Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Anonym (Grr) skrev 2015-08-29 23:15:54 följande:
    Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 
    Så bara för att du inte gillar namnet Majken så skall inget barn heta det? Eller vad är det frågan om?

Majken är ett namn vi haft i Sverige sedan 1500-talet. För många så utstrålar det namnet kvinnlig pondus..  För mig utstrålar det namnet kvinnlig pondus/styrka.

Sedan bör du nog ta i beräkningen att det lär finnas många i Sverige som undra vad DU HAR GJORT  gjort för att FÖRTJÄNA DET namnet DU har..
    (Nej jag pratar inte om dina familj,vänner och bekanta här. utan folk du inte känner som kan tycka så om ditt namn...

Jag säger till dig. Upprepa dina egna ord, den inledande meningen du hade i din TS, till dig själv tills du förstår den verkliga innebörden:
    "Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn."
    Sedan låt folk ha vilka namn de vill på sina ungar.

Det finns väl vettigare saker att sitta och "fundera på"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:59:48 följande:
    Behandlar läraren inte eleverna med respekt och ger dom det stöd de behöver i sin skolgång så har de inget i skolvärlden att göra om de är så pass inskränkta.
    Håller med dig. Behandlar man folk illa p.g.a namn, så kan man ju undra vad det är för fel på den människan.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-30 09:51:00 följande:
    Är Lucifer ens tillåtet som namn? Borde ju föranleda en anmälan till socialtjänsten i så fall...
    Varför då?
    Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 
    Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.
    Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 
    Tomas betyder tvivlaren.

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 14:28:00 följande:
    Därför att ett namn för med sig associationer, och varför ge sitt barn ett namn som de flesta associerar till något negativt? Samma sak med namn såsom Loke och Adolf. De kan vara hur fina i sig själva som helst, men ändå vara mindre lämpliga som namn för barnets skull.

Som praktiserande kristen är jag jätteintresserad av vad du bygger ditt påstående om att Lucifer och Satan är två olika personer på.
    Du hävdar att du är en "praktiserad kristen". 

Sedan detta med "jag bygger mitt påstående på".. Ja du.
    Även om jag är en utalad ateist och studerat religion som hobby (vilket har gjort att jag förstärkt mig i min ateism också).

Även om jag är ateist så känner jag kristna människor, och även bekant med ett par judar och en jehovas vittne, och begått misstaget att konfirmera mig. Jag hade tre konfirmandpräster. Och jag har suttit och läste bibeln själv.

Så jag bygger på mycket. 

Satan är hebreiska som betyder "åklagare", läser man i gamla testamentet så var Satan satt på jorden, av gud själv, för att testa människornas tro och lojalitet mot gud. 
    Han var aldrig den "fallna ängeln". 
    Lucifer behöll sitt namn efter att han blev störtad från himlen efter att han i ifrågasatte Gud.

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-31 15:10:51 följande:
    Ja, det hävdar jag. Vad har du att invända mot det?

Jag frågade vad du byggde ditt påstående på eftersom jag var uppriktigt intresserad. Inte för att försöka förminska dig, ifrågasätta din kunskap eller liknande.

Sedan dess har jag själv kollat upp frågan och läst ståndpunkter både för och emot, samt studerat aktuella bibelställen (inklusive originalspråken) och min slutsats är att om man läser alla bibelställen och lägger i hop dem, d.v.s. i sin kontext, så kan man med hyfsad säkerhet säga att Satan och Lucifer är två namn på samma varelse (han har ju fler, såsom Djävulen, Draken o.s.v., eller är dessa också olika varelser?). Att du dragit en annan slutsats är helt okej med mig, jag håller bara inte med.

Fast detta är som sagt OT, så denna tråd är inte rätt ställe för en diskussion om ämnet. Men jag tar den gärna någon annan gång.
    "Du hävdar att du är en "praktiserad kristen".  Var en mening som inte försvann när jag raderad i texten när jag såg att ett stycke hade hamnat helt fel. Så nej jag har inga frågor "på det" utan bara en miss i raderingen av ett felplanerat stycke.

När det kommer till Satan och Lucifer så är det olika varelser ja. Det behöver ju knappast vara konstigare än att Jesus och Gud inte är "samma" det heller.

