• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Elenic
    Anonym (Jr) skrev 2015-12-21 09:57:05 följande:
    Grattis! Så skönt att äntligen slippa eländet!!

Jag är ny i den här tråden men känner äntligen att jag hittat rätt!

Är i v 35 och har ett planerat snitt om senast 3 veckor så snart är jag klar, tack och lov! Det här är mitt andra (och definitivt sista) barn och jag får noll förståelse för hur jävligt jag tycker att det är. Med första barnet blev jag sjukskriven i v 30 för att min rygg inte orkade mer. Sista tiden satt jag hemma i samma fåtölj och tittade på tv. Kul! Den här gången klarade jag nån vecka mer men det var knappt! Ryggen är åt helvete, jag har fått världens foglossning, mitt blodtryck är skyhögt vilket gjort att jag träffar läkare och barnmorska minst en gång i veckan sen flera veckor tillbaka, just nu är jag t.o.m. inlagd sen i fredags. Jag fick inte följa med jobbet på den London-weekend som jag var rätt stor anledning till att vi överhuvudtaget vann. Hemma har jag världens finaste 2,5-åring som just nu är extremt utåtagerande mot mig (på dagis och med pappa är han däremot jättekramig) och nu har dessutom min makes jävla skitcancer kommit tillbaka. Skitjul, skitår, skitliv!!
    Säger som hundochhäst, mot fuckingjävlaskitcancer är en graviditet ändå en kiss i nilen... ALL medkänsla!
  • Anonym (TACK)
    Elenic skrev 2015-12-21 16:18:06 följande:

Åhhh fyyyy... Förstår dig! Vi har beslutat oss för att träffa släkt mellan 12 och 14:30 på julafton. Precis lagom långt. Då får dessutom maken julmat så slipper jag laga (avskyr julmat även i vanliga fall och I år orkar jag inte ens låtsas anstränga mig). Resten av julen tänker jag bara slappa, softa och mysa. Funkar nåt sånt för er?

Skönt det!! Jo jag blir hemma hos mina egna föräldrar hela julafton är det sagt, medan han är iväg med sin släkt. Ska bli skönt med lugn och ro på julafton :) slippa att spela "trevlig, lycklig och förväntansfull"..
  • Elenic
    Anonym (TACK) skrev 2015-12-21 17:12:49 följande:
    Skönt det!! Jo jag blir hemma hos mina egna föräldrar hela julafton är det sagt, medan han är iväg med sin släkt. Ska bli skönt med lugn och ro på julafton :) slippa att spela "trevlig, lycklig och förväntansfull"..
    Låter som en mycket bra kompromiss! För alla I släkten förstår ju inte riktigt det här med att man saknar lyckligt gravid-glow...
  • Anonym (TACK)
    Elenic skrev 2015-12-22 20:32:26 följande:

Låter som en mycket bra kompromiss! För alla I släkten förstår ju inte riktigt det här med att man saknar lyckligt gravid-glow...

Nej så är det verkligen.. Livet är verkligen inte en dans på rosor nu och det är väl lite tabu att säga det. Därmed gör jag nog bäst i att vara hemma och inte sitta en hel kväll och höra tjat om hur magen växer..
  • Ask

Det här har varit den sämsta jävla skitjulen i mitt liv. Sambon har druckit alkohol 23, 24, 25 dec. Inte så att han varit full men ändå. RISIGT!! Ikväll ska han ut med en polare så jag kan räkna ut med arslet hur det slutar. Har försökt umgås med mitt barn och dragit mig undan så mycket jag kunnat men inombords känner jag mig rasande. 80 % av graviditeten har gått och hit har jag tagit mig utan någon som helst pepp av honom. Blir så jävla förbannad och ledsen. Julefrid? Vilket skämt.

• Anonym (mor)

Vill inte lägga sten på börda men måste berätta om hur jag ÄLSKADE precis varenda dag när jag hade bebis i magen. Lycka. Frid. Ingen ångest. Ja den existensiella förstås men samtidigt en frid som totalt överrumplade mig då jag är ett nervknippe som började min "karriär" mer eller mindre på BUP. Men alla är vi olika. ville bara nämna det.....................

• Anonym (TACK)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 12:58:28 följande:

Vill inte lägga sten på börda men måste berätta om hur jag ÄLSKADE precis varenda dag när jag hade bebis i magen. Lycka. Frid. Ingen ångest. Ja den existensiella förstås men samtidigt en frid som totalt överrumplade mig då jag är ett nervknippe som började min "karriär" mer eller mindre på BUP. Men alla är vi olika. ville bara nämna det.....................

Kul att du haft det så bra, med det där var ju precis att lägga sten på en börda. Vi som är i detta forum mår rent ut sagt piss med hyperemesis, psykisk ohälsa och alla andra möjliga åkommor.
  • Anonym (TACK)
    Ask skrev 2015-12-26 12:47:05 följande:

Det här har varit den sämsta jävla skitjulen i mitt liv. Sambon har druckit alkohol 23, 24, 25 dec. Inte så att han varit full men ändå. RISIGT!! Ikväll ska han ut med en polare så jag kan räkna ut med arslet hur det slutar. Har försökt umgås med mitt barn och dragit mig undan så mycket jag kunnat men inombords känner jag mig rasande. 80 % av graviditeten har gått och hit har jag tagit mig utan någon som helst pepp av honom. Blir så jävla förbannad och ledsen. Julefrid? Vilket skämt.

Förstår din ilska!! :( måste vara fruktansvärt jobbigt. Och så känner man ju inte för att man vill missunna utan snarare att han borde tänka lite på vad DU går igenom.
  • Anonym (mor)
    Anonym (TACK) skrev 2015-12-26 13:03:03 följande:
    Kul att du haft det så bra, med det där var ju precis att lägga sten på en börda. Vi som är i detta forum mår rent ut sagt piss med hyperemesis, psykisk ohälsa och alla andra möjliga åkommor.
    Okej. Ja men resultatet är väl ändå att ni får en liten blöt bebbe på magen som är det vackraste som finns? Kan vara svårt att föreställa sig om man föder för första gången men ...............bered er på en lycka som får er att skippa FL och precis allt för att bara njuta
  • Anonym (Besviken)

Vilken underbar tråd!

Jag avskyr också att vara gravid. Känner mig så fruktansvärd besviken - trodde jag skulle gå och längta, njuta av att slippa mens, sitta och prata med bebis med min sambo och gå och strosa i babybutiker. Istället har jag mått otroligt illa otroligt länge men TROTS DETTA lyckats gå upp 20(!!!) kg på 6-7 månader. Innan var jag vältränad och smal, nu känner jag mig grotesk med jättetuttar och trivs inte i några kläder. Min sambo är världens snällaste och mest förstående; ändå får han sig regelbundna kängor av mig som bara är ledsen och tvär hela tiden. Vilket gör mig ännu mer ledsen. Och på mitt jobb säger alla hela tiden att jag ska ta det lugnt och vila ut, men ger mig samtidigt så mycket uppdrag att jag jobbat 60-70-timmarsveckor hela hösten (har oreglerad arbetstid) och har fått jobba precis hela julen hittills. Går ingenstans utan min spypåse med mig. När f*n skulle jag ha tränat, lagat nyttig mat och vilat ut?!?! Usch för den här skiten, vill bara att bebis ska komma ut NU!!

Tack för att man får spy galla här ...

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid