• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 14:28:00 följande:
    Därför att ett namn för med sig associationer, och varför ge sitt barn ett namn som de flesta associerar till något negativt? Samma sak med namn såsom Loke och Adolf. De kan vara hur fina i sig själva som helst, men ändå vara mindre lämpliga som namn för barnets skull.

Som praktiserande kristen är jag jätteintresserad av vad du bygger ditt påstående om att Lucifer och Satan är två olika personer på.
    Du hävdar att du är en "praktiserad kristen". 

Sedan detta med "jag bygger mitt påstående på".. Ja du.
    Även om jag är en utalad ateist och studerat religion som hobby (vilket har gjort att jag förstärkt mig i min ateism också).

Även om jag är ateist så känner jag kristna människor, och även bekant med ett par judar och en jehovas vittne, och begått misstaget att konfirmera mig. Jag hade tre konfirmandpräster. Och jag har suttit och läste bibeln själv.

Så jag bygger på mycket. 

Satan är hebreiska som betyder "åklagare", läser man i gamla testamentet så var Satan satt på jorden, av gud själv, för att testa människornas tro och lojalitet mot gud. 
    Han var aldrig den "fallna ängeln". 
    Lucifer behöll sitt namn efter att han blev störtad från himlen efter att han i ifrågasatte Gud.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 14:59:58 följande:
    Du hävdar att du är en "praktiserad kristen". 

Sedan detta med "jag bygger mitt påstående på".. Ja du.
    Även om jag är en utalad ateist och studerat religion som hobby (vilket har gjort att jag förstärkt mig i min ateism också).

Även om jag är ateist så känner jag kristna människor, och även bekant med ett par judar och en jehovas vittne, och begått misstaget att konfirmera mig. Jag hade tre konfirmandpräster. Och jag har suttit och läste bibeln själv.

Så jag bygger på mycket. 

Satan är hebreiska som betyder "åklagare", läser man i gamla testamentet så var Satan satt på jorden, av gud själv, för att testa människornas tro och lojalitet mot gud. 
    Han var aldrig den "fallna ängeln". 
    Lucifer behöll sitt namn efter att han blev störtad från himlen efter att han i ifrågasatte Gud.
    Ja, det hävdar jag. Vad har du att invända mot det?

Jag frågade vad du byggde ditt påstående på eftersom jag var uppriktigt intresserad. Inte för att försöka förminska dig, ifrågasätta din kunskap eller liknande.

Sedan dess har jag själv kollat upp frågan och läst ståndpunkter både för och emot, samt studerat aktuella bibelställen (inklusive originalspråken) och min slutsats är att om man läser alla bibelställen och lägger i hop dem, d.v.s. i sin kontext, så kan man med hyfsad säkerhet säga att Satan och Lucifer är två namn på samma varelse (han har ju fler, såsom Djävulen, Draken o.s.v., eller är dessa också olika varelser?). Att du dragit en annan slutsats är helt okej med mig, jag håller bara inte med.

Fast detta är som sagt OT, så denna tråd är inte rätt ställe för en diskussion om ämnet. Men jag tar den gärna någon annan gång.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-31 15:10:51 följande:
    Ja, det hävdar jag. Vad har du att invända mot det?

Jag frågade vad du byggde ditt påstående på eftersom jag var uppriktigt intresserad. Inte för att försöka förminska dig, ifrågasätta din kunskap eller liknande.

Sedan dess har jag själv kollat upp frågan och läst ståndpunkter både för och emot, samt studerat aktuella bibelställen (inklusive originalspråken) och min slutsats är att om man läser alla bibelställen och lägger i hop dem, d.v.s. i sin kontext, så kan man med hyfsad säkerhet säga att Satan och Lucifer är två namn på samma varelse (han har ju fler, såsom Djävulen, Draken o.s.v., eller är dessa också olika varelser?). Att du dragit en annan slutsats är helt okej med mig, jag håller bara inte med.

