• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • lintu
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-29 23:15:54 följande:

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.

Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 

Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

Nu har ju jag själv två söner varav ingen heter Majken, men allvarligt, som du själv sade: alla har ju olika smak och inget att lägga någon energi på? Majken är väl inte vidare konstigt att heta? Då anser jag nog att det är liiite mer otur med tänket att döpa ett barn till Ann. Efternamn Ahl...Nej, alla kan ju inte gilla alla namn. Då hade det blivit oerhört statiskt och enformigt.
  • Ego Lovers

Majken som är så vackert!

• Anonym (?)

Majken, Kajsa och Ingrid är väl samma "typ" av namn?

Märkligare är det med namn så som Li-Lo, Love-Li, Milian, Dexter, osv.

• Anonym (Jisses...)

Jag förstår på sätt o vis. Smaken är som baken. Personligen (högst högst personligt) klarar jag inte av namn som egentligen är något annat, ex Tindra, Glittra, Ängla, Älva, Vilda och VILJA (?!). Fattar inte...... Liksom Viking, Sten och Stig samt alla jävla W i stället för V o gärna på alla barnen i familjen. Ja jisses.....

Och jo, jag vet att nästan alla namn betyder något men det är inte det jag syftar på. :P

• Anonym (Jisses...)

Glömde alla super-mode namn som 5 barn i samma klass heter och gräsliga hittepå-namn.... Haha... Sorry. Jag låter som en fullblodig namnhatare.... :D

Det är jag inte iaf.

• Anonym (?)
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 00:42:36 följande:

Jag förstår på sätt o vis. Smaken är som baken. Personligen (högst högst personligt) klarar jag inte av namn som egentligen är något annat, ex Tindra, Glittra, Ängla, Älva, Vilda och VILJA (?!). Fattar inte...... Liksom Viking, Sten och Stig samt alla jävla W i stället för V o gärna på alla barnen i familjen. Ja jisses.....

Och jo, jag vet att nästan alla namn betyder något men det är inte det jag syftar på. :P

Ja, så olika det kan vara. Själv är jag allergisk mot att vissa väljer att stava exempelvis namnet William, Villiam. Eller det tyska namnet Wilhelm, Vilhelm.
  • Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 00:55:09 följande:
    Ja, så olika det kan vara. Själv är jag allergisk mot att vissa väljer att stava exempelvis namnet William, Villiam. Eller det tyska namnet Wilhelm, Vilhelm.
    Egentligen bör det ju stavas med V, eftersom det uttalas med V? Men namnet är vanligt med W i Sverige, så det känns lite WT att byta det till V. 
    W och V ska inte uttalas likadant, namn som William vet man redan om att det ska uttalas med V, men när det gäller mer ovanliga namn så skulle man aldrig fatta det.

Jättelöjligt av folk att byta ut V mot W. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:01:11 följande:

Egentligen bör det ju stavas med V, eftersom det uttalas med V? Men namnet är vanligt med W i Sverige, så det känns lite WT att byta det till V. 

W och V ska inte uttalas likadant, namn som William vet man redan om att det ska uttalas med V, men när det gäller mer ovanliga namn så skulle man aldrig fatta det.

Jättelöjligt av folk att byta ut V mot W. 

Det tyska namnet Wilhelm blir Filhelm om du savar det med V.

På svenska uttalas W och V likadant i namn.

W var vanligt i en del platsnamn i Sverige förr. Exempelvis Waxholm.
  • Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 01:09:16 följande:
    Det tyska namnet Wilhelm blir Filhelm om du savar det med V.

På svenska uttalas W och V likadant i namn.

W var vanligt i en del platsnamn i Sverige förr. Exempelvis Waxholm.
    Fast på svenska blir det inte Filhelm, eller hur?

Vilket är fel, det finns namn som ska uttalas med W och inte V.
  • Anonym (O)

Väninnan ska låta nyfödda sonen heta Thorbjörn! Hennes döttrar heter Nova-Lie och Agneta. Hon ska självklart låta ungarna heta det hon vill, men nu handlar ju den här tråden om "konstiga" namn på barn och jag tycker de här namnen är hårresande konstiga idag och att låta en heta Nova-Lie och den andra Agneta haltar, som att ge ett syskonpar namnen Karl-Evert och Jacqueline eller Linus och Ulla.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?