• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • fjanten
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:53:44 följande:

Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

Eller att Paris Hiltons föräldrar är USA största WT pga valet av namn till Paris?

Jag har inte mött någon som är så inskränkt som du vill påvisa i ditt inlägg och det säger nog mer om din egen inskränkthet som du vill applicera på andra än att du öppet vågar stå för dina egna åsikter utan att blanda in andra pga rädslan att stå själv med den åsikten.

Jag tror att skribenten du citerar menar att sådana namn är vanligare bland yngre outbildade föräldrar. Jag har aldrig sett någon statistik som bevisar det, men har däremot själv märkt att såna namn oftast ges till avkomman av yngre och/eller outbildade föräldrar. Med det sagt håller jag inte med om att dessa personer kommer få det svårare i livet pga av sina namn, utan i så fall av andra anledningar där det inte spelar någon roll om du heter Vilja-Lie eller Alice.
  • EnAnonumius
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-29 23:15:54 följande:
    Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 
    Så bara för att du inte gillar namnet Majken så skall inget barn heta det? Eller vad är det frågan om?

Majken är ett namn vi haft i Sverige sedan 1500-talet. För många så utstrålar det namnet kvinnlig pondus..  För mig utstrålar det namnet kvinnlig pondus/styrka.

Sedan bör du nog ta i beräkningen att det lär finnas många i Sverige som undra vad DU HAR GJORT  gjort för att FÖRTJÄNA DET namnet DU har..
    (Nej jag pratar inte om dina familj,vänner och bekanta här. utan folk du inte känner som kan tycka så om ditt namn...

Jag säger till dig. Upprepa dina egna ord, den inledande meningen du hade i din TS, till dig själv tills du förstår den verkliga innebörden:
    "Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn."
    Sedan låt folk ha vilka namn de vill på sina ungar.

Det finns väl vettigare saker att sitta och "fundera på"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:59:48 följande:
    Behandlar läraren inte eleverna med respekt och ger dom det stöd de behöver i sin skolgång så har de inget i skolvärlden att göra om de är så pass inskränkta.
    Håller med dig. Behandlar man folk illa p.g.a namn, så kan man ju undra vad det är för fel på den människan.
  • Anonym (Känga)

Det finns forskning (brittisk tror jag) på detta, samma uppsatser med olika namn fick olika betyg beroende på namnet som stod på den. Det är självklart inte medveten diskriminering eller inskränkthet, det är omedvetna associationer som vi alla har. Om ni tror att det inte finns, läs boken Mitt Namn är Ronny, av professor Ronny Ambjörnson (tror jag han heter). Han beskriver sin klassresa med arbetarnamn, hur han hela tiden fick bevisa mer eftersom alla förstod av hans namn att han hade arbetarbakgrund.

Det finns även svensk forskning,det kom en avhandling om detta för några år sedan, du är vad du heter tror jag den hette.

• Anonym (Vänninna)

Har en bekant som skall döpa sin flicka till ELDA.

Förstår inte att man kan döpa sitt barn till ett sådant namn.
    Kommer ju bli retad i skolan.

• EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-30 09:51:00 följande:
    Är Lucifer ens tillåtet som namn? Borde ju föranleda en anmälan till socialtjänsten i så fall...
    Varför då?
    Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 
    Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.
    Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 
    Tomas betyder tvivlaren.

• esch

Detta var en rolig liten tråd. Just Majken har jag inga större problem med. Däremot förstår jag inte dom som förr (har nog inte sett de nu för tiden) döpte sina barn till Ola exempelvis. Det är ng de fulaste namnet jag vet.

Jag är gravid, och redan nu tänker jag på vad för namn jag ska ha som kan passa ihop med ett syskon. Har inga barn sedan tidigare. Men vill att namnen ska klinga rätt sen. Så jag inte väljer ett namn som inte alls låter bra med något namn alls sen.

Ibland blir jag lite trött på alla som döper sina barn till så "moderna" namn som möjligt. Med en extra bokstav här o var. Som exempelvis Alexiia, Jannii, Freeja etc.

Men, tur är de väl att smaken är som baken! Så alla inte gick runt o hette samma :)

Trevlig söndag på er!

• Voluptuous Shalimar
    EnAnonumius skrev 2015-08-30 11:50:11 följande:
    Varför då?
    Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 
    Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.
    Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 
    Tomas betyder tvivlaren.

Men när det gäller något så viktigt som ett NAMN en människa ska bära ett helt liv, kanske föräldrarna ÄVEn ska ha i åtanke hur namnet uppfattas. Lucifer och satan är synonymt för merparten, även om det finns olika tolkningar av Bibeln och dess metaforer. Likaledes ger man väl inte en lite pojke namnet Petter-Niklas och hänvisar till att det MINSANN bara är ett vanligt dubbelnamn?
  • fluu

Bättre kan du ts...... Btw så är Majken i princip samma kategori som Kajsa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Grr)
    fluu skrev 2015-08-30 12:28:37 följande:

Bättre kan du ts...... Btw så är Majken i princip samma kategori som Kajsa.

Skillnaden är att Kajsa (som jag inte gillar alltså) låter som ett "namn", och därför kan jag förstå att andra gillar det då vi har olika smaker, även fast jag har liite svårt att förstå hur man kan se det fina i det.

Men Majken.. seriöst, det låter inte ens som ett namn, kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan gilla det. Passar inte på bebisar, lite äldre barn, tonåringar.. inte ens pensionärer. Smaka på uttalet.. hur kan man gilla det? 

Karin, Britta, Astrid osv - Ganska vanliga namn/varit vanliga.
    Majken är också ett sådant namn, men det ligger på samma nivå som alla andra hittepå namn tycker jag. T.o.m Nova-Li låter bättre. 
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?