• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (Elf)

Hej och TACK för att ni finns! Ni är fanimej helt jvla underbara! Har läst hela tråden från början. Är såå skönt att få känna att jag inte är ensam, att det inte är något fel på mig, att det är ok att må dåligt och att man inte behöver bli en dålig mamma för det.

Första grav för mig, är i v18 nu. Var halvt oplanerat. Jag var deprimerad (väntar fortfarande på att få terapihjälp) och arbetslös när jag fick veta att jag var gravid. Började må sjukt illa och blev jättetrött from v6 så tur ändå att jag var arbetslös, för jag hade aldrig klarat att gå till jobbet v6-13! Sen några veckor har illamåendet börjat ge med sig, men är fortfarande helt utmattad, typ jämt. Har tvingat mig igenom fyllefester (aldrig mer!), resor hit å dit hela jävla julen och jag känner mig helt död när jag har jobbat. Hade jättedåliga järnvärden, men BM tyckte att det räckte med att börja ta tillskott vid RUL i v20 (Wtf?!). Började, efter pepp från farmor (man ska få må bra och fokusera på att vara stark), här om dagen iaf och hoppas jag ska bli lite piggare och slippa bli ännu mer förstoppad.

Har de senaste tio veckorna haft så jävla ont i ländryggen. I min enfald väntade jag på att det skulle gå över, tänkte att det var alldeles för tidigt in i grav för att det skulle kunna vara sån där hemsk foglossning man hört så mycket om. Men skiten blir bara värre och värre. Har tid hos BM på måndag och hoppas kunna pressa henne att få både terapihjälp asap och sjukgymnast (har dock svårt att se att det senare ska hjälpa just). Vet inte hur jag ska klara av att jobba april ut...

Humöret ska vi inte ens prata om, det är värre än det värsta tonårsskit jag varit med om. Jag börjar bli fet, för när jag mådde som sämst levde jag på mackor och frukt och jag har ju varit/är sängliggande/stilla mest hela tiden.

Så, här vaggar/linkar jag fram som en gammal tant och grinar varje dag för att det gör så jävla ont, ibland kan jag inte resa mig upp. Att ta mig ur sängen och till toaletten är en jävla tortyr. Här om dagen kissade jag på mig lite grann för att det gör så jävla ont att knipa och gå samtidigt. Är rädd att få bölder i arslet, är livrädd för förlossningen, att min sambo ska börja tycka jag är fet ful å oattraktiv, att mina kompisar ska tycka jag är tråkig, att jag ska få förlossningsdepression, att min sambo inte ska hjälpa till tillräckligt hemma så vi blir ojämnställda, att jag aldrig kommer ta mig till gymmet igen och... 

I vanliga fall lever jag ett väldigt aktivt liv. Nu kan jag inte träna som jag brukar och min hobby som jag älskar och känner mig levande av kan jag inte utöva för det är en sk. extremsport. Det har varit och är fortfarande en väldigt stor omställning för mig, men tack och lov är jag inte riktigt lika bitter över det nu som för ett tag sen Jag vet ju att det är värt det, och jag vet att det finns massa människor som har det värre, att jag bara är barnslig å gnällig och att jag är en slav under hormoner osv, osv. Men fortfarande. Jag kan inte kontrollera det, jag kan inte hejda mig när jag får vansinnesutbrott och gråtattacker. 

Trodde jag skulle få en sån där perfekt graviditet, utan smärtor och bara gå runt och känna mig fridfull och lycklig. Ha! Vilket jävla skämt!

• Anonym (Elf)

Dessutom. Min sk bästa tjejkompis avslöjade mig genom tjat i typ v8 (vi hade bestämt att inte berätta för någon förrän efter v12). Hon såg att mina bröst växt och tjatade tills jag inte orkade hålla masken längre. Hemskt ofint kan jag tycka. Sen kom det en jävla skur av överentusiastiskt pladder, heela kvällen. Överbeskyddande med tusen ingående frågor och massa trams, namn, kön, tänk om det är två, frågor om framtidsplander som vi fortfarande knappt diskuterat, vi borde flytta till hennes stad och hon skulle vara först på plats på BB (REALLY, som att NÅGON förutom jag å pappan å personalen skulle få vara där eller komma dit) jag höll fan på att kräkas tillslut. Är Glad att vi bor en bit ifrån varandra så jag får vara ifred! Bläch!

• Anonym (kräkfia)
    Anonym (Elf) skrev 2016-01-08 16:03:33 följande:

Hej och TACK för att ni finns! Ni är fanimej helt jvla underbara! Har läst hela tråden från början. Är såå skönt att få känna att jag inte är ensam, att det inte är något fel på mig, att det är ok att må dåligt och att man inte behöver bli en dålig mamma för det.

