Inlägg från: Anonym (Grr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 00:55:09 följande:
    Ja, så olika det kan vara. Själv är jag allergisk mot att vissa väljer att stava exempelvis namnet William, Villiam. Eller det tyska namnet Wilhelm, Vilhelm.
    Egentligen bör det ju stavas med V, eftersom det uttalas med V? Men namnet är vanligt med W i Sverige, så det känns lite WT att byta det till V. 
    W och V ska inte uttalas likadant, namn som William vet man redan om att det ska uttalas med V, men när det gäller mer ovanliga namn så skulle man aldrig fatta det.

Jättelöjligt av folk att byta ut V mot W. 
  • Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 01:09:16 följande:
    Det tyska namnet Wilhelm blir Filhelm om du savar det med V.

På svenska uttalas W och V likadant i namn.

W var vanligt i en del platsnamn i Sverige förr. Exempelvis Waxholm.
    Fast på svenska blir det inte Filhelm, eller hur?

Vilket är fel, det finns namn som ska uttalas med W och inte V.
  • Anonym (Grr)
    fluu skrev 2015-08-30 12:28:37 följande:

Bättre kan du ts...... Btw så är Majken i princip samma kategori som Kajsa.

Skillnaden är att Kajsa (som jag inte gillar alltså) låter som ett "namn", och därför kan jag förstå att andra gillar det då vi har olika smaker, även fast jag har liite svårt att förstå hur man kan se det fina i det.

Men Majken.. seriöst, det låter inte ens som ett namn, kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan gilla det. Passar inte på bebisar, lite äldre barn, tonåringar.. inte ens pensionärer. Smaka på uttalet.. hur kan man gilla det? 

Karin, Britta, Astrid osv - Ganska vanliga namn/varit vanliga.
    Majken är också ett sådant namn, men det ligger på samma nivå som alla andra hittepå namn tycker jag. T.o.m Nova-Li låter bättre. 
  • Anonym (Grr)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:17:01 följande:

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

Finns 20 kvinnor i Sverige som heter Zandrah. 

:///
  • Anonym (Grr)
    metervara skrev 2015-08-30 17:19:17 följande:

Majken hör väl knappast till kategorin hittepå-namn.

Kanske inte, men gräsligt är det oavsett. 
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?