• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Allex

Hur går det för er tjejer i tråden? Hur ligger ni till i äl och bim?

Jag är på cd 23, hade äl för 7 dagar, så om allt går som man vill så borde ägget planteta in sig nu eller i de kommande dagarna. Har haft lite högre temp än de andra cyklarna, så jag hoppas det är ett bra tecken.

Havsblomma-jag vet inte riktigt. Jag försökte boka tid hos gyn via landstinget..men icke. Jag var för gammal och de hade inga resurser att hjälpa mig. Men testa i ditt landsting, kanske går bättre

Maran73-fantastiskt att du blev gravid, det ginns ju chans då. Vi är inne på försök 18 och ja....här händer inget. Inte än iallafall Är ju bara på dag 7 efter äl...så att testa är ju ingen ide än, fastän det kliar i fingrarna. Brukar få spottings 5 dgr innan mens....så...om de inte kommer kanske hoppets lampa kan tändas.

• cissha
    fiskenova skrev 2015-11-06 16:41:09 följande:

Hej! Jag är 40 och började försöka i maj, plussade nu i oktober. Tänkte bara tipsa - kanske självklart för många men i alla fall - om munkpeppar och rosenrot. Jag började med det i september efter en sommar utan resultat. Ägglossningen blev jättetydlig, tog test och hade sex på dag 8, 11 (då ägglossningen var) och 13 efter mens. Resultat direkt! Bara som pepp och tips :).

Grattis! Skrattande

Vad är munkpeppar? Rosenrot har jag ätit i omgångar, kanske ska ge det en chans igen.
    Jag väntar på äl näst helg och då är sambon och jag barnlediga (så passande Flört)

• Maran73

Hej!

Allex, det är absolut skönt att få ett kvitto på att jag kan bli gravid, håller med. Håller alla tummar för dig!

Munkpeppar ska balansera könshormonerna och boosta ägglossning om jag förstår det rätt, används mot PMS också. Tas från mensens första dag fram till ägglossning, beställ från nätet och säkert även i butik någonstans. Mitt problem är att jag inte har en aaaaaning om när jag har ägglossning, vill inte använda ägglossningtest för det känns lite... vet inte,  ospontant? =) Vi kör varianten "mycket sex och hoppas på det bästa", och det funkade ju förra månaden i alla fall! När jag började m munkpeppar fick jag tydliga ägglossningsflytningar, men som sagt, jag känner inte när jag har ägglossning.

Just nu väntar jag på att det nedrans missfallet ska ha sitt förlopp, undrar hur länge blödningen ska pågå.... ringde och kollade med BM idag, fick inga förhållningsorder annat än att vänta med att starta om bebisfabriken tills blödningen slutat. Suck. Lite låg är jag fortfarande, men livet går vidare liksom. Ska flytta ihop med kärleken om en månad så jag har annat att fokusera på också, det underlättar.

Ha en bra kväll allihopa!  

• Nr 3 på G

Sitter och ammar min snart 4-månaders kille och så sugen på en femma ;) Jag är född -71 och mina barn är födda -07, -09, -12 och -15.
    Får se om jag kan lura med gubben på tåget en gång till :D

Mellan nr 3 och 4 hade jag 3 MF så allt som allt försökte vi i 14 månader innan vi lyckades hela vägen <3 så det är inte kört än ladies :D

• Allex
    Maran73 skrev 2015-11-09 17:37:17 följande:

Hej!

Allex, det är absolut skönt att få ett kvitto på att jag kan bli gravid, håller med. Håller alla tummar för dig!

Munkpeppar ska balansera könshormonerna och boosta ägglossning om jag förstår det rätt, används mot PMS också. Tas från mensens första dag fram till ägglossning, beställ från nätet och säkert även i butik någonstans. Mitt problem är att jag inte har en aaaaaning om när jag har ägglossning, vill inte använda ägglossningtest för det känns lite... vet inte,  ospontant? =) Vi kör varianten "mycket sex och hoppas på det bästa", och det funkade ju förra månaden i alla fall! När jag började m munkpeppar fick jag tydliga ägglossningsflytningar, men som sagt, jag känner inte när jag har ägglossning.

