• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (TACK) skrev 2016-01-31 21:40:32 följande:

Alltså detta är mitt första barn... Är det bara jag som har så fruktansvärt hypade svärföräldrar? Som beter sig som om det är deras barn som väntas komma? Bland annat köpt kassar med barnkläder som är citat "tvättade och klara"? Jag trodde typ man fick nått plagg som gåva när barnet var ute, detta känns bara hysteriskt. Livrädd över hur det blir när ungen är ute......

Njut det!! Så slipper du iaf tänka på sånt just nu! Jag får panik över alla saker som ska köpas fixas osv :(
  • Anonym (TACK)

Just det är väl inte problemet, bara ett exempel.. Får liksom ingen space. Jobbigt att hantera andras överdrivna glädje när jag själv mår skit. Ska ha om en månad så allt är redan handlat och klart, blir bara irriterad när de beter som om det är deras barn... Hormonerna gör mig hundra gånger värre också. Fy haha

• Zofster
    Anonym (TACK) skrev 2016-02-01 09:57:41 följande:

Just det är väl inte problemet, bara ett exempel.. Får liksom ingen space. Jobbigt att hantera andras överdrivna glädje när jag själv mår skit. Ska ha om en månad så allt är redan handlat och klart, blir bara irriterad när de beter som om det är deras barn... Hormonerna gör mig hundra gånger värre också. Fy haha

Förstår att det är jobbigt, självklart sätt gränser om du inte står ut (men gör det snyggt i så fall). Engagerade svärisar/föräldrar kommer ju om några månader/när ni är redo vara nyckeln till lite ensamtid/partid eller ett par timmars ostörd sömn Flört
  • Anonym (TACK)
    Zofster skrev 2016-02-01 12:48:40 följande:

Förstår att det är jobbigt, självklart sätt gränser om du inte står ut (men gör det snyggt i så fall). Engagerade svärisar/föräldrar kommer ju om några månader/när ni är redo vara nyckeln till lite ensamtid/partid eller ett par timmars ostörd sömn 

Ja det är ju faktiskt sant :).. Är nog väldigt osäker i rollen som mamma nu också, det är ju ändå första gången. Minsta lilla pik gör mig vansinnig haha.
  • Anonym (Deprimerad)

Fått en rejäl förkylning från mitt jobb( förskollärare på småbarn). Har 39 graders feber (tredje dagen idag), jättesnuvig, halsen och lungorna fulla med slem som jag inte får upp trots hemsk hosta och kräkning. Får panik av att inte kunna andas pga tryck i lungorna, näsan full med snor och all slem. snoret går inte fräsa ut, sitter som berget. Har haft graviditetsnästappa sen november. Blivit beroende av nezeril som bara hjäper några timmar istället för 8 timmar. Ingen sömn pga allt det här. Fått akuttid så hoppas de kan hjälpa mig! Man får ju inte äta vissa mediciner när man är gravid.

Har ALDRIG varit så här sjuk i mitt liv. Vill bara sova. Har inte sovit mer än 3 timmar per dag under dessa sjukdagar men det går inte då jag får panik att inte kunna andas.

8 veckor kvar till förlossningen men just nu vill jag bara dö.

Immunförsvaret är verkligen lågt.....

Allt detta plus alla andra graviditetskrämpor!

Blä, hoppas dessa 8 veckor fort!

• Zofster
    Anonym (TACK) skrev 2016-02-01 13:14:38 följande:
    Ja det är ju faktiskt sant :).. Är nog väldigt osäker i rollen som mamma nu också, det är ju ändå första gången. Minsta lilla pik gör mig vansinnig haha.
    Det kommer gå helt strålande! Mest äta, sova, byta och bära i början. Ta till dig de råd du tycker verkar vettiga och strunta i resten. Glad
  • Elenic

Sex? Ehh, näe... Är i vecka 34 nu och det har väl hänt 2 ggr sedan bebisen tillverkades. Ingen av gångerna någon direkt höjdare måste jag säga. I och med att jag dessutom irriterar ihjäl mig på min make så bidrar det väl ganska rejält till att jag inte vill ha sex med honom. Sex i sig skulle nog vara rätt najs, men som sagt ? svårt att gå igång på någon som man helst vill ska flytta ut och inte komma tillbaka förrän om några månader typ?

Ang. engagerade svärföräldrar så nej. Inte heller så jätteengagerade föräldrar (förälder, har bara en..) heller. Men jag tror att de känner av rätt rejält att jag inte tycker att det här är ett så välsignat stadie. Så de är kloka nog att hålla sig på sin kant typ? Tack och lov!

• Ask

Shit jävla pommes frites. Går snart in i v 39 är I NT E redo. Trodde väl aldrig att jag skulle skriva detta men det går alldeles för fort nu!! Trots att jag inte älskar att vara gravid har det den här gången (bortsett från kanske v 15-25 eller nåt) gått fruktansvärt fort. Det borde ju kännas enbart bra men jag ÄR verkligen inte redo. Har haft nån slags känningar i flera dygn nu så det känns verkligen att det inte är långt kvar men jag tror det kommer att bli chockartat att det hux flux kommer ut en bebis. 

Status nu på slutet:

Trött, andfådd, inåtvänd, sammandragningar så fort jag rör mig, förbannad på min sambo och vill helst slippa vara i samma rum som honom (detta har varit oförändrat hela graviditeten), törstig, sugen på kolhydrater och snask och allmänt irriterad och låg. Oroar mig för hur i hela friden jag ska orka med sömnbrist och amning och förbannar mig själv för att jag är så helvetes plikttrogen att jag fortfarande jobbar fast jag borde vara hemma och SOVA. Idioti. Har dessutom haft en period då jag toknojat över att det kanske är en pojke. Har varit helt säker på tjej hela tiden men enligt TUL kommer barnets födslovikt att vara 3600 g och med tanke på hur pytteliten min första (tjej) var insåg jag plötsligt att det här kanske är en pojke. Nojandet har mattats av en aning men det känns fortfarande läskigt att det kan komma ut en med snopp. 

Ang påstridiga svärföräldrar och andra. Fattar inte att ni står ut. Gör inte det! Jag tycker VERKLIGEN att man får markera genom att säga åt människor att nu får de faktiskt backa lite. 

• Ask

Sex förresten, hahahahaha. Inte en chans. Kan iofs vara riktigt sugen men inte på att ligga med barnets far som retar gallfeber på mig med hur han låter, äter, rör sig osv. Tror f ö det är ömsesidigt för han kommer inte med några direkta inviter... Jag känner nu att jag kommer att ha svårt att någonsin förlåta honom för hur ointresserad han varit av ALLT som rör den här graviditeten. Tror han (pliktskyldigt) har sagt EN gång att jag är fin (och jag är faktiskt ganska fin) och NOLL gånger att jag gör det bra som bakar hans bebis i min kropp. 

• Oscarsmamma84

Idag e nog värsta dagen hittills i gravidieten.

Jag e så less på o vara gravid så jag känner mig deppig idag. Jag kan knappt gå så jag fick hoppa över o gå till öppna förskolan idag med honom. Jag känner mig som världens sämsta mamma idag. Jag e arg på min sambo utan anledning. Jag har ont som fan överallt o vill bara gå i ide. Inget är kul idag o jag känner seriöst att jag inte orkar mer...

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid