• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Zadre
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 17:41:07 följande:
    Det finns ju dock undantag. Namnet Cornelia skulle exempelvis se ganska illa ut om man stavade det Kornelia. Eller namnet Camilla, tycker du man ska stava det Kamilla isf då? Allt är inte svart eller vitt. Dina WT-regler för namn är liksom dina egna åsikter, inte en generell sanning.
    Nej de där är faktiskt inga undantag. Både Cornelia och Camilla (sistanämnda kan mycket väl stavas med K för övrigt. Känner flera Kamillor) ska, enligt gramatiska regler, uttalas Kornelia och Kamilla.
    Hårda och mjuka vokaler lärde man sej om i lågstadiet.
    Ett C framför A, O, U och Å utalas som ett K.
    Ett C framför E, I, Y, Ä och Ö uttalas S.
  • Anonym (?)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 17:51:15 följande:
    Stavningen Vilhelm har använts i mer än 100 år i Sverige och är alltså helt etablerad och ok, så långt ifrån wt man kan komma.
    Ja, för att förr var man inte utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.
    En Vilhelm kommer att bli utskrattad och kallad Filhelm. Så är det.
    Wilhelm är ett tyskt namn och på tyska uttalas V som F.
    Adolf var också ett fint och väletablerat namn i Sverige, innan Hitler blev känd.
    Man får tänka på då och nu. Då är inte nu.

• Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:47:23 följande:

Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.
    Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.
    Att stava Wilhelm med V blir helfel.
    Vilhelm och Wilhelm har funnits i Sverige sedan medeltiden, och så långt tillbaka fanns det inte allmänna stavningsregler såsom det gör idag (det kom på 1800-talet...). W och V användes bägge två även i "vanliga" ord, försök läsa en originaltext från typ 1700-talet så får du se.

sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Akademiens_ordlista_%C3%B6ver_svenska_spr%C3%A5ket
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:00:03 följande:
    Ja, för att förr var man inte utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.
    En Vilhelm kommer att bli utskrattad och kallad Filhelm. Så är det.
    Wilhelm är ett tyskt namn och på tyska uttalas V som F.
    Adolf var också ett fint och väletablerat namn i Sverige, innan Hitler blev känd.
    Man får tänka på då och nu. Då är inte nu.
    Det gick att heta Adolf i Sverige förut. Sedan kom Hitler.
    Det gick att stava Wilhelm med V i Sverige förut. Sedan kom billiga flygbiljetter.
  • Anonym (Mhm)
    Zadre skrev 2015-08-30 17:54:57 följande:

Nej de där är faktiskt inga undantag. Både Cornelia och Camilla (sistanämnda kan mycket väl stavas med K för övrigt. Känner flera Kamillor) ska, enligt gramatiska regler, uttalas Kornelia och Kamilla.

Hårda och mjuka vokaler lärde man sej om i lågstadiet.

Ett C framför A, O, U och Å utalas som ett K.

Ett C framför E, I, Y, Ä och Ö uttalas S.

Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:00:19 följande:
    Vilhelm och Wilhelm har funnits i Sverige sedan medeltiden, och så långt tillbaka fanns det inte allmänna stavningsregler såsom det gör idag (det kom på 1800-talet...). W och V användes bägge två även i "vanliga" ord, försök läsa en originaltext från typ 1700-talet så får du se.

sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Akademiens_ordlista_%C3%B6ver_svenska_spr%C3%A5ket
    Jag vet. Sverige var influerat av tyskar och många ord stavades med fv i Sverige. I Tyskland har dock V alltid varit F och W alltid varit V.

Waxholm stavar numera Vaxholm.

Problemet är att Sverige är influerat av olika länder och kulturer både här och där, då som nu.
    Länder som inte är lika påverkade av andra länder och kulturer, använder sig sällan av namn som kommer utanför deras eget lands gränser.
    Se exempelvis Spanien, Frankrike, Kina och Ryssland.

I Sverige är det väldigt mer vanligt och accepterat, att ett helsvenskt barn bär ett spanskt namn, än att ett helspanskt barn i Spanien bär ett svenskt namn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 18:05:46 följande:
    Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.
    Min gamla klasskompis stavade med K, trots att hennes pappa var engelsman (eller amerikan?).

www.birthday.se/sok/&l=Renard
  • Anonym (Mhm)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 17:52:40 följande:

Man kan ju uttrycka det så (och jag tror det är så ? menade) att man använder en stavning som inte är vedertagen ( i alla fall inte på något språk som föräldrarna har koppling till). Yohan, Cazzandrah, Noha eller liknande.

Både Kamilla och Kornelia är förresten vedertagna stavningar, även om de är vanligare med "C".

Mm förstår :) menade bara att Kamilla och Kornelia är väldigt ovanligt och de flesta skulle nog tycka det såg "WT" ut (hatar det uttrycket).
  • israelsson
    Anonym (****) skrev 2015-08-30 13:53:41 följande:

Majken är ju ett gammalt fint namn.
    Linda.....det är ett namn bara elaka barn o blivande vuxna. 
    Jag har inte än träffat någon med det namnet som inte är helt sjuk i huvudet.
    Eller Malin. Här man dessa namn då gör man bäst i att springa åt andra hållet.

Jag känner att jag tar lite illa upp här. "Hör man dessa namn då gör man bäst i att springa" wtf!? Jag heter Linda och inte fan är jag elak eller sjuk i huvudet! Sorry men din teori funkar inte riktigt! ???? och då träffar du verkligen inte mycket folk heller! ????
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?