Just nu väntar jag på att det nedrans missfallet ska ha sitt förlopp, undrar hur länge blödningen ska pågå.... ringde och kollade med BM idag, fick inga förhållningsorder annat än att vänta med att starta om bebisfabriken tills blödningen slutat. Suck. Lite låg är jag fortfarande, men livet går vidare liksom. Ska flytta ihop med kärleken om en månad så jag har annat att fokusera på också, det underlättar.

Ha en bra kväll allihopa!  

Ett sätt att ta reda på om man verkligen har ägglossning är att tempa. Det gör jag. Jag var oxå osäket. Men efter att jag börjat tempa så ser jag att jag haft äl, varje månad. Det är lite pyssligt dock. Ta tempen samma tid varje dag, efter minst 4-5 timmars ihållande sömn. Men det är ett kvitto på äl. Testa
  • RockyKiwa

Hej!Jag blev gravid spontant och helt oväntat förra sommaren då jag precis skulle fylla 46år.Gjorde tyvärr abort efter flera omständigheter:( Blev gravid igen 3 mån senare men fick missfall i v.9( ofostrig graviditet som stannat av i v.6:( Efter 8 mån försök och fyllda 47 år blir jag gravid igen.Äter inget tillskott förutom Levaxin och D-vitamin.Får åter missfall i v.6 :( men denna gång är det snabbt över och det slutar blöda 4 dgr senare.Jag är fortfarande väldigt fertil men äggen för gamla:( Kan inte låta bli att tänka att det kanske kan finnas ett friskt ägg.Jag har svårt att avsluta våra försök men det kanske är det bästa.Man utsätter sig för mycket risker, både fysiskt och psykiskt men ändå är det något som säger att vi ska försöka igen! Ja vi får se.

• havsblomman

Kul att läsa det ni skriver....Grattis 3 på G!

jag får kanske bara se vad som händer, försöka inse att jag blivit så här gammal jag blev jättelätt gravid för bara några år sen och har kännt ägglossningar och nu är det bara: Ingenting.

• BIX

Hej!
    Kul att träffa på andra här som går i samma tankar..

Jag har en liten tjej på snart sju månader här hemma som fortfarande ammar. Vi vill gärna att det ska bli ett syskon, och eftersom jag fyllde 40 för ett par veckor sedan så tänker vi att det borde ske så snart som möjligt om det ska bli av.

Härom veckan fick jag sånt där 'ägglossningssekret', tog ett ägglossningstest lite på chans och blev förvånad över att det var positivt (med tanke på att jag ammar rätt tätt fortfarande). En vecka senare fick jag en sparsam blödning och första tanken var att det var en nidblödning. Med dottern blev jag gravid på första försöket så kanske...  Men så hade jag sparsam blödning i tre dagar, så nu tänker jag att det kanske var någon slags första mens och att det kanske är normalt att kroppen beter sig lite lustigt i början efter graviditet. förlossning och amning (innan dess var min cykel regelbunden som en klocka). Men.. om jag räknar från ägglossningstestet borde jag ha bim på måndag så vi får väl se. Drömmer

• Maran73

Hej BIX och RockyKiwa och alla andra! Hur går det med fabrikerna? ???? Jag går och funderar på vilken tur man måste ha i vår ålder (ja, en hel del beror väl på gener också förstås), att man prickar in precis ett ägg som är "friskt" fortfarande, på den lilla lilla tid som ägget kan befruktas. Vad är det nu, 24 timmar ca? Undrar hur många ggr man får mens på ungefär utsatt tid, och det egentligen är ett mkt tidigt missfall. Säkert fler än man tror och vill veta om... Jaja. GRATTIS till de som plussat och fått bebis, nr 3 p G t ex. ???? En fråga: lyckas ni andra få sex att vara bara sex, eller blir det mer produktion över det? Tänker att det lätt kan bli så...

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016