Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Majken är helt ok tycker jag, förutom att det är lite för svenskt. Ts får nog förtydliga vad som är fel med just det namnet. Däremot skulle jag aldrig välja "nya" påhittade namn som Nova eller tindra. Jag vill inte att mina barn ska ha namn som skriker socialgrupp 3... Och de måste funka internationellt för troligtvis så kommer de åtminstone ha internationella kontakter i sitt arbete eller resa en del. Konstigt vore det nog annars om ett par decennier.

• Anonym (Hmm)

Är Lucifer ens tillåtet som namn? Borde ju föranleda en anmälan till socialtjänsten i så fall...

Anonym (123) skrev 2015-08-30 07:26:50 följande:

Majken förstår jag inte vad det skulle vara för fel med.

Jag valde att undvika rena WT-namn på mitt barn eftersom det helt enkelt är så onödigt att välja ett sådant. Sedan har jag också ett hat-objekt i namnet Lucifer. Hur kan man välja det?!

• Anonym (Hmm)

Oavsett hur det ligger till, så om merparten av befolkningen associerar till Satan på ett eller annat sätt så är det inte ok att ge sitt barn det namnet (även om jag skulle beteckna mig som ateist)

Ett namn får ju inte vara till men för bäraren...

Sedan kan jag hålla med om att själva namnet är rätt ok, bortsett från alla associationer då.

EnAnonumius skrev 2015-08-30 11:50:11 följande:

Varför då?

Lucifer är ett mansnamn som betyder "ljusbärare". 

Kvinnliga motsvarigheten är Lucia.

Tycker det är löjligt att "hoppa på och gapa sos" för ett namn skull.

Ja enligt kristendomen så är Lucifer den fallna ängeln som blev sedan polare med Satan.

Så nej Satan och Lucifer är inte samma figur som många tror (även vissa praktiserade kristna begår det misstaget och blandar ihop dem)..

Det är ju bara löjligt att låta kristen tro, och vad som hände i Änglarnas rum, styra över ett sådant vackert namn som Lucifer. "Ljusbäraren" hur otroligt vackert som helst egentligen. 

Då borde man ju straffa folk med sos som döper sina barn till Tomas.. 

Tomas betyder tvivlaren.

• Anonym (Hmm)

Fördomar och fördomar... Det finns ju en del intressant forskning på området så det är ju inte taget ur luften... Själv har jag arbetat inom socialtjänsten och vet ju vilka namn som är vanligt förekommande där (till skillnad från i min bekantskapskrets som mestadels består av medelklass). Jag hade därför inte valt sådana namn till mina barn som jag (och många andra) associerar till lägre socialgrupper.

Anonym (Savanna) skrev 2015-08-30 13:09:22 följande:

Min ena dotter heter Savanna och jag är läkare. Det var mina föräldrar också. Vilka fördomar folk i den här tråden har.

• Anonym (Hmm)

??

Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 18:05:46 följande:

Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.

Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?