Varför skulle inte Satan och Lucifer kunna vara två olika varelser trots att man har kan ha många olika olika namn på dem? Har du aldrig hört uttrycker "kärt barn har många namn".
    Så dessa många namn kan ju även gå att använda fast det handlar om "två varelser" i grunden. Det finns ju inget hinder för att det skall vara så.

Men skall man praktisera din logik din slutsats på det hela.
    Så finns ju inte Jesus" heller. 
    Eller så kan man ju säga att Gud inte finns utan det var ju Jesus som fans.
    Jesus är egentligen Gud. Och Gud hade aldrig någon son.
    Utan Jesus och Gud är ju bara olika namn på exakt samma varelse.

Ja det är OT.

• EnAnonumius

Är det konstigt att namn blir et problem för bäraren när det finns idioter som sitter och skapar listor över WhiteTrash" namn?

Alltså folk sitter ju och medvetet anser att Namn N är ett dåligt namn och har man det namnet så går det åt helvete.

Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn.

• EnAnonumius
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-31 16:38:11 följande:
    Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället. Det är fakta, inget någon hittar på.
    Ja och?  Vad har det med saken att göra? Din s.k "fakta" är ju trivial och har inget samband med det jag skrev.
    Det spelar ingen roll för det jag har skrivit.

Läs vad jag verkligen skriver i stället och lägg en kommentar kring det hela. I stället för att sitta och komma med något helt ovidkommande.

• EnAnonumius
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-31 18:24:26 följande:
    Det är inte alls ovidkommande. Om ett namn associerar till en grupp i samhället man inte identifierar sig med så undviker man det och kanske ogillar det. T ex hipstern avskyr överklassnamn, modernister ogillar gubb- och tantnamn, medelklassen aktar sig för arbetarnamn, överklassen gillar bara de traditionella namnen (förutom franska flicknamn) etc. Det är ingen som "skapar" listor på namn som alla måste ogilla, utan man noterar hur det ser ut i samhället efter sina egna erfarenheter.
    Jo det ÄR ovidkommande till det jag skrev.
    Läs vad jag verkligen skriver i stället för att svara på det du väljer att TROR att jag skriver. 

Jag skrev aldrig om vilka namn folk ogillar i "olika grupper".  Olika klasser etc etc.  Jag har aldrig ljudat ett ord om det. Det är du som sitter och lägger in det i min text, av vilken anledning kan man ju undra. 

Fundera en smula på vad jag avslutade med:
    "Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn."

Det är INGEN som skapar listor...?

"INGEN" och "ALLA" är ord man använder när man sitter och gör syftningar på totala (totalitärt) d.v.s 100%.. 

Här har du bevis på att du sitter och har fel med ditt "ingen".
    Och Det är _inte bara_ på FL man ser sådan här patetiska tilltag av s.k "listor" av namn som anses "löjliga att ha" utan det förekommer på många olika forum runt om på webben. Man kan ju undra om du blundar när du surfar runt?  Jag lägger ETT exempel på att slå hål på ditt s.k "ingen gör listor..." Jag kan slänga in mer listor. Om du så vill. Men en borde vara tillräckligt för att du skall inse att det är dumt att sitta och använda "ingen".
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-175/m75697336.html

Så JO folk sitter och skapar listor.   Sedan hela denna jäkla trådstarten TS startade om du läser vad hon skriver. Så sitter hon ju också och just "dissar ett namn" och sitter och hävdar att det inte "låter som ett namn" och hur kan man döpa ett barn till det.

Frågan är varför du sitter och förnekar detta, med att folk sitter och skapar fördomar om namn, i stället och försöker använda ditt förnekande som ett motargument mot mig?

Om DU sitter och anser att du blir tillskrivet något du inte har sagt eller menat så slänger jag in denna i förväg: "whats goes around cames around".

• EnAnonumius
    Anonym (Jossan) skrev 2015-08-31 20:13:33 följande:
    Vilhelm ser så mycket bättre ut när det stavas med v! Namnet uttalas ju fortfarande likadant och funkar superbra i Sverige. W känns väldigt trash rent generellt...
    Lika Trashigt som att välja namnet "Jossan" som tillfälligt anonymt nick då med andra ord.

• EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 08:14:21 följande:
    Ändå var det någon i tråden som påstod att hon inte är en överklassbrud utan WT brud utan en aning om att hon är född och uppvuxen på Storholmen i Lidingö kommun. Sedan har hon gjort precis som alla andra kändisar och valt städer eller rockstjärnors namn till sina barn. Jag tycker det tyder på djärvhet, man vågar gå emot klassen och visar att man är vuxen nog att gå sin egen väg, att man inte behöver sin klasstillhörighet för att bli någon. Även om jag inte är förtjust i alla hennes barns namn så bevisar hon sin kreativitet och lekfullhet bakom valet av namn. Kreativa människor brukar vara mindre bundna av traditioner och jag hade anställt en människa pga kreativiteten bakom namnvalet än en som valt Sara, Olle och Karl till sina barn för jag uppfattar sådana människor som rädda för att göra fel, rädda för att utmärks sig, rädda för vad andra säger bakom ryggen. Så för mig är det osäkra föräldrar som väljer de klassiska namnen medan de säkra föräldrarna väljer namn som de tycker är kreativa. Samma sak nu när gubbnamnen Tage, Gunnar, Gösta och tantnamnen Inga, Elsa, Hulda och Hedvig blivit mer populära bland 90-talisterna som får barn. Att de vågar ta de "fula" gamla namnen istället för de fina gamla 20-tals namnen tyder på att de vågar göra som de själva vill och inte vad som förväntas av dom. Jag tror också föräldrar som vågar är de som kommer bli bra föräldrar medan de som hela tiden är rädda över vad andra ska tycka och tänka är de som blir sämre föräldrar får mer ångest att inte räcka till och jämför sig mer med andra.
    Underbart inlägg... Hur underbart som helst.
    Tack... {#emotions_dlg.flower}Solig

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-09-01 01:24:37 följande:

Ja på första (import), men att det inte används så på Irland/i engelskan har inte med saken att göra.  Hade C uttalats som K framför hård vokal i Sverige hade jag inte sett några problem med den stavningen. Nu gör det dock inte det. Vi kan ta V och W som exempel på min tankegång. På svenska finns det ingen uttalsskillnad mellan dessa och är därför fritt utbytbara. William kan, på svenska, precis lika gärna stavas Villiam, då det inte påverkar uttalet det minsta. (Sedan kan man diskutera hur snyggt det är, men det är en smaksak och inte en semantisk sak). Cevin blir dock "Sevin" på svenska. Så är det bara.

Att det blir precis lika fel på svenska med K (det finns dock svenska ord med K framför hård vokal uttalas med just K, Kex till exempel är bägge uttalen vedertagna på, likaså killa) har inte med saken att göra eftersom det är med K det stavas ursprungligen. Jag kan inte på rak arm komma på ett enda exempel på undantag åt andra hållet, d.v.s. att C framför hård vokal uttalas "K", varken på svenska eller på engelska.

Jaha OCH?
    Namn och tillika stavning av namn är undantagna från svenska stavregler.
    Så det är bara kontraproduktivt av dig att komma dragandes med "svenska skrivregler" i samband med namn.  Har ett exemplar hemma av svenska skrivregler. Finns inget som säger i den boken om att person-/orts namn "SKA följa" svenska skrivregler.

Så det är fullt godkänt att stava Kevin med C. 

Dessutom är vi svenskar vana vid att i namn använda C ganska så ofta i stället för "K" när det kommer till namn. 

Så det är fullt tillåtet enligt svenska skrivregler att även skriva Chevinh i stället för Kevin med om man så önskar.
  • EnAnonumius
    Anonym (123) skrev 2015-09-01 14:45:28 följande:
    Fast så kan man ju inte säga. . .

Självklart gäller våra allmänna uttalsregler / stavningsregler även namn. Det är givet. Man kan inte vilja att ungen ska heta Anna, men stava det P-e-l-l-e, liksom.
    Men suck.. Hur jäkla tramsigt exempel som helst. Jag har lagt in exempel på hur det kan se ut. Men tydligen fattar du inte utan skall sitta och försöka tramsa på andras bekostnad i stället.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-09-01 15:01:26 följande:
    Det är ett extremt exempel, men det visar ändå vad som händer om man applicerar ditt argument i ett större sammanhang.

