en tidig graviditet ... Hoppas på inbillning! :)
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016