Första grav för mig, är i v18 nu. Var halvt oplanerat. Jag var deprimerad (väntar fortfarande på att få terapihjälp) och arbetslös när jag fick veta att jag var gravid. Började må sjukt illa och blev jättetrött from v6 så tur ändå att jag var arbetslös, för jag hade aldrig klarat att gå till jobbet v6-13! Sen några veckor har illamåendet börjat ge med sig, men är fortfarande helt utmattad, typ jämt. Har tvingat mig igenom fyllefester (aldrig mer!), resor hit å dit hela jävla julen och jag känner mig helt död när jag har jobbat. Hade jättedåliga järnvärden, men BM tyckte att det räckte med att börja ta tillskott vid RUL i v20 (Wtf?!). Började, efter pepp från farmor (man ska få må bra och fokusera på att vara stark), här om dagen iaf och hoppas jag ska bli lite piggare och slippa bli ännu mer förstoppad.

Har de senaste tio veckorna haft så jävla ont i ländryggen. I min enfald väntade jag på att det skulle gå över, tänkte att det var alldeles för tidigt in i grav för att det skulle kunna vara sån där hemsk foglossning man hört så mycket om. Men skiten blir bara värre och värre. Har tid hos BM på måndag och hoppas kunna pressa henne att få både terapihjälp asap och sjukgymnast (har dock svårt att se att det senare ska hjälpa just). Vet inte hur jag ska klara av att jobba april ut...

Humöret ska vi inte ens prata om, det är värre än det värsta tonårsskit jag varit med om. Jag börjar bli fet, för när jag mådde som sämst levde jag på mackor och frukt och jag har ju varit/är sängliggande/stilla mest hela tiden.

Så, här vaggar/linkar jag fram som en gammal tant och grinar varje dag för att det gör så jävla ont, ibland kan jag inte resa mig upp. Att ta mig ur sängen och till toaletten är en jävla tortyr. Här om dagen kissade jag på mig lite grann för att det gör så jävla ont att knipa och gå samtidigt. Är rädd att få bölder i arslet, är livrädd för förlossningen, att min sambo ska börja tycka jag är fet ful å oattraktiv, att mina kompisar ska tycka jag är tråkig, att jag ska få förlossningsdepression, att min sambo inte ska hjälpa till tillräckligt hemma så vi blir ojämnställda, att jag aldrig kommer ta mig till gymmet igen och... 

I vanliga fall lever jag ett väldigt aktivt liv. Nu kan jag inte träna som jag brukar och min hobby som jag älskar och känner mig levande av kan jag inte utöva för det är en sk. extremsport. Det har varit och är fortfarande en väldigt stor omställning för mig, men tack och lov är jag inte riktigt lika bitter över det nu som för ett tag sen Jag vet ju att det är värt det, och jag vet att det finns massa människor som har det värre, att jag bara är barnslig å gnällig och att jag är en slav under hormoner osv, osv. Men fortfarande. Jag kan inte kontrollera det, jag kan inte hejda mig när jag får vansinnesutbrott och gråtattacker. 

Trodde jag skulle få en sån där perfekt graviditet, utan smärtor och bara gå runt och känna mig fridfull och lycklig. Ha! Vilket jävla skämt!

Jag känner med dig! jag trodde med att jag skulle kunna jobba fram till BF och träna iaf till sista månaden. Jag har 21 dagar till BF, har vart sjukskriven större delen av graviditeten pga illamånde och yrsel, döm om min förvåning när foglossningen slog till med (asså det kan ju inte vara sant jag har ju typ inte rört mig nåt på flera månader!!)

Ville iaf skriva och säga att inte vänta på BM för att gå till sjukgymnasten, du behöver ingen remiss, det är bara att boka tid och gå dit.
  • Anonym (Kii)
    Anonym (Elf) skrev 2016-01-08 16:03:33 följande:

Foglossningsbälte från Nordic care is da shit. Snordyrt men värt varenda öre! Finns två på Tradera just nu. nordicare.se/se/mamma-mia

Ta hand om det nu!!! Det kan ge problem efter graviditeten oxå.

Din sk vän kan ju dra något gammalt över sig... Jag ser verkligen inte fram emot allt det där snacket så vi har inte berättat för någon. Inte ens morsan vet... Nu är det vecka 20 och börjar bli svårt att dölja. "Bara" hälften kvar nu... Fattar inte hur jag ska klara 20 veckor till...
  • Mirabell79

Hej!

Måste skriva av mig. Var hos psykiatriker idag för första gången på 3,5 år. Så tungt. För jag har mått bra med underhållsdos av cipralex. Men nu... det tar på psyket att kräkas och vara illamående så i 20 veckor. Ändå visste jag att jag troligen skulle drabbas av hyperemesis igen... Så mycket förberedelse som jag och min man har haft inför denna graviditet-be släktingar om hjälp, vårdplan, mediciner direkt, mental stålsättning- så känns det så jäkla tungt att behöva gå till psyket igen. Vill bara ha tillbaka mitt liv... Vecka 25 nu. -- så nu vet ni. Och ärligt talat, det var väldigt skönt att bryta ihop inför en utomstående.