För självklart ska även personnamn följa skrivreglerna.
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.

• EnAnonumius
    Anonym (123) skrev 2015-09-01 19:37:06 följande:
    Det är verkligen inte sällan som de följer stavningsreglerna! Hur skulle det ha sett ut?

Självklart behöver det inte stå i klartext att namn är innefattade i skrivreglerna. Det säger sig själv. Om du tänker efter står det inte heller i klartext att de gäller för verb, adverb, predikat, agenter. . . . .
    Jo det behövs det. Och det skall länkas dit med. Skall du svara igen så skall det var med en länk som bevisar att namnen måste följa skrivreglerna på det sätte DU och Embla twopointoh påståtr,

Fram med bevisen eller så lägg ned snacken. Det är ju du, hennes/hans lille lakej, och Embla twopointoh som hävdar att "det SKA följa svenska skrivregler.

Släng fram med bevisen.
    Och Nej "wikipedia" är inte en korrekt källa utan en riktig källa.

• EnAnonumius
    Anonym (123) skrev 2015-09-01 19:37:06 följande:
    Det är verkligen inte sällan som de följer stavningsreglerna! Hur skulle det ha sett ut?

Självklart behöver det inte stå i klartext att namn är innefattade i skrivreglerna. Det säger sig själv. Om du tänker efter står det inte heller i klartext att de gäller för verb, adverb, predikat, agenter. . . . .
    Släng fram med källan om att namn ska följa svenska skrivregler. Jag har efterfrågat den.

Det spelar ingen roll hur du tjatar på mig. Om du inte hade länkar till källa så hade du inte behövt svara alls och tro att du hade något att tillföra mig i denna gång.

Precis lika lite som du har haft i dina tidigare tramssvar du har kommit med när du svart mig.

Skall du komma med mer trams eller skall du slänga fram källan, då Embla twopointoh verkar vara helt inkapabel att göra detta. 

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-09-02 16:41:24 följande:
    Vilka namn är det som inte följer skrivreglerna? Eftersom du skriver "sällan" förmodar jag att det är de allra flesta som inte följer dem (och med tanke på hur många vedertagna namn det finns i Sverige, så är det en diger lista du behöver komma upp med. Inte en handfull namn) De namn du sedan ger som exempel, ska naturligtvis inte stavas så på ursprungsspråket/landet, för då bara bekräftar du mitt argument att de namn som inte följer svenska skrivregler gör inte det just eftersom de stavas annorlunda där de kommer i från.

För, om man som du hävdar att namnen INTE behöver följa några skrivregler, då studsar det ju bara tillbaka på motargumentet att man utan problem kan hävda att "Tghdghkjl´J" ska uttalas "Pelle". Det är ett extremt exempel, men det illustrerar fortfarande den svaga punkten i ditt argument.
    Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
    Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  
    Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
    Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim
    (Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
    Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
    Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
    Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S
    Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
    Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
    Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .  Drömmer

• EnAnonumius
    Anonym (Känga) skrev 2015-09-02 16:27:47 följande:
    Det finns ingen lag om att namn behöver följa skrivregler, men om man avviker för mycket från dem framstår man som obildad, t ex om hävdar att Candra ska uttalas Sandra.
    Nej just det. Det finns "ingen lag" om att namn skall följa skrivreglerna. Ändå sitter folk och hävdar det i denna tråden.

Sedan är ju just ditt exempel lite dumt.
    De flesta människor är inte dumma som klara av att alternera "c" och se om "C" skall gå som "K" eller "S"  i uttalet. 
    Så ditt exempel är faktiskt en smula konstigt när du säger att det är obildat att uttala "Sandra" om man ser stavningen Candra".

Så nej det behövs inte alls vara "obildat" att säga att Candra skall talkas Sandra.
    Då man ser på de efterkommande bokstäverna "andra" om man skall säga Sandra eller Kandra.  Det det hade ju varit lite mer ovanligt kanske att säga att Candra skall uttalas Kandra.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?