• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • RockyKiwa

Hej Maran73. I mitt fall så blir det när det blir då vi haft Distansförhållande sen vi träffades för snart 2 år sen.Vi träffas ca 1ggr/mån då han pluggar i Norge och det är inte alltid vi kan pricka in tyvärr.Hoppas på det bästa när jag ska dit den 1:a Dec då jag troligtvis har ägglossning .Får se om kroppen kommit igång efter missfallet.Ska ha min mens nästa Fre.Min menscykel har alltid varit som en klocka och jag har ofta känningar av en ägglossning men man vet ju aldrig.Försöker du själv el är du gravid?

• Allex

Här väntas det på bim...som är på måndag. Testade idag med graviditetstest...men det var negativt. Har blivit öm i ena bröstet...konstigt? Bara i det ena?!

Maran73-javisst...det är otroligt att det finns de som faktiskt blir gravida i vår ålder. Jag tror att anledningen till att det är svårt att bli gravid vid 40+ beror till stor del på våran miljö runt om oss, samt all ppiller knaprande innehållande låtsashormoner. Våra kroppar fixar inte det. Min farmor o mormor hade tex inga problem att bli gravida, de åt inte ppiller och miljön var renare än vad den är idag. Jag tror tyvärr, att våra barn kommer att ha ännu svårare att bli gravida vid 40 än vi om vi inte gör nåt åt det. Jag har läst att man inte kan förlita sig på kol14-metoden efter 1950. Detta pågrund av all förorening i naturen... Nu svävade jag ut lite...hehe.

Angående sexet..ja, lite produktion blir det. Men man får försöka piffa till det lite, kanske med fina underkläder (man o kvinna ), kanske busa till det genom att sexa på andra ställen än sängen, tända ljus...osv. Men det är ju klart, båda vet ju varför det blir sex

• elvatolv

Här hänger jag på. Har velat fram och tillbaka om jag vill ha en trea men suget blir starkare. Slutade med mini-piller för ett år sen. Än har det inte blivit något. Måste erkänna att vi inte har varit jätteaktiva med försöken. Jag hoppas så att få en sommarbebis 2016. Tror nog det är kört för känner redan av mensen som är väntad nästa vecka. Så var det förra månaden också och då kom mensen på dag 17! Ja, den har inte varit helt regelbunden efter jag slutat med pillerna. Vi kommer nog inte försöka så jättelänge till (säger jag nu), fyller 42 nästa år.

• havsblomman

Jag ska försöka smyga iväg och ringa en vanlig gyn imorgon för att fråga om de kan räkna ägg :-/ känns ganska pinsamt... får smyga iväg till en park eller nåt...

• BIX

Jag tog ett gravidtest igår, vilket borde ha varit bim+1 om jag går efter ägglossning, men det var negativt. Ingen mens har jag fått heller. Jag antar att kroppen inte är igång riktigt ännu efter amning. Nu ska jag se om jag får ägglossning om två veckor eller hur det blir.

• BIX
    havsblomman skrev 2015-11-17 19:47:55 följande:

Jag ska försöka smyga iväg och ringa en vanlig gyn imorgon för att fråga om de kan räkna ägg :-/ känns ganska pinsamt... får smyga iväg till en park eller nåt...

Det är väl inget att skämmas för egentligen, men förstår om du vill hålla det privat :) Berätta gärna vad de sa, det är något jag funderar på om det inte tar sig de närmaste månaderna. Bra att veta så att man inte hoppas och försöker i onödan liksom :)
  • havsblomman
    BIX skrev 2015-11-18 11:50:41 följande:
    Det är väl inget att skämmas för egentligen, men förstår om du vill hålla det privat :) Berätta gärna vad de sa, det är något jag funderar på om det inte tar sig de närmaste månaderna. Bra att veta så att man inte hoppas och försöker i onödan liksom :)
    Jag lyckades smita iväg och ringa, men lyckades inte säga VARFÖR jag vill veta om jag har några ägg kvar, utan den som svarade och bokade tider tog för givet att det var pga klimakteriebesvär Jag fick en tid hos gynekolog om några veckor, tydligen kan de göra en undersökning och se med ultraljud om det finns ägg.. när jag väl är där hos gynekologen får jag tvinga mig själv att säga att jag har lite sena funderingar på att en till skulle vara kul även om jag inser att det är lite sent påtänkt... jag har några veckor på mig att förbereda mig... känns skönt att ha gjort något... har läst på om pergotime också...
  • RockyKiwa

Du är rolig du"Havsblomman".Bra jobbat.Spännande att få höra sen hur det gick.

• cissha

Hej på er!

Jag har googlat mycket på munkpeppar och det jag hittar är att "man tror" att det kan öka fertiliteten och göra så att man lättare bli gravid. På några sidor stod det att det bara var "tomma påhitt"?! Obestämd
    Vet inte vad jag ska tro...

Hur som haver...jag går och väntar på min mens som av någon anledning kommit ur balans.Jag håller på att gå ner i vikt sedan 2 månader tillbaka och i och med detta så har min menscykel rubbats. Hemskt opraktiskt just nu Skrikandes
    Jag behöver gå ner i vikt för att kroppen ska klara en eventuell graviditet.

Sist kom min mens 3 dagar innan planeringen. Vilket gör att jag inte riktigt vet när min ägglossning är - SUCK!

Jag kämpar iaf på med graviditetsappen och hoppas att jag får klarhet i detta snart.
    Jag känner ju lite stress trots allt...ni kanske känner samma. Jag blir 42 år i början på nästa år.

Kram på er medkämpar! Cool

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016