• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (g)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:01:11 följande:
    Egentligen bör det ju stavas med V, eftersom det uttalas med V? Men namnet är vanligt med W i Sverige, så det känns lite WT att byta det till V. 
    W och V ska inte uttalas likadant, namn som William vet man redan om att det ska uttalas med V, men när det gäller mer ovanliga namn så skulle man aldrig fatta det.

Jättelöjligt av folk att byta ut V mot W. 
    Intressant. Är det "WT" om man valt namnet och stavningen efter en bortgången släkting som var född för 100 år sen också?
  • metervara
    Anonym (L) skrev 2015-08-30 19:43:35 följande:

Jag är finlandssvensk och sambon höll på att köra i diket då jag berättade att många i Sverige döper sin dotter till Majken nu. Har inte hört om någon på denna sida av potten som valt det namnet. Så jag håller faktiskt dig. Men namn är en smaksak, det är egentligen meningslöst att debattera för alla har ju rätt att tycka olika. Jag tycker istället om många av de modernare namnen som jag vet att en hel del människor får kväljningar av. Så fungerar det bara.

Men i Finland är det också inne med gamla namn nu så det kanske inte dröjer så många år innan barn börjar heta Majken där också.
  • Anonym (L)
    metervara skrev 2015-08-30 20:17:30 följande:
    Men i Finland är det också inne med gamla namn nu så det kanske inte dröjer så många år innan barn börjar heta Majken där också.
    Mycket möjligt, det har kanske bara inte hunnit hit riktigt ännu! För det är alldeles sant att många barn har gamla namn här också.
  • Anonym (Why?)
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 17:41:07 följande:
    Det finns ju dock undantag. Namnet Cornelia skulle exempelvis se ganska illa ut om man stavade det Kornelia. Eller namnet Camilla, tycker du man ska stava det Kamilla isf då? Allt är inte svart eller vitt. Dina WT-regler för namn är liksom dina egna åsikter, inte en generell sanning.
    Borde ha varit enklare då att ingen fick Per som tilltalsnamn men att båda fick ha det i förnamnet om det nu var ett kärt släktnamn.

Mammas kusin har tre döttrar och alla har tre förnamn. Först två "egna" namn och sist kommer Louise. Känns mer vettigt att ha ett gemensamt förnamn och eget tilltalsnamn.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 19:28:51 följande:

Polly, jag missade helt din fråga! :D

Först och främst, jag vill inte vara elak, det är inte för att jag föraktar. Det är bara en smak jag har - precis som alla andra.

Men här i trakten så stöter jag på många barn med samma namn vilket jag då tolkat som "inne-namn".

Nova, (även i dubbelform), Liam, Loke, Viking, Tindra, Vilda och Vilja, och senaste åren även modenamn som är "gamla", Knut, Helmer, Otto, Elsa, Astrid, Ester.

Vet flera barn med dessa namn. Och visst, trender går alltid. Blir bara inte klok på't. Fniss!

Okej, tack för svaret. Håller med dig om namnen på första raden, men de på andra raden, de äldre är fina enligt mig.

Det roliga är att när jag var 18 år gammal och arbetade på mitt allra första jobb så var det en ung tjej (ca 10 år äldre än mig då) som också arbetade där som hette just Elsa, och gud vad konstigt jag tyckte det var att hon hette Elsa, kärringa namn ju. Inte fint och hon var ju så ung för att heta Elsa, det passade liksom inte tyckte JAG då. Haha och nu si så där 17 år senare tycker jag namnet är underbart och hade lätt kunnat döpa min dotter till Elsa. Gud vad man ändras Min dotter fick dock ett annat fint namn
  • Anonym (Polly)
    MEE83 skrev 2015-08-30 19:31:21 följande:

Amanda och Emily(i diverse olika stavelser) var oroligt vanligt när jag var barn, 80-talist.

På gymnasiet hade jag 5 olika Emilies i klassen, ropade man Emily så var det 5 pers som vände sig om. Samma sak var det med Amanda och till viss del Emilia.

Emma, Emilia och Emily har nog legat på topp ganske länge tror jag. Klassiskt fina namn som håller sig strongt kvar på topplistan

Amanda är just ingen favorit hos mig. Väljer Majken framför Amanda då då
  • Anonym (tjoho)
    Anonym (Savanna) skrev 2015-08-30 13:09:22 följande:

Min ena dotter heter Savanna och jag är läkare. Det var mina föräldrar också. Vilka fördomar folk i den här tråden har.

Visst, men ett försiktigt svar är ju att man kan ha "dålig smak" även om man är välutbildad? Ursäkta - smaken är subjektiv och den får lov att vara olika. Det är inte menat som något påhopp, men jag tycker att alla dessa TV-serienamn är smått pinsamma. Har svårt att se att svenska efternamn passar med dem. Savanna Jansson? Savanna Gustafsson? Osv.
  • vampyria2

Majken är ju ett gammalt svenskt namn så varför det skulle vara något konstigt förstår jag faktiskt inte

Namn brukar ju gå i cirklar på 60 år och bli poppis ungefär samtidigt, så det är inte alls konstigt att de gamla namnen börjar bli poppis igen, det var till och med väntat.

• MEE83
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 21:29:18 följande:
    Emma, Emilia och Emily har nog legat på topp ganske länge tror jag. Klassiskt fina namn som håller sig strongt kvar på topplistan

Amanda är just ingen favorit hos mig. Väljer Majken framför Amanda då då
    Kanske det, jag pallar inte de namnen, de var tre av mina mest självskrivna "no way"när vi fick våran bebis. haha
  • Anonym (HadMatter)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:00:03 följande:
    Ja, för att förr var man inte utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.
    En Vilhelm kommer att bli utskrattad och kallad Filhelm. Så är det.
    Wilhelm är ett tyskt namn och på tyska uttalas V som F.
    Adolf var också ett fint och väletablerat namn i Sverige, innan Hitler blev känd.
    Man får tänka på då och nu. Då är inte nu.
    Filhelm Moberg, utskrattad. Skrattande
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?