• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (hhmm)

Jag är lite nyfiken. Ni som klagar på w-namn, "påhittade" namn och gamla namn, dubbelnamn och "syskon namn" osv... Vad är tillräckligt snyggt och bra för er? Kom med förlag..

• MadHatter
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 12:37:25 följande:

Skillnaden är att Kajsa (som jag inte gillar alltså) låter som ett "namn", och därför kan jag förstå att andra gillar det då vi har olika smaker, även fast jag har liite svårt att förstå hur man kan se det fina i det.

Men Majken.. seriöst, det låter inte ens som ett namn, kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan gilla det. Passar inte på bebisar, lite äldre barn, tonåringar.. inte ens pensionärer. Smaka på uttalet.. hur kan man gilla det? 

Karin, Britta, Astrid osv - Ganska vanliga namn/varit vanliga.

Majken är också ett sådant namn, men det ligger på samma nivå som alla andra hittepå namn tycker jag. T.o.m Nova-Li låter bättre. 

Alla har väl namn som man absoluut inte gillar- jag har superavårt för namnet Adam tex men jag fattar ju att alla har olika smak.

Jag trodde mer du var ute efter en typ av namn (som tex de som inte gillar namn efter bilar och städer) inte "hur kan nån tycka att ett namn jag tycker är fult är snyggt".
  • Embla twopointoh
    BCH52 skrev 2015-08-30 07:47:46 följande:
    Jag har istället stora problem med tendensen att föräldrar vill ge sin barn namn som hör ihop. Varför undrar jag, det blir lite valpkullsvarning. Det är ju trots allt endast under några få barndomsår barnen betraktas som en grupp. Under den allras största delen av sina liv är de vuxna. Viktigare tycker jag att det är att tilltalsnamnet fungerar bra ihop mer efternamnet och att tilltalsnamnet fungerar på en vuxen person i ett professionellt sammanhang.

Men det är ju också som min gamla mormor brukade säga. Namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet.
    Och jag tycker om när syskonens namn har en röd tråd av något slag. Det behöver inte vara uppenbart, men jag gillar när namnen hör i hop. Personligen tycker jag det ser konstigare ut när namnen tillhör totalt olika kategorier, eller när ett par av syskonens namn hör i hop och ett annat inte gör det (t.ex. Mattias, Markus, Johannes och Lennart. Syskonskara ur verkligheten...).

Jag tror du skulle tycka mina barns namn tillhör "valpkulls-kategorin", då alla (vi har fem, snart sex) slutar med samma vokal. Det är dock en slump, det råkade vara de namnen vi gillade, som passade våra övriga kriterier och, inte minst viktigt i sammanhanget, som jag och min man kunde komma överens om.

När fyran skulle födas ville jag absolut inte ha namn som slutade på samma sätt, då jag också började tycka att det var lite överdrivet, men det enda namn som passade sonen var just ett sådant namn. Efter det har jag kunnat släppa det, då jag tänker att barnen är först och främst individer och att det är under en relativt kort period av deras liv som det kommer att bo tillsammans (och därför "klumpas i hop" namnmässigt) med sina syskon.

• MadHatter
    Anonym (hhmm) skrev 2015-08-30 13:33:19 följande:

Jag är lite nyfiken. Ni som klagar på w-namn, "påhittade" namn och gamla namn, dubbelnamn och "syskon namn" osv... Vad är tillräckligt snyggt och bra för er? Kom med förlag..

Jag gissar på att ex.vis Anna, Sara, Hanna, Astrid, Sofia, Elin, Emma, Erik, Oscar, Axel, Gustav, Carl är ganska säkra kort.
  • Embla twopointoh
    Zadre skrev 2015-08-30 13:31:46 följande:

Försöker inte bry mej om vad folk väljer för namn. De gillar det och så får det vara med det.
    Däremot så kan jag undra i mitt stilla sinne hur folk tänker vad gäller stavningen.
    Cevin ska enligt alla grammatiska regler uttalas Sevin. Men det tänker folk inte på utan deras "speciella" pojke ska ha ett "speciellt" namn så vi stavar det med C. Ännu bättre, vi slänger in ett W i namnet också! Cewin! Där brann det nånstans...
    Och för några år sedan läste jag här på FL om någon som gav sitt barn namner Johnny. Ok, inga problem. Bara det att de ville att det skulle uttalas på engelska, dvs, Djohnny. Så för att göra det "enkelt" och se till att det uttalades rätt i hela världen så använde de stavningen Djohnny. Att folk i engelsktalande länder skulle uttala det typ D-djohnny tänkte det inte på...

Apropå Willhelm/Vilhelm diskussionen. Båda mina bröder heter Wilhelm med den stavningen i mellannamn. Det är ett släktnamn som går tillbaka 3-4- generationer och har alltis stavats så. Tycker personligen det ser konstigt ut med V.

Håller helt med om att stavningen på vissa namn får mig att undra hur föräldrarna tänker eller om de överhuvudtaget har något godkänt betyg i språkämnena. Grundläggande uttalsregler får man ju lära sig i grundskolan.

Cevin/Cewin är som du skriver ett sådant namn, och jag såg för ett par år sedan en pojke som hette Philiph. Jag förstår föräldrarnas tanke, men det blir bara fel.
  • Anonym (****)

Majken är ju ett gammalt fint namn.
    Linda.....det är ett namn bara elaka barn o blivande vuxna. 
    Jag har inte än träffat någon med det namnet som inte är helt sjuk i huvudet.
    Eller Malin. Här man dessa namn då gör man bäst i att springa åt andra hållet.

• Anonym (Hmm)

Oavsett hur det ligger till, så om merparten av befolkningen associerar till Satan på ett eller annat sätt så är det inte ok att ge sitt barn det namnet (även om jag skulle beteckna mig som ateist)

Ett namn får ju inte vara till men för bäraren...

Sedan kan jag hålla med om att själva namnet är rätt ok, bortsett från alla associationer då.

EnAnonumius skrev 2015-08-30 11:50:11 följande:

Varför då?

Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 

Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.

Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 

Tomas betyder tvivlaren.

• Anonym (Hmm)

Fördomar och fördomar... Det finns ju en del intressant forskning på området så det är ju inte taget ur luften... Själv har jag arbetat inom socialtjänsten och vet ju vilka namn som är vanligt förekommande där (till skillnad från i min bekantskapskrets som mestadels består av medelklass). Jag hade därför inte valt sådana namn till mina barn som jag (och många andra) associerar till lägre socialgrupper.

Anonym (Savanna) skrev 2015-08-30 13:09:22 följande:

Min ena dotter heter Savanna och jag är läkare. Det var mina föräldrar också. Vilka fördomar folk i den här tråden har.

• Embla twopointoh
    Varför då?

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.
    Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Tomas betyder tvivlaren.
    Därför att ett namn för med sig associationer, och varför ge sitt barn ett namn som de flesta associerar till något negativt? Samma sak med namn såsom Loke och Adolf. De kan vara hur fina i sig själva som helst, men ändå vara mindre lämpliga som namn för barnets skull.

Som praktiserande kristen är jag jätteintresserad av vad du bygger ditt påstående om att Lucifer och Satan är två olika personer på.
  • Anonym (123)
    Varför då?

Tomas betyder tvivlaren.
    Varför då?!?!

Tja, förstår du inte själv vilka uppenbara problem lille Lucifer kan komma att ställas inför är det skrämmande! Det spelar naturligtvis ingen som helst roll vad ett namn egentligen betyder, det är hur det uppfattas som betyder något.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?