Fast detta är som sagt OT, så denna tråd är inte rätt ställe för en diskussion om ämnet. Men jag tar den gärna någon annan gång.
    "Du hävdar att du är en "praktiserad kristen".  Var en mening som inte försvann när jag raderad i texten när jag såg att ett stycke hade hamnat helt fel. Så nej jag har inga frågor "på det" utan bara en miss i raderingen av ett felplanerat stycke.

När det kommer till Satan och Lucifer så är det olika varelser ja. Det behöver ju knappast vara konstigare än att Jesus och Gud inte är "samma" det heller.

Varför skulle inte Satan och Lucifer kunna vara två olika varelser trots att man har kan ha många olika olika namn på dem? Har du aldrig hört uttrycker "kärt barn har många namn".
    Så dessa många namn kan ju även gå att använda fast det handlar om "två varelser" i grunden. Det finns ju inget hinder för att det skall vara så.

Men skall man praktisera din logik din slutsats på det hela.
    Så finns ju inte Jesus" heller. 
    Eller så kan man ju säga att Gud inte finns utan det var ju Jesus som fans.
    Jesus är egentligen Gud. Och Gud hade aldrig någon son.
    Utan Jesus och Gud är ju bara olika namn på exakt samma varelse.

Ja det är OT.

• fluu
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:47:23 följande:

Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.
    Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.
    Att stava Wilhelm med V blir helfel.
    Jag tycker inte att det blir fel alls eftersom att det är en etablerad stavning och i princip alla icke-inhemska namn har anpassats på något vis och så är det ju överallt. Det kan handla om att stavningen eller uttalet anpassats till namnfloran eller språkfloran exempelvis.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EnAnonumius

Är det konstigt att namn blir et problem för bäraren när det finns idioter som sitter och skapar listor över WhiteTrash" namn?

Alltså folk sitter ju och medvetet anser att Namn N är ett dåligt namn och har man det namnet så går det åt helvete.

Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn.

• fluu
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 17:51:15 följande:
    Stavningen Vilhelm har använts i mer än 100 år i Sverige och är alltså helt etablerad och ok, så långt ifrån wt man kan komma.
    Exakt!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Polly)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 15:59:32 följande:

Är det konstigt att namn blir et problem för bäraren när det finns idioter som sitter och skapar listor över WhiteTrash" namn?

Alltså folk sitter ju och medvetet anser att Namn N är ett dåligt namn och har man det namnet så går det åt helvete.

Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn.

Det finns väl dokumenterade avhandlingar inom detta med namn. Inget någon av oss hittat på!
  • Åsa
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 13:47:29 följande:
    Håller helt med om att stavningen på vissa namn får mig att undra hur föräldrarna tänker eller om de överhuvudtaget har något godkänt betyg i språkämnena. Grundläggande uttalsregler får man ju lära sig i grundskolan.

Cevin/Cewin är som du skriver ett sådant namn...
    Nja, stavningsreglerna handlar ju om hur ljud normalt representeras i svenskan; det innebär inte att stavningen åt andra hållet behöver ställer absoluta krav på ett visst uttal. Vissa uttal har ingen motsvarighet i stavningen varpå stavningen inte kan spegla det; i andra fall har uttalet ändrats sedan stavningen etablerades.

Vad gäller Kevin-exemplet blir det platt fall med argument om stavningsregler vs uttal i och med att "k" framför mjuk vokal normalt signalerar tje-uttal i svenskan. "Kevin" är med andra ord inte mer "rätt" stavningsmässigt i svenskan än de andra stavningsvarianter du nämner
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 15:59:32 följande:

Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället. Det är fakta, inget någon hittar på.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-29 23:15:54 följande:

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

Alltså, när jag gick in på den här tråden så trodde jag att du skulle ta upp namn som Magnesium, Gandalf eller Snorre typ. Majken hette min mormor och är ett gammalt och fint namn, vi ska själv ge vår son ett gammalt germanskt namn och vi känner ingen som heter det.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?