Inlägg från: Allex |Visa alla inlägg
  • Allex

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hänger med här! En dotter född 2007 och det tog ett år att få till henne. Har dragit igång bebisfabriken för 17 månader sen. Just nu pågår försök 18 - puh!

Eftersom jag haft spottings (rosa sekret) ca 5 dagar innan mens så tror jag (efter MYCKET eftersökning på nätet att jag är östrogendominant, dvs har progesteronbrist. Har även andra symptom på öd, såsom acne, svettningar på nätterna, huvudvärk och då o då trygande tålamod.

Har smörjt med progesteronkräm i ca 10 månader med den rekommenderade dosen för oss i Sverige men har de senaste två månaderna läst att det kommer inte att räcka på långa vägar. Så nu denna cykel har jag "bambat" på med en högre dos. Hoppas så klart att det ska hjälpa

Hade äl den 1/11 (har testat med sticka och så tempar jag). Så.... nu är det en sån där evig väntan på bim som för mig är den 16/11. Eftersom det är försök 18 - så känner man tyvärr "varför skulle det funka nu om det inte funkat de tidigare 17 gångerna". Men.... jag ger inte upp! 

• Allex
    fiskenova skrev 2015-11-06 16:41:09 följande:

Hej! Jag är 40 och började försöka i maj, plussade nu i oktober. Tänkte bara tipsa - kanske självklart för många men i alla fall - om munkpeppar och rosenrot. Jag började med det i september efter en sommar utan resultat. Ägglossningen blev jättetydlig, tog test och hade sex på dag 8, 11 (då ägglossningen var) och 13 efter mens. Resultat direkt! Bara som pepp och tips :).

Bra tips!

Munkpeppar har jag ätit i 4 månader, tyvärr inget resultat av den än.
  • Allex

Hur går det för er tjejer i tråden? Hur ligger ni till i äl och bim?

Jag är på cd 23, hade äl för 7 dagar, så om allt går som man vill så borde ägget planteta in sig nu eller i de kommande dagarna. Har haft lite högre temp än de andra cyklarna, så jag hoppas det är ett bra tecken.

Havsblomma-jag vet inte riktigt. Jag försökte boka tid hos gyn via landstinget..men icke. Jag var för gammal och de hade inga resurser att hjälpa mig. Men testa i ditt landsting, kanske går bättre

Maran73-fantastiskt att du blev gravid, det ginns ju chans då. Vi är inne på försök 18 och ja....här händer inget. Inte än iallafall Är ju bara på dag 7 efter äl...så att testa är ju ingen ide än, fastän det kliar i fingrarna. Brukar få spottings 5 dgr innan mens....så...om de inte kommer kanske hoppets lampa kan tändas.

• Allex
    Maran73 skrev 2015-11-09 17:37:17 följande:

Hej!

Allex, det är absolut skönt att få ett kvitto på att jag kan bli gravid, håller med. Håller alla tummar för dig!

Munkpeppar ska balansera könshormonerna och boosta ägglossning om jag förstår det rätt, används mot PMS också. Tas från mensens första dag fram till ägglossning, beställ från nätet och säkert även i butik någonstans. Mitt problem är att jag inte har en aaaaaning om när jag har ägglossning, vill inte använda ägglossningtest för det känns lite... vet inte,  ospontant? =) Vi kör varianten "mycket sex och hoppas på det bästa", och det funkade ju förra månaden i alla fall! När jag började m munkpeppar fick jag tydliga ägglossningsflytningar, men som sagt, jag känner inte när jag har ägglossning.

Just nu väntar jag på att det nedrans missfallet ska ha sitt förlopp, undrar hur länge blödningen ska pågå.... ringde och kollade med BM idag, fick inga förhållningsorder annat än att vänta med att starta om bebisfabriken tills blödningen slutat. Suck. Lite låg är jag fortfarande, men livet går vidare liksom. Ska flytta ihop med kärleken om en månad så jag har annat att fokusera på också, det underlättar.

Ha en bra kväll allihopa!  

Ett sätt att ta reda på om man verkligen har ägglossning är att tempa. Det gör jag. Jag var oxå osäket. Men efter att jag börjat tempa så ser jag att jag haft äl, varje månad. Det är lite pyssligt dock. Ta tempen samma tid varje dag, efter minst 4-5 timmars ihållande sömn. Men det är ett kvitto på äl. Testa
  • Allex

Här väntas det på bim...som är på måndag. Testade idag med graviditetstest...men det var negativt. Har blivit öm i ena bröstet...konstigt? Bara i det ena?!

Maran73-javisst...det är otroligt att det finns de som faktiskt blir gravida i vår ålder. Jag tror att anledningen till att det är svårt att bli gravid vid 40+ beror till stor del på våran miljö runt om oss, samt all ppiller knaprande innehållande låtsashormoner. Våra kroppar fixar inte det. Min farmor o mormor hade tex inga problem att bli gravida, de åt inte ppiller och miljön var renare än vad den är idag. Jag tror tyvärr, att våra barn kommer att ha ännu svårare att bli gravida vid 40 än vi om vi inte gör nåt åt det. Jag har läst att man inte kan förlita sig på kol14-metoden efter 1950. Detta pågrund av all förorening i naturen... Nu svävade jag ut lite...hehe.

Angående sexet..ja, lite produktion blir det. Men man får försöka piffa till det lite, kanske med fina underkläder (man o kvinna ), kanske busa till det genom att sexa på andra ställen än sängen, tända ljus...osv. Men det är ju klart, båda vet ju varför det blir sex

• Allex

Lämnar ett spår här. Fick mens för 4 dagar sen, så det är väl äl om ca 12 dgr. Bara att vänta in den.... Segt att vänta.

• Allex

Fy för mens!

Här har jag precis hittat älsekret, så nu blir det att ligga i (i dubbel bemärkelse *tihi*)...... Brukar ha älsekret i dryga 3 dagar, så jag gissar på att jag får utslag på älstickan på måndag och då är det väl äl på tisdag..... Men vi får väl se.

Hur går det för er andra?

• Allex
    Tingelii skrev 2015-12-06 08:55:04 följande:

Går i dessa tankar själv om man ska våga sig på ett försök, blir 41 nästa år. min kompis fick barn förra året skulle bli 42 och hon åt bidrottninggele ;)

Kör på! Sitt inte och fundera, dyrbar tid försvinner.... Vi har försökt i över 1,5 år.... Suck! För dryga 2,5 år sen tänkte jag "äsch...jag blir snart 40...ingen ide". Tänk om vi börjat tidigare! Jag fyller 42 om ca 1 vecka.....
  • Allex
    Maran73 skrev 2015-12-07 10:18:16 följande:

När man talar om trollen, mens igår, hurra! Prick 30 dgr efter MF. Jag tyckte det tog evigheter, kändes mer som 90 dagar! Skönt att allt är "back to normal", så man kan pricka in BIM etc i kalendern. På't igen! Oj Tingelii, 6 år... Förstår att det måste ha känts.. Orättvist. Grattis i efterskott!

Då är det bara att köra på
  • Allex

CD6 idag och dagarna sniglar sig fram. Spottings brukar dyka upp 5-3 dagar innan bim. När de dyker upp vet jag att det är kört, slemhinnan har släppt för tidigt! Har haft så här ända sen vi började bebisverkstaden...... Kanske innan oxå, men upptäckte det när jag nu antecknar allt. Det är därför jag tar progesteron kräm...... Försök 19 nu... Ser än så länge inga symptom som gör att jag tror det tar sig....varför skulle det ta sig nu när det inte gjort der de andra 18 (!!!!) gångerna.....

Suck!

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016