• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • hoppfullsnart40

Hej
    Hänger gärna på här.
    Jag är 39 och längtar efter en 3:a.
    Har 2 pojkar sen innan, 18 och snart 17.
    Träffat mitt livs kärlek (han har ett barn 5 år)och vill ha en liten innan det är för sent.

• Allex

Är det någon av er som tempar? Jag tempar.... Lite halvnervöst just nu, är på CD 9 efter äl och man vill ju nu att tempen ska hålla sig hög och gärna stiga.. Igår steg den jättemycket, men idag dök den.... inte bra Det är ca 6 dgr till bim..... From imorgon så brukar spottings komma...och det är inte ett bra tecken. Så...det är nervösa tider nu.....

• Pluttan

Hur går det för er? Just nu väntar jag bara på att mensen ska sluta så man snart kan ta sikte mot äl.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Allex
    Pluttan skrev 2015-12-11 20:05:18 följande:

Hur går det för er? Just nu väntar jag bara på att mensen ska sluta så man snart kan ta sikte mot äl.

Drygt att vänta. Antingen väntar man på mens eller så väntar man på äl. Speciellt stressigt är tiden innan mens tycker jag. Man kollar av alla tecken... "kommer det hända nu"?

Men det är ju inte så mycket att göra åt det.....

Men drygt är det.
  • hoppfullsnart40
    Pluttan skrev 2015-12-11 20:05:18 följande:

Är mitt i ÄL dagar just nu, så det är mest vågrät ställning Skrattande håller tummarna
  • Pluttan
    hoppfullsnart40 skrev 2015-12-12 15:22:35 följande:

Är mitt i ÄL dagar just nu, så det är mest vågrät ställning  håller tummarna

Hoppas det tar sig :)
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • mariatheresia

Bim imorgon ingen mens än, varit sjuk och ätit antibiotika denna månaden men ändå prickat in äl. Tror detta var sista försöket så vi får se

• Allex
    hoppfullsnart40 skrev 2015-12-12 15:22:35 följande:

Är mitt i ÄL dagar just nu, så det är mest vågrät ställning  håller tummarna

Hihi...vågrät ställning

Jag smörjer ju med progesteronkräm och nu har den tagit slut.. i slutet på lutealfasen! Jag beställde ny kräm i förra veckan och trodde att den skulle hinna fram. Men.... icke! Inte alls bra. En minskning i progesteronet signalerar ju "släpp slemhinnan"! Nåja, det är ju inget att göra åt....men den är väldigt tråkigt. Bäst att förbereda sig på mens på onsdag

mariatheresia-jag har hört att det finns en del som blivit gravida trots sjukdom och antibiotika, så det är inte kört än....ingen mens=fortfarande chans
  • elvatolv

Fick mens igen, en vecka för tidigt...

• tovalisa
    Pluttan skrev 2015-12-09 19:39:59 följande:
    Hehe...Jo jag känner igen den där kaosen ibland :) Men som sagt jag har en man som är otroligt hjälpsam och vi brukar lösa det ihop. Just nu är jag dessutom föräldraledig med minstingen och då får treåringen gå 15 timmar på förskola och då har man chansen att ladda batterierna lite :) Beträffande att föda barn vid 40 har inte bekommit mig ett dugg (har alltid kännt mig yngre än vad jag egentligen är). Och nu hoppas vi så att vi ska få bli gravida ännu en gång. Har ni försökt länge?
    Vi har inte börjat försöka ännu, och jag står och velar på ett alldeles galet ambivalent sätt: å ena sidan är jag redo att köra NU, å andra sidan tänker jag att lillen måste få komma ur sin jobbigaste period och åtminstone börja sova lite bättre innan vi kan tänka på en ny unge. Är det inte nån annan som upplever viss frustration över att man nuförtiden ska behöva fatta så stora BESLUT hela tiden? Tänker att det ändå på ett sätt var lättare förr när livet mera hade sin gång ... Det är så himla stressande och omöjligt att försöka styra sitt liv med förnuftiga och rationella argument hela tiden!

Jag känner igen mej i det du skriver: jag upplever mej också som yngre än mina 39 år och att jag har en yngre man bidrar säkert till det ... Vi delar också föräldraskapet så långt det bara går. Jag tycker ändå att jag efter den senaste graviditeten har märkt att det har tagit lite längre tid för min kropp att komma tillbaka i form efteråt - det behöver ju förstås inte bero på ålder, utan det är väl troligt att varje graviditet sliter mycket på kroppen, oavsett hur gammal man är. Men det känns t ex i ryggen att kroppen inte riktigt är som förr. Jag tar på något sätt för givet att jag ska bli gravid snabbt, eftersom jag har blivit det tidigare. Nu kan det ju hända att situationen är en annan, och plötsligt står man inför en helt ny problematik som man inte har räknat med ...

Suck. Vi får väl se hur det blir.
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016