• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Ask
    Mirabell79 skrev 2015-12-16 22:25:55 följande:

Alltså när tar kräkningarna slut?!! Dagen började med att jag fick springa in på toa, direkt från sängen. Jag blev så utmattad av det. Började gråta inne på toan. Mannen kom på toan och då trodde jag att han skulle trösta mig... Men det visade sig att han behövde borsta tänderna. Fick stoppa honom på väg ut och sen tvingade jag fram en kram. Jag är patetisk, tänkte jag. Grejen är att vi var nykära förra graviditeten och jag fick massa sympati från honom. Den här gången är det underförstått att jag ska klara mig själv. Men för mig är det lika jobbigt!

Så är det här också. Första graviditeten var han ett jättestort stöd när jag var mentalt under isen (sju resor värre än nu) men den här gången tror jag han har varit med till barnmorskan EN gång. Han verkar allmänt ointresserad och som om det inte vore nån big deal att hans andra barn växer i min kropp. Ser då och då bilder på män som pussar preggomagar och verkar längta rent allmänt. För att min snubbe ska få känna några sparkar måste jag BE honom lägga dit handen. Jag må vara hormonell och dramatisk nu men det känns som att jag kommer att ha svårt att glömma att den här graviditeten (som har varit jobbig trots att jag inte spytt en enda gång eller haft ont någonstans) tog jag mig igenom utan nåt stöd alls från honom. Otacksamt, det är vad det är.
  • Mirabell79
    Ask skrev 2015-12-17 20:31:35 följande:

Så är det här också. Första graviditeten var han ett jättestort stöd när jag var mentalt under isen (sju resor värre än nu) men den här gången tror jag han har varit med till barnmorskan EN gång. Han verkar allmänt ointresserad och som om det inte vore nån big deal att hans andra barn växer i min kropp. Ser då och då bilder på män som pussar preggomagar och verkar längta rent allmänt. För att min snubbe ska få känna några sparkar måste jag BE honom lägga dit handen. Jag må vara hormonell och dramatisk nu men det känns som att jag kommer att ha svårt att glömma att den här graviditeten (som har varit jobbig trots att jag inte spytt en enda gång eller haft ont någonstans) tog jag mig igenom utan nåt stöd alls från honom. Otacksamt, det är vad det är.

Min man har också lyst med sin frånvaro hos BM. Två ggr har han varit med.. På ett sätt är jag nöjd ändå då han tar hand om vår dotter och allt annat! Men jag tycker det är väldigt trist att han inte räcker till för mig. Dubbla känslor för allt.
  • Anonym (Fyfan)

Jag är i vecka 13 så jag var verkligen långt kvar..

Var hos läkaren och grät ut idag och jag bor inte i Sverige så gränsen för abort är imorgon vilket jag inte kan ta en beslutning till så det är bara att kämpa på :(

• Anonym (TACK)

Det börjar närma sig julfirande med släkt och svärföräldrar.. Orkar verkligen inte :(

• Anonym (Fyfan)

Jag fick sömntabletter utskrivet igår av läkaren så jag tänkte försöka sova bort julen..

• Anonym (Vecka 40)

I fredags natt kom äntligen våran prinsessa, 7 timmar från första värken sen var hon här, en stor tjej på över 4 kg.

Till alla gravida, det är sååå värt det i slutändan. <3

• Anonym (Jr)
    Anonym (Vecka 40) skrev 2015-12-21 09:30:14 följande:

I fredags natt kom äntligen våran prinsessa, 7 timmar från första värken sen var hon här, en stor tjej på över 4 kg.

Grattis! Så skönt att äntligen slippa eländet!!

Jag är ny i den här tråden men känner äntligen att jag hittat rätt!

Är i v 35 och har ett planerat snitt om senast 3 veckor så snart är jag klar, tack och lov! Det här är mitt andra (och definitivt sista) barn och jag får noll förståelse för hur jävligt jag tycker att det är. Med första barnet blev jag sjukskriven i v 30 för att min rygg inte orkade mer. Sista tiden satt jag hemma i samma fåtölj och tittade på tv. Kul! Den här gången klarade jag nån vecka mer men det var knappt! Ryggen är åt helvete, jag har fått världens foglossning, mitt blodtryck är skyhögt vilket gjort att jag träffar läkare och barnmorska minst en gång i veckan sen flera veckor tillbaka, just nu är jag t.o.m. inlagd sen i fredags. Jag fick inte följa med jobbet på den London-weekend som jag var rätt stor anledning till att vi överhuvudtaget vann. Hemma har jag världens finaste 2,5-åring som just nu är extremt utåtagerande mot mig (på dagis och med pappa är han däremot jättekramig) och nu har dessutom min makes jävla skitcancer kommit tillbaka. Skitjul, skitår, skitliv!!
  • hundochhäst
    Anonym (Jr) skrev 2015-12-21 09:57:05 följande:
    Grattis! Så skönt att äntligen slippa eländet!!

Jag är ny i den här tråden men känner äntligen att jag hittat rätt!

Är i v 35 och har ett planerat snitt om senast 3 veckor så snart är jag klar, tack och lov! Det här är mitt andra (och definitivt sista) barn och jag får noll förståelse för hur jävligt jag tycker att det är. Med första barnet blev jag sjukskriven i v 30 för att min rygg inte orkade mer. Sista tiden satt jag hemma i samma fåtölj och tittade på tv. Kul! Den här gången klarade jag nån vecka mer men det var knappt! Ryggen är åt helvete, jag har fått världens foglossning, mitt blodtryck är skyhögt vilket gjort att jag träffar läkare och barnmorska minst en gång i veckan sen flera veckor tillbaka, just nu är jag t.o.m. inlagd sen i fredags. Jag fick inte följa med jobbet på den London-weekend som jag var rätt stor anledning till att vi överhuvudtaget vann. Hemma har jag världens finaste 2,5-åring som just nu är extremt utåtagerande mot mig (på dagis och med pappa är han däremot jättekramig) och nu har dessutom min makes jävla skitcancer kommit tillbaka. Skitjul, skitår, skitliv!!
    Men fy fasen! Nu känner jag mig lyckligt lottad även fast jag har 27 v kvar. Fuck Cancer!
  • Elenic
    Anonym (TACK) skrev 2015-12-19 09:18:28 följande:

Det börjar närma sig julfirande med släkt och svärföräldrar.. Orkar verkligen inte :(

Åhhh fyyyy... Förstår dig! Vi har beslutat oss för att träffa släkt mellan 12 och 14:30 på julafton. Precis lagom långt. Då får dessutom maken julmat så slipper jag laga (avskyr julmat även i vanliga fall och I år orkar jag inte ens låtsas anstränga mig). Resten av julen tänker jag bara slappa, softa och mysa. Funkar nåt sånt för er?
  • Elenic
    Anonym (Vecka 40) skrev 2015-12-21 09:30:14 följande:

Underbart! Tack för en gnutta hopp I mörkret. Och grattis och NJUT nu!
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid