• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (Neutralt)

Självklart är namn en klassmarkör, tror inte Sofia Wistam har många akademiska poäng eller att familjen Hilton kommer från "gamla pengar" Tycker nog att det är hyggligast att ge barn rimligt neutrala namn som funkar vad dom än vill göra i livet eller vilken personlighet de utvecklar.

• fluu
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 12:37:25 följande:
    Skillnaden är att Kajsa (som jag inte gillar alltså) låter som ett "namn", och därför kan jag förstå att andra gillar det då vi har olika smaker, även fast jag har liite svårt att förstå hur man kan se det fina i det.

Men Majken.. seriöst, det låter inte ens som ett namn, kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan gilla det. Passar inte på bebisar, lite äldre barn, tonåringar.. inte ens pensionärer. Smaka på uttalet.. hur kan man gilla det? 

Karin, Britta, Astrid osv - Ganska vanliga namn/varit vanliga.
    Majken är också ett sådant namn, men det ligger på samma nivå som alla andra hittepå namn tycker jag. T.o.m Nova-Li låter bättre. 
    I dina öron ja. Och det är helt okej. Men i andras öron låter Majken lika mycket som ett namn. Andra tycker att det passar hela livet och gillar det. Det är dessutom gammalt, etablerat och relativt vanligt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Klara-Stina =))

Jag ogillar alla pojknamn som slutar på "us", Rasmus, Hampus osv.
    De är så fruktansvärt gräsliga att jag ryser.
    Hade ett ex vars son hette Hampus och tänka sig att han en gång frågade vad jag tyckte om hans barns namn.
    Jag var ärlig. Han blev skitsur. Tyst

Flicknamn jag ryser av är exempelvis Stina, Emma, Hulda och alla hittepånamn.
    Har en bekant som har fem barnbarn med dubbelnamn, alla är hittepå.
    Gräsligt.

• taquine
    Anonym (Neutralt) skrev 2015-08-30 12:39:20 följande:

Självklart är namn en klassmarkör, tror inte Sofia Wistam har många akademiska poäng eller att familjen Hilton kommer från "gamla pengar" Tycker nog att det är hyggligast att ge barn rimligt neutrala namn som funkar vad dom än vill göra i livet eller vilken personlighet de utvecklar.

Håller med dig , bara för det finns pengar eller man bott i ett sk "fint" område säger ju inget om utbildning /klass . Tänk på den hemlöse greven som bor i en skog , han är ju fortfarande överklass fast han inte har några pengar ;)

Som någon nämnt finns det faktiskt en intressant bok av Charlotte Hagström ."Man är vad man heter" som just tar upp att namnet säger mer om dig och hur du uppfattas än du kanske tror . Tror även (tyvärr) det är så i skolan och när man söker jobb.Det var ju ett rabalder för några år sedan sen  en lärare kläckt ur sig att "Kevin är inget namn utan en diagnos."

Som sagt smaken är ju delad .Då tycker jag det är värre med dessa föräldrar som verkar ha noll koll på hårda och mjuka vokaler  och döper sina stackars ungar till Cevin, Chewin, Cim osv . 
    Goodness me
  • Anonym (dopop)

Mitt barn har ett engelskt förnamn och svenskt efternamn. Detta för att barnet har en brittisk förälder och en svensk. Det är dessutom ett ganska ovanligt engelskt namn som tyvärr ofta blandas ihop med olika svenska namn.

Detta var ju inget vi direkt tänkte på när vi döpte barnet. Vi ville ha ett namn som vi tyckte var fint och som passade.

Däremot är barnet inte utstött eller anses konstigt, tvärtom.

• Anonym (dopop)

Jag tycker heller inte Majken låter fint. Låter som förort i Stockholm. Men man har ju olika smak. Tycker även Kajsa är fult, men det är väl egentligen från början ett smeknamn. Lite som att döpa någon till Bettan eller Maggan.

• Anonym (Savanna)

Min ena dotter heter Savanna och jag är läkare. Det var mina föräldrar också. Vilka fördomar folk i den här tråden har.

• Anonym (Savanna)
    Anonym (Savanna) skrev 2015-08-30 13:09:22 följande:

Min ena dotter heter Savanna och jag är läkare. Det var mina föräldrar också. Vilka fördomar folk i den här tråden har.

Är*
  • Embla twopointoh
    Anonym (dopop) skrev 2015-08-30 13:05:10 följande:

Mitt barn har ett engelskt förnamn och svenskt efternamn. Detta för att barnet har en brittisk förälder och en svensk. Det är dessutom ett ganska ovanligt engelskt namn som tyvärr ofta blandas ihop med olika svenska namn.

Detta var ju inget vi direkt tänkte på när vi döpte barnet. Vi ville ha ett namn som vi tyckte var fint och som passade.

Däremot är barnet inte utstött eller anses konstigt, tvärtom.

Samma med våra barns namn (maken har sitt ursprung i USA, men vi har ett svenskt efternamn). Vi valde namn till våra barn som uttalas ungefär lika på svenska och engelska, med den engelska stavningen (hade vi bott i USA hade det säkert blivit den svenska stavningen). Ett par av våra barns namn är vanliga både i USA och i Sverige, andra är vanliga i USA och mer ovanliga här. Det är bibliska namn, så även de ovanliga är inte "okända" i Sverige, men är kanske inte brukade i samma utsträckning här.
  • Zadre

Försöker inte bry mej om vad folk väljer för namn. De gillar det och så får det vara med det.
    Däremot så kan jag undra i mitt stilla sinne hur folk tänker vad gäller stavningen.
    Cevin ska enligt alla grammatiska regler uttalas Sevin. Men det tänker folk inte på utan deras "speciella" pojke ska ha ett "speciellt" namn så vi stavar det med C. Ännu bättre, vi slänger in ett W i namnet också! Cewin! Där brann det nånstans...
    Och för några år sedan läste jag här på FL om någon som gav sitt barn namner Johnny. Ok, inga problem. Bara det att de ville att det skulle uttalas på engelska, dvs, Djohnny. Så för att göra det "enkelt" och se till att det uttalades rätt i hela världen så använde de stavningen Djohnny. Att folk i engelsktalande länder skulle uttala det typ D-djohnny tänkte det inte på...

Apropå Willhelm/Vilhelm diskussionen. Båda mina bröder heter Wilhelm med den stavningen i mellannamn. Det är ett släktnamn som går tillbaka 3-4- generationer och har alltis stavats så. Tycker personligen det ser konstigt ut med V.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?