• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (...)
    Anonym (Tess) skrev 2016-05-04 08:15:55 följande:

Mådde illa och kräktes hela graviditeten med sonen

Andra gången blev jag gravid oplanerat när han var 11 månader, hade förlossningdepression till han var 10 månader så jag hade precis börjat må bättre

Var mycket prat fram och tillbaka, var inte så bra mellan sambon och mig heller och jag ville så gärna uppleva en sommar med sonen när jag mådde bra.. när jag började kräkas i princip dygnet runt så bestämde vi oss för att göra abort, slutade må dåligt bara nån timme efter det var gjort

Jag blev så lättad och glad över att ha den möjligheten att göra det, bästa beslutet för mig/min familj.

Den här graviditeten var planerad men det gick på första försöket vilket var chockerande och jag trodde jag var mer förberedd men halva vårt kontaktnät har försvunnit (flytt 6 timmar bort och flytt utomlands) och jag mår ännu sämre nu och jag har ju sonen att ta hand om, sambon hjälper så mycket han kan och har tagit ledigt, vabbat och slutat tidigare mycket nu

Jag har inga större förhoppningar om att illamåendet kommer gå över..

Sonens förskola ligger 1,5km bort (inte vårt förstahandsval, ska få byta till en närmare men inte förren i Aug) och det är uppförsbacke hela vägen dit :( det innebär en promenad på 6km 4 dagar i veckan

Det gick okej innan jag blev gravid, nu är det ren tortyr..

Ska ge Lergigan comp 1 vecka, men blir de inte bättre så måste han sluta på förskolan, vilket inte är så bra då det haft positiv effekt på hans språkutveckling och han älskar att vara där

Känner mig väldigt otillräklig och har dåligt samvete att jag ställer till det för hela familjen med mitt mående

Vilken pärs du har gått igenom, och så nu detta. Låter verkligen inte skoj alls.

Tycker absolut inte du ska känna att du ställer till det för hela familjen. Jag kan förstå att du känner så, men du kan ju inte hjälpa att du mår som du gör.

Hoppas som sagt Lergigan kan hjälpa dig så att du mår lite bättre, och så att sonen kan vara kvar på förskolan. Blir kanske inte så utvecklande för honom om du inte mår bra, och då inte har energi att aktivera honom. Håller tummarna för att det ska ordna sig.
  • Anonym (Tess)

Fan vad jag bara vill ge er alla en stor kram som har skrivit snälla och empatiska svar till mig!

Gick till apoteket direkt efter att jag lämnade sonen på förskolan igår, men de var inte öppet, väntade men när de var 10min kvar klarade jag inte av att stanna utan fick gå hem och lägga mig ner för att inte kräkas.. min sambo hjälpte mig senare att hämta ut medicinen, han har som tur de fullmakt för mig för jag klarade inte av att stå vid kassan ens!

Tog en Lergigan comp till middagen igår och sen på kvällen försvann illamåendet!!!

Samma sak imorse, så dom funkar på mig

Är som att få tillbaka iaf en del av sitt liv!

Dock har jag fått andra problem, igår på förmiddagen började mina händer skaka, tänkte inte så mycket på de men de är värre nu :(

Högt/lågt blodtryck, diabetes eller järn/b12 brist är något av de jag gissar på...

Har inte ont och kan stå och gå, så tänkte försöka stå ut till 10e, men i värsta fall blir de akuten i helgen

Frustrerande när ett problem blir hjälp och så kommer nästa på en gång

• mo med liten trea

Åh, ni stackare som har långt kvar! Lider med er!

I v 41+1 har jag tillslut börjat bli våga tro på att det kanske snart är över! Testade igår i min desperation att sätta akupunkturnålar på mig själv för att få igång det. Och döm av min förvåning när förvärkarna efter några timmar blev kraftigare! Hoppet lever om att bäbis kommer ut snart!

