• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Allex
    Maran73 skrev 2015-12-07 23:52:42 följande:

Japp, bara att köra på! Hmmm vad betyder CD?.... Förstår att det känns tröstlöst..

CD - cycle day Vilken dag i menscykeln man är.
  • Maran73

Hmmm knepigt!!! Fast jag vet själv att längtan efter ett tag övergår till någon sorts...mkt lätt vemod, när man konstaterat att nej, det blir inga fler barn. Sen att jag hamnade i denna situation vid 42 var lite otippat! Men jag kan bara tala för mig själv förstås, och bebisjunkie har jag aldrig varit.

tovalisa skrev 2015-12-08 09:52:33 följande:

Jo, jag var inte gravid. Men konstigt var det, med superömma bröst, molvärk och enorm trötthet.

Men hörni tjejer, nu skulle jag verkligen behöva lite input. Vi har alltså tre barn, 7, 5 och 1. Jag är hemma med de två yngsta, och njuter oftast av tillvaron som hemmaförälder. De senaste veckorna har däremot sömnen strulat hos minstingen, hon är mitt inne i någn sorts tidig trotsfas och femåringen är väldigt klängig och gnällig. Det känns som att jag just och just orkar hålla huvudet ovanför ytan, det är verkligen en otrolig kamp att få ihop vardagen just nu. Och jag tänker med mitt förnuft att nej herregud, det är ju OMÖJLIGT att addera en unge till på detta kaos. Fast samtidigt känner jag en oföändrad längtan efter att få uppleva hela äventyret igen: vara gravid, vänta, längta, ta emot bebisen - jag är en riktig bebisjunkie, finns inget jag älskar så mycket som nyföddingar.

Jag har själv lite svårt att begripa hur jag kan längta så intensivt efter ett till barn, då jag samtidigt just nu märker hur kaotiskt och tungt det kan vara med tre. Samtidigt är ju småbarnstiden kort, och jobbiga perioder som den här brukar passera på några veckor.

Är jag liksom galen som ändå vill ha mer? Tänk om allt förvandlas till ett sällsamt skådat kaos? Tänk om jag inte orkar? Tänk om jag bara har ett sorts beroende av att få vänta och få barn?

Och å andra sidan: Tänk om vi är väldigt förnuftiga och rationella och nöjer oss såhär, och så får jag längta livet ut? Ångra mig? Veta att det finns en liten människa som ville komma till oss, som inte fick komma?

Jag fyller 40 i mars, så det är ju inte som att man direkt har gott om betänketid. Åh, att gå omkring och grubbla på det här äter upp mej! Hjälp?

• Nykär15

Jag är inte 40+ ännu men undrar om jag kanske får vara med ändå...fyller 39 om 3 månader. Har två barn födda -08 och -11 men är separerad från pappan och har dem varannan vecka. Har sedan 8 månader träffat en helt underbar kille och han har inga barn..jag har alltid kunnat tänka mig en till.

Vi är båda införstådda med att vi inte kan vänta på det hur länge som helst pga min ålder..han är mycket yngre än mig så för honom är det ju lugnt, men det är ju mig han vill leva med och önskan är såklart att kunna ge honom den gåvan, dela det med honom.

Vi kommer förmodligen börja under nästa år, vet ej när. Har just nu hormonspiral och får se när den plockas ut. Men hade vart mysigt följa er och lära mig mer om hur det går när man är lite äldre och läsa olika tips om det är ok? :)

Har med funderat på att vända mig till gyn för att se om de kan göra en koll på hur mina ägg verkar må, om jag har några kvar...

• cissha
    Nykär15 skrev 2015-12-09 10:40:59 följande:

Jag är inte 40+ ännu men undrar om jag kanske får vara med ändå...fyller 39 om 3 månader. Har två barn födda -08 och -11 men är separerad från pappan och har dem varannan vecka. Har sedan 8 månader träffat en helt underbar kille och han har inga barn..jag har alltid kunnat tänka mig en till.

Vi är båda införstådda med att vi inte kan vänta på det hur länge som helst pga min ålder..han är mycket yngre än mig så för honom är det ju lugnt, men det är ju mig han vill leva med och önskan är såklart att kunna ge honom den gåvan, dela det med honom.

Vi kommer förmodligen börja under nästa år, vet ej när. Har just nu hormonspiral och får se när den plockas ut. Men hade vart mysigt följa er och lära mig mer om hur det går när man är lite äldre och läsa olika tips om det är ok? :)

Har med funderat på att vända mig till gyn för att se om de kan göra en koll på hur mina ägg verkar må, om jag har några kvar...

Jag är i lite samma sits som dig. Men jag är 41 och min sambo är 42 och han har heller inga barn sedan förut, men det har jag.

Vi har kört i gången försöken att bli gravid redan nu trots att vi bara varit i hop sedan början av året. Vågar inte vänta längre.... Jag kör på med äl tester men jag jag upplever att det är mycket svårare att bli gravid nu Rynkar på näsan. Har haft fullt sjå att bara få koll på min cykel. Jag har gått från 6 dagar mens till bara 3 dagar och nu har jag äl bara 10 dagar efter mensens första dag förut hade jag 14 dagar... Är sjukt rädd att detta påverkar min fertilitet och förmåga att bli gravid igen.

