• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (Grr)
    metervara skrev 2015-08-30 17:19:17 följande:

Majken hör väl knappast till kategorin hittepå-namn.

Kanske inte, men gräsligt är det oavsett. 
  • Anonym (?)
    metervara skrev 2015-08-30 17:19:17 följande:

Majken hör väl knappast till kategorin hittepå-namn.

Från början gjorde det säkert det.
    Någon utstickare som tröttnat på Maja och Margareta, och valde att bilda namnet Majken!?

• Anonym (Klara-Stina =))
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:17:01 följande:

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

Min morfar hette Vilhelm med V, han var född i slutet av 1800-talet och var väl knappast WT.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-30 16:47:18 följande:

Namngrejer som inte jag begriper:

En gammal skolkamrats lillebror fick ett av hans förnamn som tilltalsnamn. Låt säga att skolkamraten heter Per JOEL och så fick lillebror heta PER Henrik. Kunde de inte ha fått namn som bara var deras?

Eller om man ger sina barn olika antal förnamn. Det första får typ tre-fyra och det andra får ett.

Våra barn har olika antal namn, pojkarna har två och flickorna tre. Detta för att min man har två och jag har tre. Så det finns en tanke bakom i vårt fall.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-30 16:47:18 följande:

Namngrejer som inte jag begriper:

En gammal skolkamrats lillebror fick ett av hans förnamn som tilltalsnamn. Låt säga att skolkamraten heter Per JOEL och så fick lillebror heta PER Henrik. Kunde de inte ha fått namn som bara var deras?

Fast det kan ju ligga något bakom en sådan grej, t.ex. att namnet Per är ett släktnamn som alla pojkar får som förnamn, även om inte alla heter det i tilltalsnamn. Det är ju inte så att bröderna har exakt samma namn heller, utan de har ju ett namn var som är bara deras eget. Det hade väl varit skillnad om bägge hetat Per Joel, och den ena kallats Per och den andra för Joel (och vad ska en eventuell lillebror heta då...)?
  • Anonym (Mhm)

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Sandra - inte Zanndrah.

Det finns ju dock undantag. Namnet Cornelia skulle exempelvis se ganska illa ut om man stavade det Kornelia. Eller namnet Camilla, tycker du man ska stava det Kamilla isf då? Allt är inte svart eller vitt. Dina WT-regler för namn är liksom dina egna åsikter, inte en generell sanning.
  • Anonym (?)

Anonym (Klara-Stina =)) skrev 2015-08-30 17:30:53 följande:
    Min morfar hette Vilhelm med V, han var född i slutet av 1800-talet och var väl knappast WT.
    Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.
    Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.
    Att stava Wilhelm med V blir helfel.
  • Anonym (Känga)

Sandra - inte Zanndrah.

Stavningen Vilhelm har använts i mer än 100 år i Sverige och är alltså helt etablerad och ok, så långt ifrån wt man kan komma.
  • Anonym (Känga)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:47:23 följande:

Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.

Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.Att stava Wilhelm med V blir helfel.

Nej, det är du som har helfel.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 17:41:07 följande:
    Det finns ju dock undantag. Namnet Cornelia skulle exempelvis se ganska illa ut om man stavade det Kornelia. Eller namnet Camilla, tycker du man ska stava det Kamilla isf då? Allt är inte svart eller vitt. Dina WT-regler för namn är liksom dina egna åsikter, inte en generell sanning.
    Man kan ju uttrycka det så (och jag tror det är så ? menade) att man använder en stavning som inte är vedertagen ( i alla fall inte på något språk som föräldrarna har koppling till). Yohan, Cazzandrah, Noha eller liknande.

Både Kamilla och Kornelia är förresten vedertagna stavningar, även om de är vanligare med "C".
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?