• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • EnAnonumius
    Anonym (Jossan) skrev 2015-08-31 20:13:33 följande:
    Vilhelm ser så mycket bättre ut när det stavas med v! Namnet uttalas ju fortfarande likadant och funkar superbra i Sverige. W känns väldigt trash rent generellt...
    Lika Trashigt som att välja namnet "Jossan" som tillfälligt anonymt nick då med andra ord.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ego Lovers
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 19:28:51 följande:
    Polly, jag missade helt din fråga! :D

Först och främst, jag vill inte vara elak, det är inte för att jag föraktar. Det är bara en smak jag har - precis som alla andra.

Men här i trakten så stöter jag på många barn med samma namn vilket jag då tolkat som "inne-namn".

Nova, (även i dubbelform), Liam, Loke, Viking, Tindra, Vilda och Vilja, och senaste åren även modenamn som är "gamla", Knut, Helmer, Otto, Elsa, Astrid, Ester.

Vet flera barn med dessa namn. Och visst, trender går alltid. Blir bara inte klok på't. Fniss!
    Det är samma trend som var på 70-talet när barnen fick namnen Martin, Johan, Jonas, Andreas osv samt Linda, Jenny, Sofia, Anna.

Alla dessa namn fick man sätta efternamnets första bokstav bakom. Precis som många idag får sätta Nova A, Nova K samt Nova D bakom. Populära namn under en generation.
  • Anonym (HadMatter)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 18:51:45 följande:
    Jo det ÄR ovidkommande till det jag skrev.
    Läs vad jag verkligen skriver i stället för att svara på det du väljer att TROR att jag skriver. 

Jag skrev aldrig om vilka namn folk ogillar i "olika grupper".  Olika klasser etc etc.  Jag har aldrig ljudat ett ord om det. Det är du som sitter och lägger in det i min text, av vilken anledning kan man ju undra. 

Fundera en smula på vad jag avslutade med:
    "Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn."

Det är INGEN som skapar listor...?

"INGEN" och "ALLA" är ord man använder när man sitter och gör syftningar på totala (totalitärt) d.v.s 100%.. 

Här har du bevis på att du sitter och har fel med ditt "ingen".
    Och Det är _inte bara_ på FL man ser sådan här patetiska tilltag av s.k "listor" av namn som anses "löjliga att ha" utan det förekommer på många olika forum runt om på webben. Man kan ju undra om du blundar när du surfar runt?  Jag lägger ETT exempel på att slå hål på ditt s.k "ingen gör listor..." Jag kan slänga in mer listor. Om du så vill. Men en borde vara tillräckligt för att du skall inse att det är dumt att sitta och använda "ingen".
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-175/m75697336.html

Så JO folk sitter och skapar listor.   Sedan hela denna jäkla trådstarten TS startade om du läser vad hon skriver. Så sitter hon ju också och just "dissar ett namn" och sitter och hävdar att det inte "låter som ett namn" och hur kan man döpa ett barn till det.

Frågan är varför du sitter och förnekar detta, med att folk sitter och skapar fördomar om namn, i stället och försöker använda ditt förnekande som ett motargument mot mig?

Om DU sitter och anser att du blir tillskrivet något du inte har sagt eller menat så slänger jag in denna i förväg: "whats goes around cames around".
    Jag har försökt hålla mig, men jag måste bara undra hur du vet att Känga (och andra) sitter? Foten i munnen
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2015-08-31 10:41:12 följande:
    Sofia ÄR wt. Hon bor kanske på Lidingö nu, möjligen i ett av de fina områdena på Lidingö (har inte kollat upp det), men hon är inte "fiiin" från början så att säga. Hon är en wt-brud som slog igenom som Soffipropp eller vad det nu var hon kallade sig.
    Du vet inte mycket. Hoppas du är stockholmare faktiskt men kan inte tänka mig att det bor WT på Storholmen i Stockholms skärgård som tyvärr tillhör Lidingö kommun. Så WT bruden som du påstår att hon är, kommer från Lidingö! Jag säger som en annan stockholmare, pilluttadig
  • Ego Lovers
    Åsa skrev 2015-08-31 11:27:15 följande:
    När flertalet i ett samhälle använder ett ord på ett visst sätt är det svårt att hävda att det är fel, även om det skulle strida mot ordets historiska rötter eller mot hur det används inom viss subkultur (ex inom kyrkan).
    Att argumentera mot mig personligen är nog inte så meningsfullt. Vill du få igenom en återgång till enbart en religiös innebörd av "döpa" får du lobba bredare.

Citerar ex Nationalencyklopedins text om "döpa":
    " uppta i den kristna gemenskapen genom dop ofta i samband med bekräftelse av föräldrarnas namngivning/.../
    BET.NYANS: utvidgat (vanl. med prep. till) tilldela (person eller föremål) namnet /.../ hon döptes till Kristina Emilia; den nyupptäckta ön döptes till Novemberön "
    Oavsett hur många som använder sig av ett fel språkbruk betyder det inte att de har rätt.

Kallar 1 miljon svenskar siffran 1 för två betyder det inte att de har rätt för att det är så pass många som säger fel.

Även om NC skriver det så har det ändrats i Sverige sedan staten och kyrkan skildes åt. Idag är det Skatteverket som har hand om namngivelsen dvs du skickar in pappret om barnets namn inom tre månader efter barnets födelse. Kyrkan har inte hand om folkbokföringen längre och som sagt förr skrev de in barnens namn den dagen man döptes därför döptes de flesta barn så fort som möjligt. De som inte ville döpa sina barn in i den protestantiska gemenskapen tex Judar, Katoliker, frikyrkliga, ortodoxes samt muslimer fick ringa till prästen och förklara varför varpå prästen förklarade att djävulen kunde komma och ta barnen. Har hänt på 70-talet samt senast på 90-talet.
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-31 16:38:11 följande:
    Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället. Det är fakta, inget någon hittar på.
    Fast vi har tagit Sofia Wistam som ett exempel. En överklass böna uppvuxen på Storholmen i Lidingö kommun som tagit WT namn enligt dig samt en läkare som i denna tråden eller om det var i en annan tråd vars barn hette Savanna och hennes föräldrar var också läkare. När även "finare" människor tar WT namn enligt mobben så bekräftar de bara en litet undantag men så är det ju inte för de som kategoriserar WT namn är oftast själv barn till arbetare som nått medelklassen nu och är livrädda att återkopplas med arbetarklassen. Det ser man ju på förskollärarna som slåss med näbbar och klor med att öka sin status från barnvakt till lärare fast de passar barn medan föräldrarna är på jobbet för hade föräldrarna varit hemma hade ju barnen inte fått gå i förskolan, för det är inte tillåtet mer än 15h/v. För är föräldrarna hemma tänker inte förskollärarna vara barnvakt. Men det kan de vara när föräldrarna arbetar. Fortfarande är förskollärare ett arbetarklass yrke precis som usk och bsk
  • Åsa
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 23:32:25 följande:
    Oavsett hur många som använder sig av ett fel språkbruk betyder det inte att de har rätt.
    Jo... så fungerar i princip språket, att tillräckligt många fel gör rätt. Oavsett vad man må tycka om det när det gäller de egna käpphästarna. Det finner du lätt exempel på i språket. Alltså att dagens betydelser skiljer sig från vad ett ord betydde för fyrtio, hundra eller trehundra år sedan. Och ibland används äldre och och nyare innebörd parallellt och ger i värsta fall upphov till missförstånd.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jossan) skrev 2015-08-31 20:13:33 följande:

Vilhelm ser så mycket bättre ut när det stavas med v! Namnet uttalas ju fortfarande likadant och funkar superbra i Sverige. W känns väldigt trash rent generellt...

W ser trash ut i namn som Melwin, Wictor, Wictoria, osv (dvs där ett W inte hör hemma). Men i namn som William och Wilhelm ser det korrekt ut.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?