Jag har också tankar på att vända mig till gyn. Kanske bara obefogad oro?

/C
  • Pluttan

Hoppar in här jag med :) Är 41 år och vi håller på med att försöka få till ett litet syskon. Jag och mannen har 2 gemensamma flickor på 1 och 3 år och jag har en pojk på 15 sen tidigare. Jag och min man har försökt i 10 månader. Så nu längtar vi riktigt.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Maran73

Kul med flera, oavsett ålder! Cissha, om jag inte blir gravid igen inom något halvår, alt får fler missfall, så tänker nog även jag vända mig till gyn och be att få kolla. Man vill ju inte gå och hoppas och vänta "i onödan", om möjligheten finns att kolla ägg o kvalité på dessa, varför inte? Läste dessutom någonstans att är man över X år (35?) så ska man inte vänta ett år innan man vänder sig till gyn.

• tovalisa
    Pluttan skrev 2015-12-09 14:39:21 följande:

Hoppar in här jag med :) Är 41 år och vi håller på med att försöka få till ett litet syskon. Jag och mannen har 2 gemensamma flickor på 1 och 3 år och jag har en pojk på 15 sen tidigare. Jag och min man har försökt i 10 månader. Så nu längtar vi riktigt.

Välkommen Pluttan!

Blev glad när jag såg att du har barn födda 12 och 14 - du var alltså 40 när du fick minsta flickan? Alltså ursäkta mitt egocentriska perspektiv, jag tänker bara att det  motsvarar den situation jag skulle befinna mej i ifall vi fick ett litet syskon till vår dotter som är född i augusti -14. Var 38 år då och tanken på att få barn senare än så i livet föresvävade mej inte ... tills en riktigt, riktigt stark babyfeber överrumplade mej fullständigt. Hur har du upplevt åldersskillnaden på två år? Vi har iofs samma med våra äldre killar (2 år och 4 mån emellan), men jag undrar ändå: kanske man upplever det annorlunda då man är lite äldre? Har du orkat bra? Hur funkade det att vara gravid och föda som 40-åring?

URSÄKTA om mina frågor känns närgångna, men jag blev bara så glad av att se någon som gjort det som jag drömmer om att göra (men som jag för tillfället är lite skeptisk till om jag mäktar med, se ovan). :) (Okej, det kan ju inte ha varit helt övermäktigt med två ganska tätt vid 40, eftersom du planerar en till unge nu, haha.)
  • Pluttan
    tovalisa skrev 2015-12-09 15:35:54 följande:

Välkommen Pluttan!Blev glad när jag såg att du har barn födda 12 och 14 - du var alltså 40 när du fick minsta flickan? Alltså ursäkta mitt egocentriska perspektiv, jag tänker bara att det  motsvarar den situation jag skulle befinna mej i ifall vi fick ett litet syskon till vår dotter som är född i augusti -14. Var 38 år då och tanken på att få barn senare än så i livet föresvävade mej inte ... tills en riktigt, riktigt stark babyfeber överrumplade mej fullständigt. Hur har du upplevt åldersskillnaden på två år? Vi har iofs samma med våra äldre killar (2 år och 4 mån emellan), men jag undrar ändå: kanske man upplever det annorlunda då man är lite äldre? Har du orkat bra? Hur funkade det att vara gravid och föda som 40-åring?URSÄKTA om mina frågor känns närgångna, men jag blev bara så glad av att se någon som gjort det som jag drömmer om att göra (men som jag för tillfället är lite skeptisk till om jag mäktar med, se ovan). :) (Okej, det kan ju inte ha varit helt övermäktigt med två ganska tätt vid 40, eftersom du planerar en till unge nu, haha.)

Hehe...Jo jag känner igen den där kaosen ibland :) Men som sagt jag har en man som är otroligt hjälpsam och vi brukar lösa det ihop. Just nu är jag dessutom föräldraledig med minstingen och då får treåringen gå 15 timmar på förskola och då har man chansen att ladda batterierna lite :) Beträffande att föda barn vid 40 har inte bekommit mig ett dugg (har alltid kännt mig yngre än vad jag egentligen är). Och nu hoppas vi så att vi ska få bli gravida ännu en gång. Har ni försökt länge?
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Nykär15

Tack! Känns bra att få lufta lite tankar och se hur det funkar för andra som redan börjat. Jag vill absolut inte vänta för länge och vi båda har pratat om detta flera gånger, att vi tyvärr inte har den lyxen och möjligheten. Samtidigt vet vi att vi vill dela resten av livet ihop, har aldrig känt så här starkt och en sådan säkerhet i någon jag träffat, han är helt fantastisk! 

Så jag tänker att spiralen får åka ut under nästa år så kroppen kommer igång och man kan börja ha koll på sin cykel som kanske är något förändrad? Just nu har jag ju hormonspiral och ingen mens alls, men känner av när jag har ÄL ändå och det känns ju hoppfullt...? 

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016