• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • JeyLa

Hänger gärna med i er tråd :) Jag har fyra döttrar, -05, -06, -08 och -12 och en son -15 som dog i magen v 23+3 i juli (veckan efter att jag hade fyllt 40). Döttrarna har blivit till på första försöket, men med sonen tog det 10 månader och jag hade nästan gett upp hoppet. Jag har regelbunden mens (24 dagars cykel) och har ägglossning dag 9-10 (använder CB digitala ägglossningstest), men än har det inte tagit sig - har haft mens fem ggr sedan vi förlorade sonen.

Det är svårt att "inte tänka så mycket på bebistillverkningen", när man längtar så mycket.

Var kan man få tag på rosenrot och munkpeppar?

• havsblomman

Jag har också börjat tänka att det kanske är dags att ge upp, planera inför en framtid som vi är nu, göra sig av med skötbord och barnvagn... men vill ju eg uppleva ännu en liten familjemedlem... nästa vecka har jag tid hos gyn och ska fråga om hon kan se några ägg. Negativt test idag....

• Nr 3 på G
    JeyLa skrev 2015-12-03 09:26:57 följande:

Hänger gärna med i er tråd :) Jag har fyra döttrar, -05, -06, -08 och -12 och en son -15 som dog i magen v 23+3 i juli (veckan efter att jag hade fyllt 40). Döttrarna har blivit till på första försöket, men med sonen tog det 10 månader och jag hade nästan gett upp hoppet. Jag har regelbunden mens (24 dagars cykel) och har ägglossning dag 9-10 (använder CB digitala ägglossningstest), men än har det inte tagit sig - har haft mens fem ggr sedan vi förlorade sonen.

Det är svårt att "inte tänka så mycket på bebistillverkningen", när man längtar så mycket.

Var kan man få tag på rosenrot och munkpeppar?

Fy vad hemskt <3  har själv 4 mf i bagaget. 

du kan handla på de flesta hälsokostaffärer
  • JeyLa

Tack Nr 3 på G, beklagar dina mf <3

När man kommit så pass långt in i graviditeten så minskar ju oroligheterna över att ngt ska hända :( Inget fel på sonen, mig eller moderkakan, och inte psd heller, så varför det hände kommer jag aldrig få reda på.

Jag vet bara att tredje dotterns graviditet var lika som den med sonen - blödningar från v 5-6 med båda, dottern skulle haft en tvilling, mf på den v 12, upptäcktes dock först i v 18 att det skulle ha varit två, den hade återbildas så pass tidigt att den inte upptäcktes. Sonen var också en tvilling, två pickande hjärtan upptäcktes på vul v 6, en vecka senare var tvillingen borta. Blödde av och till till v 24 med dottern och v 21 med sonen. Dottern föddes helt frisk. Sonen klarade sig inte, vilket man så klart trodde eftersom det gick bra med dottern med samma strulade graviditet.

Men längtan är så mycket större än rädslan, så därför fortsätter vi att försöka bli gravid.

Jag bor i en liten stad så här hade de ingen munkpeppar - men jag hittade dropparna på en sida när jag googlade runt lite, så nu är den beställd. Hinner tyvärr inte ta dem denna gång eftersom jag fick mens i förrgår. Men jag har något att se framemot att testa nästa gång. Får se om det rubbar min regelbundna cykel eller inte, men jag tänker iaf prova, jag har inget att förlora känns det som.

• Maran73
    vicsara skrev 2015-12-01 18:41:23 följande:

Hej!

Hoppar in här. Har två barn en som är 18 och en som är född -05. Själv är jag född -72. Fick mf i somras i v6. Vi har försökt ett tag från och till men först nu egentligen som vi gör det sen två mån "på riktigt". Min kille har inga barn.

Har trott jag haft äl varje månad och regelbunden mens. Har dock kört från och till med ältester och inte tyckt jag fått riktigt starkt utslag. Kanske gjort fel vet inte men funderar ändå på om man kanske inte får äl. Såg en tidigare diskussion om munkpeppar och rosenrot. Finns dessa på hälsokost och äter man dem från mens till äl el hur funkar det? lycka till alla kämpande 40+are. 

Hej! Rosenrot finns på Apoteket el nätet, munkpeppar bara på nätet vad jag vet... Jag började ta dem två dagar in i mensen, gick alldeles utmärkt för jag blev ju gravid. (MF v 6) Var är min mens??? Morr. Vicsara, hur länge dröjde mensen efter ditt missfall?
  • vicsara
    Maran73 skrev 2015-12-05 10:32:14 följande:
    Hej! Rosenrot finns på Apoteket el nätet, munkpeppar bara på nätet vad jag vet... Jag började ta dem två dagar in i mensen, gick alldeles utmärkt för jag blev ju gravid. (MF v 6) Var är min mens??? Morr. Vicsara, hur länge dröjde mensen efter ditt missfall?
    Den kom ca fem veckor efter.. Sen har den varit hyfsat regelbunden men känns som äl flyttat sig om jag överhuvudtaget haft äl.. Beklagar ditt mf har du fått mens?
  • vicsara
    Maran73 skrev 2015-12-05 10:32:14 följande:
    Tack förresten! Ska absolut testa rosenrot å munkpeppar. Tar man båda från mens t äl?
  • Tingelii

Går i dessa tankar själv om man ska våga sig på ett försök, blir 41 nästa år. min kompis fick barn förra året skulle bli 42 och hon åt bidrottninggele ;)

• Allex
    Tingelii skrev 2015-12-06 08:55:04 följande:

Går i dessa tankar själv om man ska våga sig på ett försök, blir 41 nästa år. min kompis fick barn förra året skulle bli 42 och hon åt bidrottninggele ;)

Kör på! Sitt inte och fundera, dyrbar tid försvinner.... Vi har försökt i över 1,5 år.... Suck! För dryga 2,5 år sen tänkte jag "äsch...jag blir snart 40...ingen ide". Tänk om vi börjat tidigare! Jag fyller 42 om ca 1 vecka.....
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016