• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Ask
    Anonym (Deprimerad) skrev 2016-04-08 14:53:43 följande:

Jag gav mina barn ersättning och ammade. Gav ersättning på kvällen och då sov de lite bättre. Kommer göra likadant nu. Få se om det fungerar lika bra denna gång. Tänker inte låta amningen stressa mig som med första barnet. Om amningen inte fungerar och du mår dåligt så sluta amma. Nu finns det jättebra ersättningar och du kan amma lite då och då. Tänk inte på vad andra tycker. Du och din bebis ska må bra.

Det är inte dans på rosor med en liten. Man kan få depression och det är jobbigt. Jag fick det med mitt första. En väldigt allvarlig depression. Det tar ett tag innan allt fungerar och när man lär känna sitt barn och rutinerna flyter på.

Kämpa på

TACK!!!! Kämpar som ett djur. Bebisen gnäller och skriker all vaken tid och kan inte ligga nöjd ens en kvart. Oerhört påfrestande. Känner inte alls nån bultande kärlek för barnet. Inte ens nära faktiskt. Har bett om kuratorhjälp på BVC. Eftersom jag var så oerhört negativt påverkad och deppig av gravidhormonerna är jag vaksam som en hök på hur jag mår även nu och tvekar inte inför att söka all hjälp som finns. Längtar till den där tremånaderdgränsen, för visst är det då allt blir lite lättare? Har förträngt. Har faktiskt haft stunder då jag undrat hur i helvete vi tänkte med ett barn till.
  • Anonym (Deprimerad)
    Ask skrev 2016-04-08 17:01:10 följande:

TACK!!!! Kämpar som ett djur. Bebisen gnäller och skriker all vaken tid och kan inte ligga nöjd ens en kvart. Oerhört påfrestande. Känner inte alls nån bultande kärlek för barnet. Inte ens nära faktiskt. Har bett om kuratorhjälp på BVC. Eftersom jag var så oerhört negativt påverkad och deppig av gravidhormonerna är jag vaksam som en hök på hur jag mår även nu och tvekar inte inför att söka all hjälp som finns. Längtar till den där tremånaderdgränsen, för visst är det då allt blir lite lättare? Har förträngt. Har faktiskt haft stunder då jag undrat hur i helvete vi tänkte med ett barn till.

Förstår din känsla. Mådde skit ett halvår med min första. Minns inte första halvåret fick söka hjälp vilket var det bästa jag kunde göra.

Med andra barnet gick det bra. Hade samtal i förebyggande syfte innan förlossningen och sen samtal efter förlossning. Valde det själv. Var lite små deppig då men det gick över fort. Är deppig nu och gått och pratat med en kurator och kommer göra det efter förlossningen oxå.

Att känna kärlek till sitt barn kan ju ta lite tid.

Bara gå och prata med någon hjälper mycket samt få lite stöd i allt man känner och upplever. Och det är bra att du håller koll på ditt mående. Väldigt starkt av dig

Det är inte kul att vara deppig. Förstår dig helt.

Jag kommer få stanna kvar på förlossningen minst 2 dagar för att se lite hur jag mår efteråt. Känns jättetryggt att de tar på allvar.
  • hundochhäst

Alltså min ischiasnerv är i kläm! Jag kan knappt gå och håller på att bli galen! Ingenting hjälper, rätt var det är så låser sig hela högersidan och jag kommer ingenstans. Det gör så satans ont och jag blir trött och grinig.
    Jag trodde att det skulle gå över men det blir bara värre och värre... Är det någon annan som har samma och har fått hjälp eller är det kört nu? Måste jag sjukskriva mig i vecka 28?

• Anonym (...)
    hundochhäst skrev 2016-04-09 22:18:41 följande:

Alltså min ischiasnerv är i kläm! Jag kan knappt gå och håller på att bli galen! Ingenting hjälper, rätt var det är så låser sig hela högersidan och jag kommer ingenstans. Det gör så satans ont och jag blir trött och grinig.

Jag trodde att det skulle gå över men det blir bara värre och värre... Är det någon annan som har samma och har fått hjälp eller är det kört nu? Måste jag sjukskriva mig i vecka 28?

Gå till en kiropraktor, så får du nog hjälp med det.
  • hundochhäst
    Anonym (...) skrev 2016-04-10 00:06:05 följande:
    Gå till en kiropraktor, så får du nog hjälp med det.
    Ja jag har försökt få en tid nu i en vecka, dock så gick vår bil sönder, min yngsta dotter blev jättesjuk och jag fick ta en taxi fram och tillbaks till sjukhuset tre dagar i rad. Missade då självklart min inklämda tid till sjukgymnasten.
    Tänkte om det är någon som har något bra tips på vad man kan göra själv i väntan på sjukgymnast/naprapat?

• annieh897

Jag kräks inte längre, svimningskänslorna har minskat litegrann... Men foglossningen! Har känt av det hela graviditeten men senaste veckorna har det blivit hundra gånger värre. Kan knappt röra mig. Gör svinont att bara gå, böja sig är nästan omöjligt och vända sig i sängen gör så jäkla ont trots glidlakan. Känns som att det förvärras för varje vecka, hur ska det bli?!

• HonanHöna
    Ask skrev 2016-04-03 15:55:01 följande:

Hej alla. Ända sen min bebis kom har jag tänkt att jag i lugn och ro ska avlägga lite rapport här men lugn och ro inträffar aldrig så nu blir det några rader från mobilen och säkert formulerat därefter.

Första veckan efter bebis var född var jag hög på hormoner och lullull, sen kraschlandning. Jag är så galet tvåbarnschockad. Mår ärligt talat inte skitbra. Älskar inte att amma för att det gör mig så låst och brottas med samvetet eftersom jag vet att ersättning (och att kunna dela på matandet) skulle göra mig mer harmonisk. Dessutom påverkas jag nog även av dessa hormoner som nån påpekade förut. Nätterna är akitjobbiga med uppvak varannan timme. Sömnbristen gör mig till ett monster så jag går fortfarande omkring och hatar min sambo och vill göra slut. Mitt hjärta blöder för min treåring som helt uppenbart är ledsen och förvirrad över att inte riktigt greppa varför morsan inte är tillgänglig jämt (eller nästan aldrig). Nä, första bebistiden är mest en kamp enligt mig. Ledsen att inte kunna komma med nåt hejigt inlägg om hur himla toppen allt blev när bebis var född. Nån av er andra som fött och känner likadant? Tar tacksamt emot tips också på hur man får bebisar att sova bättre på nätterna och lite input kring när tillvaron faktiskt lättar för det har jag förträngt/glömt sen förra gången.

Stor kram till er allihopa. Vi krigar på bra. Det ska man ändå komma ihåg.

Lider me dig.. De du beskriver är typ så ja förväntar mig att det ska bli! har du ingen att bolla me eller gnälla på så får du gärna ha mig som bollplank, kan nog behövas knappt ja tro..

Är själv gravid i vecka 34, väntar andra barnet.. Haft en as jobbig graviditet, så kan ju hoppas att d räcker haha.

Kram på dig
  • Anonym (...)
    hundochhäst skrev 2016-04-10 00:46:08 följande:

Ja jag har försökt få en tid nu i en vecka, dock så gick vår bil sönder, min yngsta dotter blev jättesjuk och jag fick ta en taxi fram och tillbaks till sjukhuset tre dagar i rad. Missade då självklart min inklämda tid till sjukgymnasten.

Tänkte om det är någon som har något bra tips på vad man kan göra själv i väntan på sjukgymnast/naprapat?

Oj, vad tråkigt att dottern blev sjuk. Hoppas hon mår bättre nu!
  • hundochhäst
    Anonym (...) skrev 2016-04-11 00:47:13 följande:
    Oj, vad tråkigt att dottern blev sjuk. Hoppas hon mår bättre nu!
    Ja hon mår bättre. De misstänker barnmigrän av alla saker man kan drabbas av. Hon var verkligen så ynklig. Men nu är hon sitt vanliga tjatiga jag igen.

• Anonym (...)
    hundochhäst skrev 2016-04-11 20:41:26 följande:

Ja hon mår bättre. De misstänker barnmigrän av alla saker man kan drabbas av. Hon var verkligen så ynklig. Men nu är hon sitt vanliga tjatiga jag igen.

Haha, härligt att hon är sig själv igen. Hoppas hon slipper må dåligt framöver.
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid