• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Anonym (?)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:11:46 följande:

Fast på svenska blir det inte Filhelm, eller hur?

Vilket är fel, det finns namn som ska uttalas med W och inte V.

På svenska är W ett hårt V, medan W på engelska är mer som ett U.

Så på engelska uttalas exempelvis namnet William, Uilliam. På svenska uttalas samma namn, med samma stavning; Villiam.

Att då stava det med V är väldigt märkligt. Det är som att stava Robbin med två b:n eller Alex med två l.

Alexandra är ett grekiskt namn som ska stavas med X. Det ser helfel ut när vissa väljer att stava det befintliga gamla namnet med ks istället för x.
  • Litet My

Majken är ju ett namn många äldre har. Vad är det konstiga i det?

• Anonym (Känga)

Majken är helt ok tycker jag. Fult är amerikanska namn med svenska efternamn typ Dexter Johansson.

• grind

Jag förstår vad du menar. Majken är dock ok, gammalt namn.

• Anonym (Känga)
    Anonym (O) skrev 2015-08-30 01:12:07 följande:

Väninnan ska låta nyfödda sonen heta Thorbjörn! Hennes döttrar heter Nova-Lie och Agneta. Hon ska självklart låta ungarna heta det hon vill, men nu handlar ju den här tråden om "konstiga" namn på barn och jag tycker de här namnen är hårresande konstiga idag och att låta en heta Nova-Lie och den andra Agneta haltar, som att ge ett syskonpar namnen Karl-Evert och Jacqueline eller Linus och Ulla.

Håller med att namnen inte passar ihop. Antar att Nova-Lie är äldst? Typiskt namn yngre föräldrar gillar. Med ålder och bildning brukar man föredra mer etablerade namn.
  • Anonym (Känga)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 01:24:11 följande:

På svenska är W ett hårt V, medan W på engelska är mer som ett U.

Så på engelska uttalas exempelvis namnet William, Uilliam. På svenska uttalas samma namn, med samma stavning; Villiam.

Att då stava det med V är väldigt märkligt. Det är som att stava Robbin med två b:n eller Alex med två l.

Alexandra är ett grekiskt namn som ska stavas med X. Det ser helfel ut när vissa väljer att stava det befintliga gamla namnet med ks istället för x.

Det finns många namn som ändrar stavning när de kommer till Sverige, vi föredrar ofta att namn stavas som de låter. Franska Cathérine blir Katrin t ex. Att Tyska Wilhelm blir Vilhelm är inget märkligt. William kan mycket väl stavas Villiam även om det inte är så vanligt. Man väljer själv om man vill ha ursprungsstavningen eller den svenska stavningen, t ex Kristin går lika bra som Christine.
  • Kereza
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:11:46 följande:
    Fast på svenska blir det inte Filhelm, eller hur?

Vilket är fel, det finns namn som ska uttalas med W och inte V.
    Fast ibland tänker folk liiiite längre än så, och vill ha ett internationellt gångbart namn - det är liksom omöjligt att veta VILKET barn som kommer sticka utomlands, men många gör det.

Själv älskar jag mitt mycket svenska och svensk-stavade namn, MEN det är fan lite frustrerande när inte en människa kunnat stava eller uttala det på över åtta år...
  • Anonym (Hmm)

Majken är helt ok tycker jag, förutom att det är lite för svenskt. Ts får nog förtydliga vad som är fel med just det namnet. Däremot skulle jag aldrig välja "nya" påhittade namn som Nova eller tindra. Jag vill inte att mina barn ska ha namn som skriker socialgrupp 3... Och de måste funka internationellt för troligtvis så kommer de åtminstone ha internationella kontakter i sitt arbete eller resa en del. Konstigt vore det nog annars om ett par decennier.

• Anonym (123)

Majken förstår jag inte vad det skulle vara för fel med.

Jag valde att undvika rena WT-namn på mitt barn eftersom det helt enkelt är så onödigt att välja ett sådant. Sedan har jag också ett hat-objekt i namnet Lucifer. Hur kan man välja det?!

• Farfallos
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-29 23:15:54 följande:

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.

Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 

Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

Exakt vad är den avgörande skilladen på Astrid och Majken som gör att Astrid är OK och Majken inte är det. Jag förstår inte, men du som lagt lite kraft och tankearbete bakom detta borde kunna förklara för mig så att jag förstår.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?