• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (Kii)
    mindedness skrev 2016-03-04 16:05:42 följande:

usch jag lider verkligen med er alla! Jag har haft några bra veckor där jag började tänka att " nu känns det ju rätt bra ändå!". Tji fick jag. Vaknar upp av värk i kroppen på nätterna när jag väl lyckats somna. Har sjukt mycket krypningar i benen på nätterna. Igår somnade jag inte förrän vid två pga av detta.. Har ont i hela kroppen men såfort jag lägger mig börjar det klia. Någon som känner igen detta som har bra tips på hur man kan lindra det? Blir tokdeppig av det här...

Stödstrumpor på dagarna hjälper för mig. Köpte från Pahnemedic.
  • mindedness

T

Anonym (Kii) skrev 2016-03-04 16:44:12 följande:

Anonym (Kii) skrev 2016-03-04 16:44:12 följande:

Åh tack för svar!! Kollade på stödstrumpor idag men det fanns så många olika sorter... Finns de du köpte på Apoteket?
  • Elenic
    Ask skrev 2016-02-29 07:58:01 följande:
    Hej. Jo jag är "klar" och ute på andra sidan. Har länge tänkt berätta ordentligt men hittar liksom inte tiden. Återkommer så snart jag kan men kan säga redan nu att rosaskimrande är det inte. Brottas mycket med mina egna och det större barnets känslor kring den här livsförändringen och nya familjemedlemmen. Kan inte påstå att jag tokälskar den här första bebistiden. Mycket hormoner i omlopp och känslor av att vara låst. Som sagt, återkommer.
    Skönt att höra att du iaf är på andra sidan! Och näe, håller med, är man hormonkänslig (som jag tror att många av oss som skriver i den här tråden är) så är inte första tiden fantastisk heller... Och instängd/trängd/ingen väg ut-känslan är verkligen hemsk. Försök ta hand om dig själv så gott du kan och var snäll mot dig (och se till att omgivningen också är det). Hoppas att det känns bättre snart. Kramar! (Och tack för att du startade den här tråden! Den har varit bra stöd...)
  • LaFontaine
    Anonym (Kii) skrev 2016-03-04 16:38:14 följande:
    Så huvudet på spiken hur jag oxå känner det!!!

En kollega frågade mig häromdagen om jag var gravid och hon babblade på så jag fick inte en syl i vädret. Annars har jag varit öppen med att jag tycker det är hemskt att vara gravid.

Rörelserna från bebisen har flyttat sig uppåt. Det är inte ett dugg mysigt med sparkarna...

12 veckor kvar.
    Jag blir som en obstinat fyraåring. Jag ska flytta imorgon och fick förmaningen att ta det lite lugnt, tänka på mig själv och inte lyfta. I helskotta heller, tänker jag och fräste till svar att jag minsann tänkte lyfta bäst jag ville. Tyvärr får jag galet ont i ryggen, men det kan det vara värt.

/Mogen kvinna
  • Anonym (Kii)
    mindedness skrev 2016-03-04 17:03:03 följande:

T

Åh tack för svar!! Kollade på stödstrumpor idag men det fanns så många olika sorter... Finns de du köpte på Apoteket?

Nej på nätet och kanske hos återförsäljare. Beställde tisdag lunch och på torsdagen låg de i lådan. De hade bra kompression men inte lika varma som de jag hade från Apoteket förra graviditeten.
  • mliten
    LaFontaine skrev 2016-03-04 17:14:49 följande:

Jag blir som en obstinat fyraåring. Jag ska flytta imorgon och fick förmaningen att ta det lite lugnt, tänka på mig själv och inte lyfta. I helskotta heller, tänker jag och fräste till svar att jag minsann tänkte lyfta bäst jag ville. Tyvärr får jag galet ont i ryggen, men det kan det vara värt.

/Mogen kvinna

Eller hur. Två dagar före min förlossning på BF+6 så tapetserade jag om ett rum. Obstinat var ordet.
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • annieh897

Men va fan, ska jag börja läcka urin när jag nyser nu också?! Jag trodde att det var ett problem man fick efter förlossning.

• Anonym (Kii)

De där parasit-tankarna blev ju inte direkt bättre av att storasyskonet kände bebisen och tyckte det var en orm...

• LaFontaine
    mliten skrev 2016-03-04 19:25:52 följande:
    Eller hur. Två dagar före min förlossning på BF+6 så tapetserade jag om ett rum. Obstinat var ordet.
    Haha, det är ju fantastiskt!
  • Ask
    mindedness skrev 2016-03-04 16:05:42 följande:

usch jag lider verkligen med er alla! Jag har haft några bra veckor där jag började tänka att " nu känns det ju rätt bra ändå!". Tji fick jag. Vaknar upp av värk i kroppen på nätterna när jag väl lyckats somna. Har sjukt mycket krypningar i benen på nätterna. Igår somnade jag inte förrän vid två pga av detta.. Har ont i hela kroppen men såfort jag lägger mig börjar det klia. Någon som känner igen detta som har bra tips på hur man kan lindra det? Blir tokdeppig av det här...

Magnesium! Hade samma krypningar. Höll i sig hela graviditeten. Fick aldrig tummen ur för att köpa magnesium men har hört andra säga att det funkar.
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid