Inlägg från: vicsara |Visa alla inlägg
  • vicsara

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Hoppar in här. Har två barn en som är 18 och en som är född -05. Själv är jag född -72. Fick mf i somras i v6. Vi har försökt ett tag från och till men först nu egentligen som vi gör det sen två mån "på riktigt". Min kille har inga barn.
    Har trott jag haft äl varje månad och regelbunden mens. Har dock kört från och till med ältester och inte tyckt jag fått riktigt starkt utslag. Kanske gjort fel vet inte men funderar ändå på om man kanske inte får äl. Såg en tidigare diskussion om munkpeppar och rosenrot. Finns dessa på hälsokost och äter man dem från mens till äl el hur funkar det? lycka till alla kämpande 40+are. Glad

• vicsara
    Maran73 skrev 2015-12-05 10:32:14 följande:
    Hej! Rosenrot finns på Apoteket el nätet, munkpeppar bara på nätet vad jag vet... Jag började ta dem två dagar in i mensen, gick alldeles utmärkt för jag blev ju gravid. (MF v 6) Var är min mens??? Morr. Vicsara, hur länge dröjde mensen efter ditt missfall?
    Den kom ca fem veckor efter.. Sen har den varit hyfsat regelbunden men känns som äl flyttat sig om jag överhuvudtaget haft äl.. Beklagar ditt mf har du fått mens?
  • vicsara
    Maran73 skrev 2015-12-05 10:32:14 följande:
    Hej! Rosenrot finns på Apoteket el nätet, munkpeppar bara på nätet vad jag vet... Jag började ta dem två dagar in i mensen, gick alldeles utmärkt för jag blev ju gravid. (MF v 6) Var är min mens??? Morr. Vicsara, hur länge dröjde mensen efter ditt missfall?
    Tack förresten! Ska absolut testa rosenrot å munkpeppar. Tar man båda från mens t äl?
  • vicsara
    Maran73 skrev 2015-12-07 10:18:16 följande:

När man talar om trollen, mens igår, hurra! Prick 30 dgr efter MF. Jag tyckte det tog evigheter, kändes mer som 90 dagar! Skönt att allt är "back to normal", så man kan pricka in BIM etc i kalendern. På't igen! Oj Tingelii, 6 år... Förstår att det måste ha känts.. Orättvist. Grattis i efterskott!

Härligt!! Bara kämpa på! Själv känner jag i hela kroppen att mensen e på g, mindre kul...
  • vicsara
    havsblomman skrev 2015-12-18 18:04:58 följande:

Jag tog mod till mig, gick till en gyn och fick veta att jag har ägg kvar MEN hon sa också att i min ålder behövs äggdonation för att bli gravid... samtidigt har nu en lärare på mina barns skola blivit gravid, hon är 46.... Gynekologen såg en "gulesäck" i ena äggstocken, måste googla på vad det innebär...

Först:stort grattis till pluset! Din gyn hade uppenbarligen väldigt fel, som tur är! Men nu till mig fråga, kanske lite fräck, men är nyfiken, hur gammal är du? Tänkte lite och undrade vad gyn menade med "i din ålder"
  • vicsara
    Allex skrev 2016-01-13 08:56:57 följande:

Jag fyllde 42 i mitten på december.

Vi har försökt i drygt 1½ år och nu äntligen har jag två graviditetest i ryggen. Jag vågade inte riktigt lite på det första jag tog, det var ett svagt streck. Så jag köpte ett Clearblue digitalt så jag skulle slippa tolka strecken och då fick jag det svart på vitt att jag var gravid.

Heelt otroligt! Jag kan inte fatta det. Efter 20 st försök.. herregud vilken lång tid. Men nu har jag testat positivt  

Nu följer 12 veckor av lite nervositet - de är ju de mest kritiska.

Grattis

Själv är jag 44 om ngra veckor Skrikandes

Fick mf i juni... Kanske har med åldern göra.. 
  • vicsara

Ligger lite efter i BIM här märker jag, ÄL dessa dagar och BIM den 4:e typ. Kör inte äl tester denna månad, känts så pressat dessa dagar och iaf inte blivit nåt..  men däremot rosenrot och munkpeppar. Ngn som vet om den kombinationen är bra? El inte....? 

• vicsara
    Mammut skrev 2016-01-21 02:14:46 följande:
    Jo hoppas den hjälper. :)

Hittade lite info vad rosenroten gör... klistrar in här om någon vill läsa;

Rosenrot ökar lusten och förbättrar humöret

Rosenrot är den adaptogen med klarast effekt på den sexuella lusten. Självklart bidrar den allmänt stressdämpande effekten eftersom välmåendet ökar. Men Rosenrot har också en direkt effekt på det hormonsystem som bla styr hjärnans lustcentra. Mindre studier och många case-rapporter berättar om ökade lustkänslor, lättare att få orgasm etc.

Saratikov et al. kunde redan 1978 visa att Rosenrots aktiva komponenter rhodosin och salidrosid hade en positiv effekt både på den hormonella balansen och på nivåerna av signalsubstanser i det limbiska systemet (lustcentrat). Eftersom lustcentrat styr hormonella funktioner som glädje, lust och känslor fick man därmed en förklaring till varför Rosenrot verkade kunna stimulera den sexuella lusten, både hos män och hos kvinnor.

Studie på impotenta män

I en öppen studie från 1987 behandlades 35 män med erektionsproblem. Männen hade antingen långvariga problem med bristande erektion eller för tidig sädestömning. De fick 2 tabletter Rosenrot (Original Arctic Extract) per dag under tre månader. Resultatet var påtagligt förbättrad sexuell förmåga hos 26 av männen. Dessutom visar studien att prostatavätskan normaliserades (viktig för spermiernas livskvalitet och rörlighet) och att halten manliga könshormon påverkades positivt. (Herbalgram, vol 56, 2002, sid 47.)

Påverkar fruktsamhet och normaliserar menstruation

Studier på djur visar att Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet. Hos hondjur visade Rosenrot en östrogenlik effekt med ökad fertilitet. Hos handjur visade Rosenrot däremot en testosteron-liknande effekt med en muskeluppbyggande effekt. (Tomsk State University 1987).

Samma forskare testade sedan Rosenrot på 40 kvinnor med utebliven mens och som inte kunnat bli gravida. Rosenrot testades under 14 dagar. 25 av de 40 kvinnorna fick normal menstruation och 11 blev gravida efter ytterliggare några månaders behandling.

I en ännu inte publicerad studie fann Patrica Eagon att Rosenrot har en bindning till östrogena receptorer. En annan amerikansk läkare, Richard Brown, vid Colombia University rapporterar om flera fall där han testat Rosenrot på kvinnor som inte reagerat på standardbehandlingen mot barnlöshet. Flera av kvinnorna har blivit gravida efter några månader med Rosenrot (Herbalgram 2002).
    Tack för info om Rosenrot! Har frågat här om ngn vet om man kan kombinera rosenrot och munkpeppar tidigare. Försökt googla men den framgår inte direkt. Någon som vet?
  • vicsara

Har varit sjukt deppig i två dagar.

Fick blödning i söndags, helt plötsligt 5 dagar för tidigt! Jag var först helt bombsäker på att det var ett tidigt mf. Började blöda jätte mycket på en gång.Kom liksom en klump... Mens brukar ju vara lite från början sen ökar det.

Sen började jag tänka... Kan det vara rosenrot som gör det? Har haft ganska regelbunden mens på 26-27 dagar och nu plöstligt 23! 

Sjukt orolig! Man lär aldrig få veta om det är tidigt mf eller om det är extremt tidig mens.. Kommer inte äta rosenrot nåt mer!

• vicsara

Slänger in en fråga här! Har alltid funderat vad molvärk innebär??!! Googlat en hel del men exakt vad/var man har ont och på vilket sätt verkar vara svårt att hitta!
    Mens i antågande och det känns i hela kroppen. Vågade inte ta rosenrot den här månaden för fick så mycket blödning tidigt i förra.. Kanske var mens men kändes inte bra!

• vicsara
    Nykär15 skrev 2016-02-23 14:43:49 följande:

Molvärk är som mensvärk om du haft det? Det stramar och drar över tjejmagen liksom, ömmar. Väldigt svårt förklara. Har du barn sen innan? Det känns lite som när man har förvärkar, påminner iaf av känslan. Just när smärta kommer inifrån så känns den annorlunda, jag hade sån smärta med blindtarmen med vill jag minnas. Har det även vid ägglossning.

Hej! Tack för svar!
    Ja jag har en som är född -96 å en som e född -05, kommer inte riktigt ihåg hur det kändes innan man plussade.
    Funderar mest om det är exakt som mens.. För mig innan mens känns det som "blodet rusar" i äggledarna, sticker liksom. Haft mycket sånt denna gång men är nog vanlig mensvärk.

Men det var en bra förklaring! Lite som förvärkar då förstår jag precis!
  • vicsara
    karpas skrev 2016-03-28 21:50:03 följande:

Hej alla +40 som vill bli gravida. Jag är snart 39 år, med 4 barn födda -02, 04, 09 och -14. Den första kom till med hormon, den andra av bara farten. Sen tog det stopp, fem år senare och ett par hormonkurer så blev det äntligen + på Stickan. 2012 fick jag börja äta levaxin pga ämnesomsättnings rubbningar. Hösten 2013 höjdes dosen och feb 2014 blev jag gravid. Har inte skyddat oss på fem år och först då blev jag gravid. Har ni kollat upp sköldkörtel värden? Tsh värdet styrs från hypofysen och det är den som skickar signaler för ägglossning. Det värdet kollas upp när man blir gravid, men om den är hög redan innan så blir det svårt att bli gravid. Jag har inte riktigt funderat på en femma, men kände att jag ville komma in och be er uppmärksamma vad som kan vara boven till att det inte blir ett pluss. Det behöver inte vara åldern. Lycka till och hoppas ni får ert efterlängtade pluss under våren. ??????

Tack för tips! En fråga! Kan man göra något åt sånt lågt tsh värde?
  • vicsara
    Brinkly skrev 2016-03-28 10:22:05 följande:

Hej! Jag är gärna med här. Vi har försökt i snart 2 år, MF för 6 mån sen, jag är 44 år. Har barn sen innan. Vill så gärna hinna med en liten till! ÄL-test visar smiley nu så vi försöker vidare!

Exakt samma ålder som mig och bakgrund... mf för 7 mån sen.. Välkommen!
  • vicsara
    Pluttan skrev 2016-04-04 20:59:24 följande:
    Visst får du det. Alla som skriver i denna tråden är välkomna :)

Har skickat meddelande till dig.
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
    Tack! Ska genast läsa meddelande
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016