Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Majken, Kajsa och Ingrid är väl samma "typ" av namn?

Märkligare är det med namn så som Li-Lo, Love-Li, Milian, Dexter, osv.

• Anonym (?)
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 00:42:36 följande:

Jag förstår på sätt o vis. Smaken är som baken. Personligen (högst högst personligt) klarar jag inte av namn som egentligen är något annat, ex Tindra, Glittra, Ängla, Älva, Vilda och VILJA (?!). Fattar inte...... Liksom Viking, Sten och Stig samt alla jävla W i stället för V o gärna på alla barnen i familjen. Ja jisses.....

Och jo, jag vet att nästan alla namn betyder något men det är inte det jag syftar på. :P

Ja, så olika det kan vara. Själv är jag allergisk mot att vissa väljer att stava exempelvis namnet William, Villiam. Eller det tyska namnet Wilhelm, Vilhelm.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:01:11 följande:

Egentligen bör det ju stavas med V, eftersom det uttalas med V? Men namnet är vanligt med W i Sverige, så det känns lite WT att byta det till V. 

W och V ska inte uttalas likadant, namn som William vet man redan om att det ska uttalas med V, men när det gäller mer ovanliga namn så skulle man aldrig fatta det.

Jättelöjligt av folk att byta ut V mot W. 

Det tyska namnet Wilhelm blir Filhelm om du savar det med V.

På svenska uttalas W och V likadant i namn.

W var vanligt i en del platsnamn i Sverige förr. Exempelvis Waxholm.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grr) skrev 2015-08-30 01:11:46 följande:

Fast på svenska blir det inte Filhelm, eller hur?

Vilket är fel, det finns namn som ska uttalas med W och inte V.

På svenska är W ett hårt V, medan W på engelska är mer som ett U.

Så på engelska uttalas exempelvis namnet William, Uilliam. På svenska uttalas samma namn, med samma stavning; Villiam.

Att då stava det med V är väldigt märkligt. Det är som att stava Robbin med två b:n eller Alex med två l.

Alexandra är ett grekiskt namn som ska stavas med X. Det ser helfel ut när vissa väljer att stava det befintliga gamla namnet med ks istället för x.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 14:28:00 följande:
    Därför att ett namn för med sig associationer, och varför ge sitt barn ett namn som de flesta associerar till något negativt? Samma sak med namn såsom Loke och Adolf. De kan vara hur fina i sig själva som helst, men ändå vara mindre lämpliga som namn för barnets skull.

Som praktiserande kristen är jag jätteintresserad av vad du bygger ditt påstående om att Lucifer och Satan är två olika personer på.
    sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer
  • Anonym (?)

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 17:13:18 följande:
    Tack, jag har nu läst denna länk och även andra (för bägge ståndpunkterna), och även om det är luddigt så anser jag att man med hyfsad säkerhet ändå kan dra slutsatsen att Lucifer och Satan är två namn på samma varelse (han har ju dessutom många fler namn än så...). Och därmed avslutar jag detta då det är OT för tråden, även om jag finner ämnet intressant.
    Beror ju på hur man tolkar Bibeln och alla skrifter.
  • Anonym (?)
    metervara skrev 2015-08-30 17:19:17 följande:

Majken hör väl knappast till kategorin hittepå-namn.

Från början gjorde det säkert det.
    Någon utstickare som tröttnat på Maja och Margareta, och valde att bilda namnet Majken!?

• Anonym (?)

Anonym (Klara-Stina =)) skrev 2015-08-30 17:30:53 följande:
    Min morfar hette Vilhelm med V, han var född i slutet av 1800-talet och var väl knappast WT.
    Jag har ingen aning om vilken samhällsklass din morfar tillhörde.
    Men på 1800-talet så reste man kanske inte utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som nu, i modern tid.
    Att stava Wilhelm med V blir helfel.
  • Anonym (?)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 17:51:15 följande:
    Stavningen Vilhelm har använts i mer än 100 år i Sverige och är alltså helt etablerad och ok, så långt ifrån wt man kan komma.
    Ja, för att förr var man inte utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.
    En Vilhelm kommer att bli utskrattad och kallad Filhelm. Så är det.
    Wilhelm är ett tyskt namn och på tyska uttalas V som F.
    Adolf var också ett fint och väletablerat namn i Sverige, innan Hitler blev känd.
    Man får tänka på då och nu. Då är inte nu.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?