Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Majken förstår jag inte vad det skulle vara för fel med.

Jag valde att undvika rena WT-namn på mitt barn eftersom det helt enkelt är så onödigt att välja ett sådant. Sedan har jag också ett hat-objekt i namnet Lucifer. Hur kan man välja det?!

• Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-08-30 11:50:11 följande:
    Varför då?
    Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 
    Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.
    Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 
    Tomas betyder tvivlaren.
    Varför då?!?!

Tja, förstår du inte själv vilka uppenbara problem lille Lucifer kan komma att ställas inför är det skrämmande! Det spelar naturligtvis ingen som helst roll vad ett namn egentligen betyder, det är hur det uppfattas som betyder något.
  • Anonym (123)
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 09:13:28 följande:
    Finns inga WT som har råd att bo på Storholmen iaf.
    Klart att det finns! Så om en person som är WT vinner pengar eller har ett företag som går bra så gör de en klassresa?!

Du har inte riktigt koll på klassbegreppet, va?
  • Anonym (123)
    Charlie Mo skrev 2015-09-01 11:55:50 följande:

Men jag som heter Anna och har gjort i 35 år, tycker det är vaaaansinnigt tråkigt med ett så vanligt namn! Vet ni hur många Annor det funnits kring mig alltid? Mina båda bröders fruar heter Anna tom. Så jag väljer definitivt udda, utländska namn till mina barn. Har ett tyskt efternamn, så behöver inte fundera på hur det passar ihop med efternamn. Men det är riktigt läskigt att läsa era fördömande åsikter om olika namn. Hoppas mina barn aldrig behöver möta er. Och jag, som lärare, låter era barn visa sin personlighet innan jag tänker något om dem. Oavsett om de heter Anna eller Lucifer.

Det var väl väldigt konstigt att du som lärare inte fått läsa om hur människor kategoriserar och vilka markörer som ligger till grund för dessa kategorier. Att du som arbetar som lärare (om det nu var sant) på allvar tror att du "inte tänker någonting" är oerhört skrämmande, det visar nämligen med all önskvärt tydlighet att du inte ens har koll på hur du själv kategoriserar. Hur ska du kunna arbeta mot dina tankestrukturer om du inte ens är medveten om dem?!
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 14:30:32 följande:
    Jaha OCH?
    Namn och tillika stavning av namn är undantagna från svenska stavregler.
    Så det är bara kontraproduktivt av dig att komma dragandes med "svenska skrivregler" i samband med namn.  Har ett exemplar hemma av svenska skrivregler. Finns inget som säger i den boken om att person-/orts namn "SKA följa" svenska skrivregler.

Så det är fullt godkänt att stava Kevin med C. 

Dessutom är vi svenskar vana vid att i namn använda C ganska så ofta i stället för "K" när det kommer till namn. 

Så det är fullt tillåtet enligt svenska skrivregler att även skriva Chevinh i stället för Kevin med om man så önskar.
    Fast så kan man ju inte säga. . .

Självklart gäller våra allmänna uttalsregler / stavningsregler även namn. Det är givet. Man kan inte vilja att ungen ska heta Anna, men stava det P-e-l-l-e, liksom.
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 18:55:03 följande:
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.
    Det är verkligen inte sällan som de följer stavningsreglerna! Hur skulle det ha sett ut?

Självklart behöver det inte stå i klartext att namn är innefattade i skrivreglerna. Det säger sig själv. Om du tänker efter står det inte heller i klartext att de gäller för verb, adverb, predikat, agenter. . . . .
  • Anonym (123)
    Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:23:03 följande:

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Ilskna till? Vad fick du det ifrån, det var ett helt vanligt inlägg. . . ? Tror att du projekterar dina egna känslor inför det på mig. Gör inte så när du undervisar.
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:09:36 följande:
    Nej just det. Det finns "ingen lag" om att namn skall följa skrivreglerna. Ändå sitter folk och hävdar det i denna tråden.

Sedan är ju just ditt exempel lite dumt.
    De flesta människor är inte dumma som klara av att alternera "c" och se om "C" skall gå som "K" eller "S"  i uttalet. 
    Så ditt exempel är faktiskt en smula konstigt när du säger att det är obildat att uttala "Sandra" om man ser stavningen Candra".

Så nej det behövs inte alls vara "obildat" att säga att Candra skall talkas Sandra.
    Då man ser på de efterkommande bokstäverna "andra" om man skall säga Sandra eller Kandra.  Det det hade ju varit lite mer ovanligt kanske att säga att Candra skall uttalas Kandra.
    Ditt långa inlägg visar tydligt att det här handlar om att du helt enkelt inte kan skrivreglerna! Ingen har till exempel sagt att c alltid ska bli s, det vore nämligen helt fel. . .

Läs på lite och kom igen sedan!
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?