• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 00:45:58 följande:

Glömde alla super-mode namn som 5 barn i samma klass heter och gräsliga hittepå-namn.... Haha... Sorry. Jag låter som en fullblodig namnhatare.... :D

Det är jag inte iaf.

Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?
  • Anonym (?)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:11:39 följande:
    Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?
    Olika i olika städer.
    Finns statistik att tillgå.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:05:52 följande:
    Jag vet. Sverige var influerat av tyskar och många ord stavades med fv i Sverige. I Tyskland har dock V alltid varit F och W alltid varit V.

Waxholm stavar numera Vaxholm.

Problemet är att Sverige är influerat av olika länder och kulturer både här och där, då som nu.
    Länder som inte är lika påverkade av andra länder och kulturer, använder sig sällan av namn som kommer utanför deras eget lands gränser.
    Se exempelvis Spanien, Frankrike, Kina och Ryssland.

I Sverige är det väldigt mer vanligt och accepterat, att ett helsvenskt barn bär ett spanskt namn, än att ett helspanskt barn i Spanien bär ett svenskt namn.
    Varför är det ett problem att Sverige var och är influerat av olika länder och kulturer? När det kommer till namnfloran, menar jag.

Wilhelm/Vilhelm har varit ett vedertaget förnamn i Sverige sedan 1100-talet. Med båda stavningarna. Det är kort sagt ett dåligt exempel om man vill lyfta fram "WT-namn".

Det är inte heller ett ovanligt fenomen med "importerade" namn att de försvenskas både i stavning och uttal. Tidigare i historien har det varit överklassen som varit först med sådana namn, som sedan de lägre klasserna anammat (och ibland missuppfattat...). Det är det som är unikt med vår tid, att alla har tillgång till internationella kontakter via media, och det är vanligare att utländska namn blir populära i de lägre klasserna först. Överklassen håller sig fortfarande i princip till de "klassiskt svenska" namnen, även om det såklart finns undantag. Vad detta beror på kan man såklart diskutera.
  • Anonym (Hmm)

??

Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 18:05:46 följande:

Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:28:09 följande:
    Varför är det ett problem att Sverige var och är influerat av olika länder och kulturer? När det kommer till namnfloran, menar jag.

Wilhelm/Vilhelm har varit ett vedertaget förnamn i Sverige sedan 1100-talet. Med båda stavningarna. Det är kort sagt ett dåligt exempel om man vill lyfta fram "WT-namn".

Det är inte heller ett ovanligt fenomen med "importerade" namn att de försvenskas både i stavning och uttal. Tidigare i historien har det varit överklassen som varit först med sådana namn, som sedan de lägre klasserna anammat (och ibland missuppfattat...). Det är det som är unikt med vår tid, att alla har tillgång till internationella kontakter via media, och det är vanligare att utländska namn blir populära i de lägre klasserna först. Överklassen håller sig fortfarande i princip till de "klassiskt svenska" namnen, även om det såklart finns undantag. Vad detta beror på kan man såklart diskutera.
    Fast överklassen kan du inte jämföra med vanliga medel- och lågsvenssons. De är av helt skilda rang.
    Du hittar inte en enda människa från överklassen, född med ett son-namn. Dessa byttes ut då deras förfäder adlades. Vissa har aldrig ens haft ett son-namn i rakt nedstigande led.
  • Embla twopointoh
    israelsson skrev 2015-08-30 18:09:52 följande:
    Jag känner att jag tar lite illa upp här. "Hör man dessa namn då gör man bäst i att springa" wtf!? Jag heter Linda och inte fan är jag elak eller sjuk i huvudet! Sorry men din teori funkar inte riktigt! ???? och då träffar du verkligen inte mycket folk heller! ????
    Jag tycker inte du ska ta illa upp.

Vissa namn blir för alltid sammankopplade med en person man känt eller känner (positivt som negativt). Har man under hela grundskolan blivit mobbad av en Sofia kanske man alltid kommer att koppla detta namn till elakhet och känna obehag inför namnet. Även om man rent rationellt vet att alla som heter Sofia inte är mobbare, så har man för djupa känslomässiga sår för att "klara av" namnet.

Eller tvärtom, att den mest underbara och snällaste person man vet heter Hulda, då kommer man troligen att tycka om namnet. Och varenda människa man möter som presenterar sig som Hulda, kommer man associera (i alla fall i början) med de trevliga känslor som namnet väcker.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 18:05:46 följande:

Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.

Jag känner en Kornelia. Hon har sina rötter i Sydeuropa och där stavar man namnet med K, även Camilla stavas med K i sydeuropa, dock är namnet Kamila ovanligare jämfört med Kornelia där. Tror det är i sydamerika som Kamila är ett vanligare namn och då är det K som gäller.

I många länder stavas det som det låter rakt av.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:23:55 följande:

Olika i olika städer.

Finns statistik att tillgå.

Men nu frågade jag anonym "Jisses" om vilka supermode namnen var där denne bor.
  • Anonym (Mhm)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-30 18:30:44 följande:

??

Varför frågetecken? :)
  • Anonym (Mhm)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:38:03 följande:

Jag känner en Kornelia. Hon har sina rötter i Sydeuropa och där stavar man namnet med K, även Camilla stavas med K i sydeuropa, dock är namnet Kamila ovanligare jämfört med Kornelia där. Tror det är i sydamerika som Kamila är ett vanligare namn och då är det K som gäller.

I många länder stavas det som det låter rakt av.

Coolt, visste inte det. Ja Kamila har jag hört!
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?