• Anonym (Orkar inte)

Allt har varit helt ok ändå, jag har stått ut med krämpor och lite humörsvängningar. Nu, i vecka 30, började helvetet. Dödsångest deluxe, känner sån fruktansvärd rädsla och hopplöshet. Har brutit ihop tre gånger på kort tid nu, och när jag inte bryter ihop (gråter, hulkandes) så går jag omkring med en känsla av panik och oro som liksom ligger latent i kroppen. Jag har haft denna ångest tidigare, en gång för 14 år sen och en gång för tre år sen, men aldrig så fruktansvärt som detta. Helt brutalt är det! Min stackars man vet inte vad han ska göra, men finns där och tröstar mig så gott han kan. Känns så hemskt att må så här när vi väntar vårat första gemensamma barn och det borde vara ren och skär lycka (vilket det också var fram till nu). Jag hoppas verkligen att de sista veckorna går väldigt, väldigt fort! Det här är varken bra för mig, för förhållandet eller för bebis.

• Anonym (...)
    Anonym (Tess) skrev 2016-05-05 15:27:38 följande:

Fan vad jag bara vill ge er alla en stor kram som har skrivit snälla och empatiska svar till mig!

Gick till apoteket direkt efter att jag lämnade sonen på förskolan igår, men de var inte öppet, väntade men när de var 10min kvar klarade jag inte av att stanna utan fick gå hem och lägga mig ner för att inte kräkas.. min sambo hjälpte mig senare att hämta ut medicinen, han har som tur de fullmakt för mig för jag klarade inte av att stå vid kassan ens!

Tog en Lergigan comp till middagen igår och sen på kvällen försvann illamåendet!!!

Samma sak imorse, så dom funkar på mig

Är som att få tillbaka iaf en del av sitt liv!

Dock har jag fått andra problem, igår på förmiddagen började mina händer skaka, tänkte inte så mycket på de men de är värre nu :(

Högt/lågt blodtryck, diabetes eller järn/b12 brist är något av de jag gissar på...

Har inte ont och kan stå och gå, så tänkte försöka stå ut till 10e, men i värsta fall blir de akuten i helgen

Frustrerande när ett problem blir hjälp och så kommer nästa på en gång

Men åh vad skönt att Lergigan funkar på dig! Förstår att du är glad över det. Typiskt att det dykt upp annat skit för dig. Hoppas det går över eller att du kan få hjälp genom sjukvården.
  • Anonym (...)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-05-05 20:19:40 följande:

Allt har varit helt ok ändå, jag har stått ut med krämpor och lite humörsvängningar. Nu, i vecka 30, började helvetet. Dödsångest deluxe, känner sån fruktansvärd rädsla och hopplöshet. Har brutit ihop tre gånger på kort tid nu, och när jag inte bryter ihop (gråter, hulkandes) så går jag omkring med en känsla av panik och oro som liksom ligger latent i kroppen. Jag har haft denna ångest tidigare, en gång för 14 år sen och en gång för tre år sen, men aldrig så fruktansvärt som detta. Helt brutalt är det! Min stackars man vet inte vad han ska göra, men finns där och tröstar mig så gott han kan. Känns så hemskt att må så här när vi väntar vårat första gemensamma barn och det borde vara ren och skär lycka (vilket det också var fram till nu). Jag hoppas verkligen att de sista veckorna går väldigt, väldigt fort! Det här är varken bra för mig, för förhållandet eller för bebis.

Oj, låter inte bra för dig och er. Tror du det kan vara bra för dig med samtalshjälp? Fråga din BM var du kan vända dig. I min kommun får man det gratis på Kvinnokliniken när man är gravid.
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (...) skrev 2016-05-05 23:30:49 följande:

Oj, låter inte bra för dig och er. Tror du det kan vara bra för dig med samtalshjälp? Fråga din BM var du kan vända dig. I min kommun får man det gratis på Kvinnokliniken när man är gravid.

