• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Nykär15
    mariatheresia skrev 2016-01-03 18:45:30 följande:

Jah hade, tog ut den 10 aug och min cykel kom igån direkt. Haft klockrena 27 dagars ända tills jag plussade 14 dec

Låter ju jättebra! Bett om tid, hoppas de kan redan nu i veckan...
  • Helenan

Nykär15: Om du kan känna trådarna på spiralen så kan du ta ut den själv. Sätt dig på huk, ta tag i dem och dra försiktigt. Spiraler sitter inte fast på något vis utan de kommer lätt ut. Om du inte vill vänta alltså.  
    Lycka till alla i tråden!   Hjärta

• Nykär15
    Helenan skrev 2016-01-03 20:09:55 följande:

Nykär15: Om du kan känna trådarna på spiralen så kan du ta ut den själv. Sätt dig på huk, ta tag i dem och dra försiktigt. Spiraler sitter inte fast på något vis utan de kommer lätt ut. Om du inte vill vänta alltså.  

Lycka till alla i tråden!   

Jo jag kan känna dem...vågar man det?
  • Helenan
    Jag är barnmorska och jag har tagit ut spiraler på mig själv och en av mina kompisar som är gynekolog har också gjort det på sig själv. Man ska tvätta händerna jättenoga innan och har man handsprit kan man gärna ta det också och låta händerna lufttorka.
    Har man väl dragit så att man känner att spiralen kommit ut en bit ska man INTE putta in den igen. Bara fortsätt. Det känns ingenting. 
    Men känner du dig tveksam så låt din barnmorska göra det. Jag ville bara säga att man KAN göra det själv.
  • Nykär15

Ah ok. Men ni vet lite vad ni gör då iaf - får se om jag vågar, är ju sugen på att få ut den NU!

• jensan2016

och jag testar imorgonbitti.... Lycka till :)

Här blev det heller inget denna gång, mens idag, blir så sur eftersom vi hade sex typ varje dag i en vecka runt ägglossning. Morr! Jaja, på't igen. Rond två, försök två påbörjas härmed. Känner inte direkt för att börja jobba igen imorgon, vill vara ledig meeeeer!

[/quote]

• Mammut

Hej!

Hoppar in här. Försöker få till 5:an. Är 42år och har med största sannolikhet pcos, fast på äldre dar har jag fått hyfsad cykel. Fick MA i september i v12 och hade varit dött sen v6. Är på bim+5 och testade i lördags med clearblue men inget plus. Hade bara hållt mej 3 timmar men tycker det borde synas ändå då jag passerat bim. Nå, köpte 2-pack så ska testa igen med morgonurin imorgon.

• Nykär15

Kände trådarna väldigt precis, men får inte tag i dem så får snällt vänta på en tid :/

• Nykär15

På torsdag får jag ta ut den...de hade tid idag 8-9 men de svarade först 8.30 och jag jobbar ca 40 min ifrån mottagningen...segt! Hade jag vetat att de tar ut den under deras drop-in-tider så hade jag suttit där först i kön i morse ju :)

• Nykär15

Åkte till en mottagning som hade drop-in idag så nu är den ute!! Weiii!

Hon fick gräva ordentligt då trådarna åkt upp, hade inte vart skoj vänta på remiss...

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016