• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Åsa
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:11:39 följande:
    Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?
    Backar du några årtionden har du ex Maria eller Eva. Ännu längre tillbaka Bertil, Rune, Anita, dubbelnamn som Sven-Göran, Ann-Britt m fl).
  • Ego Lovers
    Åsa skrev 2015-08-31 10:58:28 följande:
    "Döps" används sedan länge i allmänspråket om namngivning med eller utan dopceremoni.
    Fast det är inte rätt hur mycket du än vill påtrycka det. Ingen av mina barn är döpta och många okunniga ointelligenta förståsigpåare påstår då att mina barn inte har nått namn utan de har rätten att kalla dom precis för vad de vill fast deras namn är registrerar hos rätt myndighet.

Många blandar ihop det sedan kyrkan hade hand om folkbokföringen och skrev in namnet i kyrkoboken efter barnen var döpta. Alla vi som INTE döpte våra barn i svenska kyrkan fick faktiskt sitta och motivera varför vi inte döpte barnen
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 11:04:19 följande:

Vi har namnet Vilhelm som släktnamn och det har funnits i över 150 år så var de WT redan på 1850 talet enligt dig?

Vi har namnet Evald också som i Sverige stavas med V men i Tyskland med W. Namnet har försvenskats redan när det kom till Sverige precis som många andra låneord från tyskan. Sedan har vi namnet Ludvig som blir Louis i engelska talande länder samt Frankrike och som blir Louis i spansktalande länder och eftersom Sverige nu är ett sekulariserat land där vi är mångkulturellt så kommer även namnen vara annorlunda än de klassiska "svenska" namnen just för att det svenska suddas ut. Man kan ju undra vad dessa åsiktspoliser när det kommer till namn har för övriga åsikter mot allt som inte är traditionellt svenskt

Som jag tidigare skrev så behövde man inte tänka på att namnet skulle funka även internationellt förr, då man aldrig var utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.

Nu, i modern tid, är det smartast, smidigast och enklast - för barnets skull - om man använder sig av den mest vedertagna internationella stavningen.
  • Åsa
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 11:07:15 följande:
    Fast det är inte rätt hur mycket du än vill påtrycka det. /.../
    När flertalet i ett samhälle använder ett ord på ett visst sätt är det svårt att hävda att det är fel, även om det skulle strida mot ordets historiska rötter eller mot hur det används inom viss subkultur (ex inom kyrkan).
    Att argumentera mot mig personligen är nog inte så meningsfullt. Vill du få igenom en återgång till enbart en religiös innebörd av "döpa" får du lobba bredare.

Citerar ex Nationalencyklopedins text om "döpa":
    " uppta i den kristna gemenskapen genom dop ofta i samband med bekräftelse av föräldrarnas namngivning/.../
    BET.NYANS: utvidgat (vanl. med prep. till) tilldela (person eller föremål) namnet /.../ hon döptes till Kristina Emilia; den nyupptäckta ön döptes till Novemberön "
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2015-08-31 11:09:05 följande:
    Som jag tidigare skrev så behövde man inte tänka på att namnet skulle funka även internationellt förr, då man aldrig var utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.

Nu, i modern tid, är det smartast, smidigast och enklast - för barnets skull - om man använder sig av den mest vedertagna internationella stavningen.
    Internationellt som i tyskt/holländskt? Inom andra språk används överlag andra former av namnet Vilhelm/Wilhelm, med första bokstaven högst varierande. De uttalsmässigt mest närliggande, de slaviska, stavar med enkel-v.
  • ciann

´Varför snöar du in på Majken?

Namn som jag tyckte var ålderdomliga (förfärliga) när jag växte upp finns det barn i min omgivning som heter: t ex Hilding, Åke, Signe, Sigrid, Algot, Astrid, Birger och även Majken. Plus att det kommit många nya namn med invandrarna.

Namn som vi som är födda på 60 talet hade är idag gammaldags.. Få barn idag heter Anders, Johan, Eva, Magnus, Daniel, Jonny, Conny. Att vi kallar dem klassiska beror nog främst på att det är vår barndoms namn. Och man tenderar att sätta barndomen som norm i mycket genom livet.

• vampyria2
    Anonym (?) skrev 2015-08-31 10:41:12 följande:
    Sofia ÄR wt. Hon bor kanske på Lidingö nu, möjligen i ett av de fina områdena på Lidingö (har inte kollat upp det), men hon är inte "fiiin" från början så att säga. Hon är en wt-brud som slog igenom som Soffipropp eller vad det nu var hon kallade sig.
    Du behöver kolla upp din fakta en gång till, hon är en överklasstjej i från början, hennes pappa var en kuf men umgicks mycket ibland så kallat kulturfolk i Stockholm och hade det gott ställt, Sofia är uppvuxen på Lidingö.
  • Dixie

Jag ser verkligen ingen skillnad på namn som Ingrid, Astrid och Majken - för min del är det ju samma typ av namn! Och dessutom fina namn! 

/ Dixie - stolt mamma till en Astrid! 

• Anonym (Majken)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 17:24:21 följande:
    Kanske inte, men gräsligt är det oavsett. 
    jaha, så bara för att du inte tycker om ett namn så bör ingen använda detta namn - fy så tråkigt om alla var tvugna att få ditt godkännande innan deras barn namngavs.....
  • Anonym (Känga)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:53:44 följande:

Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

.

Inte så fina namn med ganska "billiga" associationer. Undantagen bekräftar regeln så att säga. Jag är från Lidingö och namn av dessa slag är ovanliga här.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?