Jag tror att det finns möjlighet att prata med kurator, men jag gruvar mig för det. Ju mer jag pratar om det, desto värre blir det, och jag vet inte om jag orkar sitta och storgråta i en timme varje gång jag går dit. Tidigare har den här typen av depression gått över när någon typ av förändring sker, ett mönster bryts. Som nu går jag hemma hela dagarna pga graviditeten och känner mig värdelös som inte gör något vettigt och är deppad över det. Antagligen det som triggat igång det. Försöker komma på vad jag skulle kunna sysselsätta mig med om dagarna som inte innebär för mycket rörelse, då jag har foglossning.
  • Anonym (...)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-05-06 09:01:43 följande:

Jag tror att det finns möjlighet att prata med kurator, men jag gruvar mig för det. Ju mer jag pratar om det, desto värre blir det, och jag vet inte om jag orkar sitta och storgråta i en timme varje gång jag går dit. Tidigare har den här typen av depression gått över när någon typ av förändring sker, ett mönster bryts. Som nu går jag hemma hela dagarna pga graviditeten och känner mig värdelös som inte gör något vettigt och är deppad över det. Antagligen det som triggat igång det. Försöker komma på vad jag skulle kunna sysselsätta mig med om dagarna som inte innebär för mycket rörelse, då jag har foglossning.

Förstår. Det är många som blir deprimerade av att vara sjukskrivna.

Du skriver att du känner dig värdelös som går hemma hela dagarna och inte gör något vettigt. Men det är just vad du gör, något vettigt alltså. Du är sjukskriven av en anledning. En anledning som är utom din kontroll. Du har blivit sjukskriven så att du kan ta hand om dig själv, och bebisen i magen. Det kallar jag att göra något vettigt. Det är det viktigaste för dig nu, att ta hand om dig själv på bästa möjliga vis. Försök tänka så istället.

Jag har själv varit 100 % sjukskriven sedan sept/okt. Så jag vet hur det kan vara att "gå hemma hela dagarna". Men att tänka så som jag skrev ovan är en av anledningarna till att jag tar mig igenom varje dag. Det är inte lätt, men det hade varit jobbigare att arbeta. Skulle vilja säga, omöjligt.

Önskar att jag kunde hjälpa dig. Men det enda jag kan göra är att önska dig lycka till och hoppas att du känner dig bättre snart.
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (...) skrev 2016-05-07 00:59:46 följande:

Förstår. Det är många som blir deprimerade av att vara sjukskrivna.

Du skriver att du känner dig värdelös som går hemma hela dagarna och inte gör något vettigt. Men det är just vad du gör, något vettigt alltså. Du är sjukskriven av en anledning. En anledning som är utom din kontroll. Du har blivit sjukskriven så att du kan ta hand om dig själv, och bebisen i magen. Det kallar jag att göra något vettigt. Det är det viktigaste för dig nu, att ta hand om dig själv på bästa möjliga vis. Försök tänka så istället.

Jag har själv varit 100 % sjukskriven sedan sept/okt. Så jag vet hur det kan vara att "gå hemma hela dagarna". Men att tänka så som jag skrev ovan är en av anledningarna till att jag tar mig igenom varje dag. Det är inte lätt, men det hade varit jobbigare att arbeta. Skulle vilja säga, omöjligt.

Önskar att jag kunde hjälpa dig. Men det enda jag kan göra är att önska dig lycka till och hoppas att du känner dig bättre snart.

Du har rätt såklart, det är ju för en vettig anledning. Det är nog bara jag själv som kan ta mig igenom detta och förbi det jobbiga, men tack för att du säger så, och tack för all omtanke!
  • Anonym (...)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-05-07 07:42:28 följande:

Du har rätt såklart, det är ju för en vettig anledning. Det är nog bara jag själv som kan ta mig igenom detta och förbi det jobbiga, men tack för att du säger så, och tack för all omtanke!

Så lite så. Jag hoppas verkligen du kommer på bättre tankar. Kanske blir det lite bättre nu när vädret blir lite trevligare. Tänker att det gör ganska mycket att kunna komma ut...

Stor kram till dig.
  • Höna Pöna
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-05-06 09:01:43 följande:
    Sitter i liknande sits. Fick en samtalskontakt och försökte se det som en chans att få ösa ur mig all skit som pågår och som jag inte vill lägga på min partner. Han drar redan ett stort lass. Var rätt skönt för oss båda att jag fick en annan ventil. Och det är rätt skönt att bara få gråta ut skiten...  Tänker att det är det som är vitsen med mötena. Ribban ligger rätt långt just nu.

Är också hemma med fruktansvärd foglossning. Det är ensamt och det är tungt att plötsligt byta ut sitt vanliga liv mot att ligga som en klubbad säl i soffan. Försöker hitta på saker att göra, men när det känns som ett träningspass att bara gå på toaletten så blir det inte så lätt. För min del har något av det svåraste varit att inte kunna komma ut som jag vill. Nu har jag fått fatt på en rullstol som gör att jag kan komma ut  och vara med lite mer och inte börja gråta av smärta efter 5 minuter.
  • Anonym (Orkar inte)
    Höna Pöna skrev 2016-05-13 09:45:52 följande:

Sitter i liknande sits. Fick en samtalskontakt och försökte se det som en chans att få ösa ur mig all skit som pågår och som jag inte vill lägga på min partner. Han drar redan ett stort lass. Var rätt skönt för oss båda att jag fick en annan ventil. Och det är rätt skönt att bara få gråta ut skiten...  Tänker att det är det som är vitsen med mötena. Ribban ligger rätt långt just nu.

Är också hemma med fruktansvärd foglossning. Det är ensamt och det är tungt att plötsligt byta ut sitt vanliga liv mot att ligga som en klubbad säl i soffan. Försöker hitta på saker att göra, men när det känns som ett träningspass att bara gå på toaletten så blir det inte så lätt. För min del har något av det svåraste varit att inte kunna komma ut som jag vill. Nu har jag fått fatt på en rullstol som gör att jag kan komma ut  och vara med lite mer och inte börja gråta av smärta efter 5 minuter.

Jag har bokat tid med psykolog nu via min barnmorska, då mitt psykiska mående har blivit ännu sämre denna vecka. Skulle haft tiden i onsdags, men givetvis ändrade psykologen den till nästa vecka istället. Jobbigt när jag är i akut behov av hjälp. Min stackars man får ta smällarna just nu istället och det funkar inte länge till. Har fruktansvärda gråtattacker i princip varje dag i timmar, ständigt ett tryck av ångest i bröstet, som aldrig släpper helt. Kan inte bli glad på riktigt åt nånting alls. Jag hoppas att det hjälper med psykolog, det är den enda utvägen jag ser just nu, och som du säger är det bra med en ventil, framför allt för min mans skull. Jag hoppas hon kan ge mig verktyg så jag kan klara vardagen, för det här är ohållbart.

Oj, det låter som din foglossning är en del värre än min. Jag kan röra mig och så, bara inte så länge åt gången. Skönt att du kan ta dig ut med rullstol nu iallafall! Och tur att foglossningen inte varar för evigt. Jag vet vad du menar med förändringen av livsstil. Det jobbigaste för min del är nog all tid ensam, jag träffar knappt någon på dagarna och jag är van att träffa folk jämt, via jobbet främst. Om jag någonsin utsätter mig för det här igen, så lär jag jobba fram till bf oavsett hur ont det gör.
  • Höna Pöna
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-05-13 15:40:11 följande:
    Jag har bokat tid med psykolog nu via min barnmorska, då mitt psykiska mående har blivit ännu sämre denna vecka. Skulle haft tiden i onsdags, men givetvis ändrade psykologen den till nästa vecka istället. Jobbigt när jag är i akut behov av hjälp. Min stackars man får ta smällarna just nu istället och det funkar inte länge till. Har fruktansvärda gråtattacker i princip varje dag i timmar, ständigt ett tryck av ångest i bröstet, som aldrig släpper helt. Kan inte bli glad på riktigt åt nånting alls. Jag hoppas att det hjälper med psykolog, det är den enda utvägen jag ser just nu, och som du säger är det bra med en ventil, framför allt för min mans skull. Jag hoppas hon kan ge mig verktyg så jag kan klara vardagen, för det här är ohållbart.

