• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 14:30:32 följande:
    Jaha OCH?
    Namn och tillika stavning av namn är undantagna från svenska stavregler.
    Så det är bara kontraproduktivt av dig att komma dragandes med "svenska skrivregler" i samband med namn.  Har ett exemplar hemma av svenska skrivregler. Finns inget som säger i den boken om att person-/orts namn "SKA följa" svenska skrivregler.

Så det är fullt godkänt att stava Kevin med C. 

Dessutom är vi svenskar vana vid att i namn använda C ganska så ofta i stället för "K" när det kommer till namn. 

Så det är fullt tillåtet enligt svenska skrivregler att även skriva Chevinh i stället för Kevin med om man så önskar.
    Fast så kan man ju inte säga. . .

Självklart gäller våra allmänna uttalsregler / stavningsregler även namn. Det är givet. Man kan inte vilja att ungen ska heta Anna, men stava det P-e-l-l-e, liksom.
  • EnAnonumius
    Anonym (123) skrev 2015-09-01 14:45:28 följande:
    Fast så kan man ju inte säga. . .

Självklart gäller våra allmänna uttalsregler / stavningsregler även namn. Det är givet. Man kan inte vilja att ungen ska heta Anna, men stava det P-e-l-l-e, liksom.
    Men suck.. Hur jäkla tramsigt exempel som helst. Jag har lagt in exempel på hur det kan se ut. Men tydligen fattar du inte utan skall sitta och försöka tramsa på andras bekostnad i stället.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 14:52:20 följande:
    Men suck.. Hur jäkla tramsigt exempel som helst. Jag har lagt in exempel på hur det kan se ut. Men tydligen fattar du inte utan skall sitta och försöka tramsa på andras bekostnad i stället.
    Det är ett extremt exempel, men det visar ändå vad som händer om man applicerar ditt argument i ett större sammanhang.

För självklart ska även personnamn följa skrivreglerna.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-09-01 15:01:26 följande:
    Det är ett extremt exempel, men det visar ändå vad som händer om man applicerar ditt argument i ett större sammanhang.

För självklart ska även personnamn följa skrivreglerna.
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 18:55:03 följande:
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.
    Det är verkligen inte sällan som de följer stavningsreglerna! Hur skulle det ha sett ut?

Självklart behöver det inte stå i klartext att namn är innefattade i skrivreglerna. Det säger sig själv. Om du tänker efter står det inte heller i klartext att de gäller för verb, adverb, predikat, agenter. . . . .
  • Charlie Mo

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Anonym (123) skrev 2015-09-01 14:23:15 följande:

Det var väl väldigt konstigt att du som lärare inte fått läsa om hur människor kategoriserar och vilka markörer som ligger till grund för dessa kategorier. Att du som arbetar som lärare (om det nu var sant) på allvar tror att du "inte tänker någonting" är oerhört skrämmande, det visar nämligen med all önskvärt tydlighet att du inte ens har koll på hur du själv kategoriserar. Hur ska du kunna arbeta mot dina tankestrukturer om du inte ens är medveten om dem?!

• Anonym (Jo)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:53:44 följande:

Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

Eller att Paris Hiltons föräldrar är USA största WT pga valet av namn till Paris?

Jag har inte mött någon som är så inskränkt som du vill påvisa i ditt inlägg och det säger nog mer om din egen inskränkthet som du vill applicera på andra än att du öppet vågar stå för dina egna åsikter utan att blanda in andra pga rädslan att stå själv med den åsikten.

Fast nog är väl Sofia Wistam lite wt. Att hon nu bor på Lidingö ändrar väl inte det egentligen. Jag tänker ju inte på henne när jag tänker på en utbildad person direkt. Sen erkänner jag glatt själv att jag är wt då jag bara har gymnasieutbildning, färgar håret själv, har en skitlön och rosa foppatofflor.
  • Embla twopointoh
    Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:23:03 följande:

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Alla fördomar är man ju inte medveten om själv. Jag vet att det var en undersökning på det där, jag tror i USA, där just lärare fick betygssätta uppsatser. Samma uppsats fick, som jag minns det, stora skillnader i betyg beroende på vilket namn som stod på den. Jag tvivlar på att dessa lärare såg sig själva som fördomsfulla.

Jag tycker det är ett varningstecken när någon påstår att de har få eller inga fördomar omkring en viss sak. Enligt min erfarenhet är det just de människor som är mest fördomsfulla som anser detta om sig själv, de kan bara inte se det själva. Fast du kan ju såklart vara ett undantag, jag känner ju inte dig.
  • Embla twopointoh

Här hittade jag en artikel som tar upp den studie i USA jag nämnde i inlägget ovan:
    www.svd.se/du-ar-vad-du-heter-mer-an-du-tror
  • Anonym (123)

Ilskna till? Vad fick du det ifrån, det var ett helt vanligt inlägg. . . ? Tror att du projekterar dina egna känslor inför det på mig. Gör inte så när du undervisar.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?