• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (?)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:40:20 följande:
    Men nu frågade jag anonym "Jisses" om vilka supermode namnen var där denne bor.
    Jag trodde att du menade rent allmänt. För då är det som sagt inget som är allmängiltigt, när det kommer till olika namns olika popularitet. Det är olika från stad till stad, ibland även mellan två grannkommuner.
  • Anonym (Känga)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:31:37 följande:

Fast överklassen kan du inte jämföra med vanliga medel- och lågsvenssons. De är av helt skilda rang.

Du hittar inte en enda människa från överklassen, född med ett son-namn. Dessa byttes ut då deras förfäder adlades. Vissa har aldrig ens haft ett son-namn i rakt nedstigande led.

Du har inte riktigt koll...Alla i Sverige har en gång haft ett patronymikon, alltså faderns namn + son eller dotter. Gustav Vasa t ex hette Gustav Eriksson, av släkten Vasa, det är vi i modern tid som kallar honom Gustav Vasa. Familjenamn började komma bland de högre klasserna i Sverige på 1600-talet, och slog inte igenom bland alla klasser förrän på 1800-talet. Son-namnen blev efternamn och dotternamnen försvann genom en lagändring i slutet av 1800-talet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:31:37 följande:
    Fast överklassen kan du inte jämföra med vanliga medel- och lågsvenssons. De är av helt skilda rang.
    Du hittar inte en enda människa från överklassen, född med ett son-namn. Dessa byttes ut då deras förfäder adlades. Vissa har aldrig ens haft ett son-namn i rakt nedstigande led.
    Jag har inte jämfört någonting. Det är klart att de har lite olika förutsättningar, såsom att överklassen förr ofta var först med "nya" namn, men oavsett klass så var och är de fortfarande en del av den svenska namnkulturen.

Du har fel angående son-namnen, eller delvis i alla fall. Från början hette alla efter sin far (Nils-son eller Nils-dotter, i undantagsfall användes moderns namn), och ett eventuellt adligt namn lades till (de senare adliga namnen kan ibland utgöra undantag då det gamla namnet helt byttes ut). Det här med att ett efternamn följer alla i släkten blev vanligt först på 1800-talet (bland allmogen, överklassen var, som vanligt, tidigare). Fast vad det har med stavningen av Vilhelm/Wilhelm att göra förstår jag inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:46:29 följande:
    Du har inte riktigt koll...Alla i Sverige har en gång haft ett patronymikon, alltså faderns namn + son eller dotter. Gustav Vasa t ex hette Gustav Eriksson, av släkten Vasa, det är vi i modern tid som kallar honom Gustav Vasa. Familjenamn började komma bland de högre klasserna i Sverige på 1600-talet, och slog inte igenom bland alla klasser förrän på 1800-talet. Son-namnen blev efternamn och dotternamnen försvann genom en lagändring i slutet av 1800-talet.
    Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:47:05 följande:
    Jag har inte jämfört någonting. Det är klart att de har lite olika förutsättningar, såsom att överklassen förr ofta var först med "nya" namn, men oavsett klass så var och är de fortfarande en del av den svenska namnkulturen.

Du har fel angående son-namnen, eller delvis i alla fall. Från början hette alla efter sin far (Nils-son eller Nils-dotter, i undantagsfall användes moderns namn), och ett eventuellt adligt namn lades till (de senare adliga namnen kan ibland utgöra undantag då det gamla namnet helt byttes ut). Det här med att ett efternamn följer alla i släkten blev vanligt först på 1800-talet (bland allmogen, överklassen var, som vanligt, tidigare). Fast vad det har med stavningen av Vilhelm/Wilhelm att göra förstår jag inte.
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:48:59 följande:
    Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.

• Anonym (Känga)

Öh, du skrev att många i överklassen aldrig har haft ett son-namn bakåt i släkten, du verkar helt bortkollrad, jag skrev ju att vi inte hade efternamn utan patronymikon, duh!

Så skriv du ditt dyrbara namn så vi får veta vem du är! Ååå vad jag vill gå under jorden, du kanske kan en massa men du kan inte uttrycka dig i skrift så folk förstår.

Och att använda "kära du" är välkänd härskarteknik, vänta nu, så kallad historiker känd för hybris och finter...
  • Embla twopointoh

Att hänvisa till kändisskap och/eller (yrkes-)titel är ett icke-argument och har rent logiskt ingenting med sanningshalten i det du säger att göra. Att dessutom börja med härskartekniker såsom "kära du" adderar inte till din trovärdighet, precis. (Dessutom kan jag med största sannolikhet luska fram en precis lika (er-)känd person inom ditt område som säger att du har fel.)

"Förr i tiden" är ett väldigt vitt begrepp och kan betyda 1100-tal eller 1920-tal. Du har inte någonstans specificerat dig närmare i dina uttalanden om hur det var i Sverige "förr".

Oavsett vem du är, har du fortfarande fel i ditt påstående om att stavningen Vilhelm inte skulle vara vedertagen i Sverige (det är den sedan århundraden, som sagt) och att den stavningen därför skulle vara ett bra exempel på ett så kallat WT-namn.

• Anonym (Jisses...)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:11:39 följande:

Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?

Polly, jag missade helt din fråga! :D

Först och främst, jag vill inte vara elak, det är inte för att jag föraktar. Det är bara en smak jag har - precis som alla andra.

Men här i trakten så stöter jag på många barn med samma namn vilket jag då tolkat som "inne-namn".

Nova, (även i dubbelform), Liam, Loke, Viking, Tindra, Vilda och Vilja, och senaste åren även modenamn som är "gamla", Knut, Helmer, Otto, Elsa, Astrid, Ester.

Vet flera barn med dessa namn. Och visst, trender går alltid. Blir bara inte klok på't. Fniss!
  • MEE83
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:11:39 följande:
    Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?
    Amanda och Emily(i diverse olika stavelser) var oroligt vanligt när jag var barn, 80-talist.

På gymnasiet hade jag 5 olika Emilies i klassen, ropade man Emily så var det 5 pers som vände sig om. Samma sak var det med Amanda och till viss del Emilia.
  • Anonym (L)

Jag är finlandssvensk och sambon höll på att köra i diket då jag berättade att många i Sverige döper sin dotter till Majken nu. Har inte hört om någon på denna sida av potten som valt det namnet. Så jag håller faktiskt dig. Men namn är en smaksak, det är egentligen meningslöst att debattera för alla har ju rätt att tycka olika. Jag tycker istället om många av de modernare namnen som jag vet att en hel del människor får kväljningar av. Så fungerar det bara.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?