Oj, det låter som din foglossning är en del värre än min. Jag kan röra mig och så, bara inte så länge åt gången. Skönt att du kan ta dig ut med rullstol nu iallafall! Och tur att foglossningen inte varar för evigt. Jag vet vad du menar med förändringen av livsstil. Det jobbigaste för min del är nog all tid ensam, jag träffar knappt någon på dagarna och jag är van att träffa folk jämt, via jobbet främst. Om jag någonsin utsätter mig för det här igen, så lär jag jobba fram till bf oavsett hur ont det gör.
    Hoppas att det hjälper med någon att prata med!

En bra sak som jag tog med mig från min kurator och som har hjälpt mig mycket är att tänka på att just nu så är det mitt jobb bara att ta hand om mig och bebisen så att den har det bra. Och min sambos jobb är att backa mig och ta hand om resten (hushåll, planering, skjutsa mig etc.) så att jag kan göra mitt jobb. Att det är våra olika roller i själva graviditeten. Och att det faktiskt är okej att må skit när kroppen är ett endaste hormonkaos.

Tycker att det är skitjobbigt att vara så oerhört osjälvständig och låst som jag blivit. Jag är inte van att vara så oproduktiv och bara ligga och ruva i ett hörn. Det är nästan värre än de rent fysiska bitarna med smärta etc.
  • Anonym (Tess)

Lergigan comp funkar inte längre som jag hade hoppats, mår fortfarande fruktansvärt illa längre stunder då och då och kräks fortfarande även om det inte är lika ofta

Väldigt läskigt för det kan komma helt utan förvarning! Fick upp kräk i halsen när vi var i affären häromdagen men lyckades svälja ner de igen.. samma sak hände i bilen idag.. kräktes direkt när vi kom innanför dörren hemma istället sen

Mitt mående har börjat gå ut över sambons jobb, han har fått sluta tidigare och fått ta ledig för att ta hand om sonen och hämta på förskola

Så lönen den här månaden klarar vi oss precis på om inget oväntat dyker upp..

Arbetsförmedlingen skickar tider för rekryteringsmöten och skit, jag klarar inte av att gå på de ens.. får ingen ersättning så de är skitsamma för de men är rädd för att bli utskriven för då förlorar vi förskoleplatsen och de är enda andrummet vi har för sonen just nu, även om han ständigt blivit sjuk så är dagarna han får gå där så mycket värt!

Känner mig så stressad och har ångestpåslag nästan hela tiden för kräkningarna och att jag inte kan bara fixa allt, känner mig otillräcklig och som en börda för alla

Tänker bara mer och mer på att vi inte förtjänar ett till barn och allt kommer gå åt helvetet.. vet ju att de är hormoner och en tillfällig svacka och vi har varit med om värre men vet inte hur jag ska fixa de

Vill bara bli av med illamåendet och ångesten!

• Oscarsmamma84

Usch illamående är inte kul. Har fått tillbaka mitt extrema illamående nu i slutet av grav som jag hade i början. Har så jäkla ont i magen stundtals. Förvärkar tror jag bm sa till mig. Varje natt kommer de o de ökar i styrka. Igårkväll när jag grejade i köket fick jag så ont i magen o blev helt matt resten av kvällen. Nä låt dessa veckorna gå fort som e kvar

• Anonym (Tess)

Det jag har varit livrädd för, hände idag

Jag kräktes offentligt.. med sonen i barnvagnen på väg hem från förskolan, kräktes jag precis vid sidan av gångvägen medans massor av folk och barn gick förbi.. så fruktansvärt utlämnande och förnedrande.. som tur de pratade ingen med mig.. riktig jäkla magtömmande spya också

Kräktes igen så fort vi kom hem sen

Och sambon kommer hem sent idag så jag måste fixa middagen.. tror ni smörgåsrån med smör och ost och äpple duger..!? Fan kan inte göra någonting längre

Hatar verkligen att vara gravid, vill aldrig någonsin vara det igen!

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid