• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (Why?)

Namngrejer som inte jag begriper:

En gammal skolkamrats lillebror fick ett av hans förnamn som tilltalsnamn. Låt säga att skolkamraten heter Per JOEL och så fick lillebror heta PER Henrik. Kunde de inte ha fått namn som bara var deras?

Eller om man ger sina barn olika antal förnamn. Det första får typ tre-fyra och det andra får ett.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 14:28:00 följande:
    Därför att ett namn för med sig associationer, och varför ge sitt barn ett namn som de flesta associerar till något negativt? Samma sak med namn såsom Loke och Adolf. De kan vara hur fina i sig själva som helst, men ändå vara mindre lämpliga som namn för barnets skull.

Som praktiserande kristen är jag jätteintresserad av vad du bygger ditt påstående om att Lucifer och Satan är två olika personer på.
    sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer
  • Lord Hans

De klassiska namndiskussionerna på FL får en alltid på gott humör. Det är alltid trevligt att bli påmind om hur låg intelligensnivån egentligen är här. Samtidigt är det lite skrämmande när man tänker hur lätt nazism och fascism skulle kunna få gehör bland vissa retarderade människor här.

• Babyfeber
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-30 14:18:25 följande:

Fördomar och fördomar... Det finns ju en del intressant forskning på området så det är ju inte taget ur luften... Själv har jag arbetat inom socialtjänsten och vet ju vilka namn som är vanligt förekommande där (till skillnad från i min bekantskapskrets som mestadels består av medelklass). Jag hade därför inte valt sådana namn till mina barn som jag (och många andra) associerar till lägre socialgrupper.

Vissa personer kanske är oerhört tråkiga då. Som läkare träffar jag också en hel del människor ur alla samhällsklasser och när det gäller namn med udda/annorlunda stavningar kan jag hålla med dig, men inte i övrigt. Inte när det gäller medelklassen. Överklassen, ja, de har alla samma namn - tråkigt nog.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 16:54:12 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer
    Tack, jag har nu läst denna länk och även andra (för bägge ståndpunkterna), och även om det är luddigt så anser jag att man med hyfsad säkerhet ändå kan dra slutsatsen att Lucifer och Satan är två namn på samma varelse (han har ju dessutom många fler namn än så...). Och därmed avslutar jag detta då det är OT för tråden, även om jag finner ämnet intressant.
  • Anonym (?)

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 17:13:18 följande:
    Tack, jag har nu läst denna länk och även andra (för bägge ståndpunkterna), och även om det är luddigt så anser jag att man med hyfsad säkerhet ändå kan dra slutsatsen att Lucifer och Satan är två namn på samma varelse (han har ju dessutom många fler namn än så...). Och därmed avslutar jag detta då det är OT för tråden, även om jag finner ämnet intressant.
    Beror ju på hur man tolkar Bibeln och alla skrifter.
  • metervara

Majken hör väl knappast till kategorin hittepå-namn.

• Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:17:01 följande:

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

Finns 20 kvinnor i Sverige som heter Zandrah. 

:///
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?