Embla twopointoh skrev 2015-08-31 15:10:51 följande:
Ja, det hävdar jag. Vad har du att invända mot det?
Jag frågade vad du byggde ditt påstående på eftersom jag var uppriktigt intresserad. Inte för att försöka förminska dig, ifrågasätta din kunskap eller liknande.
Sedan dess har jag själv kollat upp frågan och läst ståndpunkter både för och emot, samt studerat aktuella bibelställen (inklusive originalspråken) och min slutsats är att om man läser alla bibelställen och lägger i hop dem, d.v.s. i sin kontext, så kan man med hyfsad säkerhet säga att Satan och Lucifer är två namn på samma varelse (han har ju fler, såsom Djävulen, Draken o.s.v., eller är dessa också olika varelser?). Att du dragit en annan slutsats är helt okej med mig, jag håller bara inte med.
Fast detta är som sagt OT, så denna tråd är inte rätt ställe för en diskussion om ämnet. Men jag tar den gärna någon annan gång.
"Du hävdar att du är en "praktiserad kristen". Var en mening som inte försvann när jag raderad i texten när jag såg att ett stycke hade hamnat helt fel. Så nej jag har inga frågor "på det" utan bara en miss i raderingen av ett felplanerat stycke.
När det kommer till Satan och Lucifer så är det olika varelser ja. Det behöver ju knappast vara konstigare än att Jesus och Gud inte är "samma" det heller.
Varför skulle inte Satan och Lucifer kunna vara två olika varelser trots att man har kan ha många olika olika namn på dem? Har du aldrig hört uttrycker "kärt barn har många namn".
Så dessa många namn kan ju även gå att använda fast det handlar om "två varelser" i grunden. Det finns ju inget hinder för att det skall vara så.
Men skall man praktisera din logik din slutsats på det hela.
Så finns ju inte Jesus" heller.
Eller så kan man ju säga att Gud inte finns utan det var ju Jesus som fans.
Jesus är egentligen Gud. Och Gud hade aldrig någon son.
Utan Jesus och Gud är ju bara olika namn på exakt samma varelse.
Ja det är OT.