Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Bättre kan du ts...... Btw så är Majken i princip samma kategori som Kajsa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 12:37:25 följande:
    Skillnaden är att Kajsa (som jag inte gillar alltså) låter som ett "namn", och därför kan jag förstå att andra gillar det då vi har olika smaker, även fast jag har liite svårt att förstå hur man kan se det fina i det.

Men Majken.. seriöst, det låter inte ens som ett namn, kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan gilla det. Passar inte på bebisar, lite äldre barn, tonåringar.. inte ens pensionärer. Smaka på uttalet.. hur kan man gilla det? 

Karin, Britta, Astrid osv - Ganska vanliga namn/varit vanliga.
    Majken är också ett sådant namn, men det ligger på samma nivå som alla andra hittepå namn tycker jag. T.o.m Nova-Li låter bättre. 
    I dina öron ja. Och det är helt okej. Men i andras öron låter Majken lika mycket som ett namn. Andra tycker att det passar hela livet och gillar det. Det är dessutom gammalt, etablerat och relativt vanligt.
  • fluu
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:47:23 följande:

Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.
    Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.
    Att stava Wilhelm med V blir helfel.
    Jag tycker inte att det blir fel alls eftersom att det är en etablerad stavning och i princip alla icke-inhemska namn har anpassats på något vis och så är det ju överallt. Det kan handla om att stavningen eller uttalet anpassats till namnfloran eller språkfloran exempelvis.
  • fluu
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 17:51:15 följande:
    Stavningen Vilhelm har använts i mer än 100 år i Sverige och är alltså helt etablerad och ok, så långt ifrån wt man kan komma.
    Exakt!
  • fluu
    Anonym (Vän) skrev 2015-08-31 17:09:45 följande:
    Vet en vars lilla barn heter Gilbus =) ensam i Sverige än så länge!
    Det är så coolt, men lite "mycket" för min smak.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?