• Ask

Vad fint ni kämpar på med att försöka förklara för arga ifrågasättanden som hittar hit. Finns massor jag skulle vilja säga men skriver i mobilen och det är så himla yxigt. Jag har bara några få veckor kvar nu och har fortfarande inte haft en enda krämpa - inget illamående, ingen foglossning, ingen viktuppgång att tala om. Men ingen kan trots det ta ifrån mig rätten att säga högt att jag inte tycker om att vara gravid. Det har handlat om ett snart 40 veckor långt PMS-liknande tillstånd där jag mest känt aggressioner och hat gentemot min sambo. Hormoner är jävliga för en del (ganska många) av oss. Som andra påpekat - försök inte skuldbelägga oss som hittat varandra i den här tråden. Mig kommer ni åtminstone inte åt och ni borde alla tänka till en gång innan ni öppnar munnarna. Kvinnor som ser andra kvinnor som konstiga mentalpatientet för att vi inte trivs med att vara gravida har inte begripit mycket och ni klampar en efter en in i en rutten och förlegad kvinnofälla där vi FÖRVÄNTAS tycka och tänka på ett speciellt sätt bara för att det "borde" vara ett rosenskimrande, saligt tillstånd. Man "får" eventuellt klaga över influensa eller vinterkräksjuka men ve den som uttrycker minsta gnäll över att vara gravid, det är ju ETT BARN (nähä?!) som blir lön för mödan. Sluta vara så in i helvete osysterliga och respektera att alla inte känner som er.

Nu till mitt egentliga "ärende". Har fått tid för planerat snitt. Mitt andra. Velar och grubblar över vad jag egentligen VILL. Lockas på nåt märkligt sätt av tanken på att föda vaginalt men är så JÄVLA rädd att det ska sluta med skador, inkontinens, sugklocka och stygn. Är rädd att mitt velande är kopplat till normer och prestation, att jag tror jag måste bevisa nåt med att föda vaginalt. Finns det någon i tråden som kan ge en ÄRLIG bild av hur det är att föda vaginalt? Eller någon som nyligen blivit snittad och kan berätta om sina tankegångar innan? Det vore verkligen till hjälp.

Jag hejar på oss alla!

• Anonym (Fyfan)

Jag orkar snart inte mer.

jag undrar när all skit vänder?

Kan man plötsligt bli lycklig en dag? Eller är det såhär pissigt tills man föder?!

• Anonym (Jr)
    Ask skrev 2016-01-09 01:44:47 följande:

Vad fint ni kämpar på med att försöka förklara för arga ifrågasättanden som hittar hit. Finns massor jag skulle vilja säga men skriver i mobilen och det är så himla yxigt. Jag har bara några få veckor kvar nu och har fortfarande inte haft en enda krämpa - inget illamående, ingen foglossning, ingen viktuppgång att tala om. Men ingen kan trots det ta ifrån mig rätten att säga högt att jag inte tycker om att vara gravid. Det har handlat om ett snart 40 veckor långt PMS-liknande tillstånd där jag mest känt aggressioner och hat gentemot min sambo. Hormoner är jävliga för en del (ganska många) av oss. Som andra påpekat - försök inte skuldbelägga oss som hittat varandra i den här tråden. Mig kommer ni åtminstone inte åt och ni borde alla tänka till en gång innan ni öppnar munnarna. Kvinnor som ser andra kvinnor som konstiga mentalpatientet för att vi inte trivs med att vara gravida har inte begripit mycket och ni klampar en efter en in i en rutten och förlegad kvinnofälla där vi FÖRVÄNTAS tycka och tänka på ett speciellt sätt bara för att det "borde" vara ett rosenskimrande, saligt tillstånd. Man "får" eventuellt klaga över influensa eller vinterkräksjuka men ve den som uttrycker minsta gnäll över att vara gravid, det är ju ETT BARN (nähä?!) som blir lön för mödan. Sluta vara så in i helvete osysterliga och respektera att alla inte känner som er.

Nu till mitt egentliga "ärende". Har fått tid för planerat snitt. Mitt andra. Velar och grubblar över vad jag egentligen VILL. Lockas på nåt märkligt sätt av tanken på att föda vaginalt men är så JÄVLA rädd att det ska sluta med skador, inkontinens, sugklocka och stygn. Är rädd att mitt velande är kopplat till normer och prestation, att jag tror jag måste bevisa nåt med att föda vaginalt. Finns det någon i tråden som kan ge en ÄRLIG bild av hur det är att föda vaginalt? Eller någon som nyligen blivit snittad och kan berätta om sina tankegångar innan? Det vore verkligen till hjälp.

Jag hejar på oss alla!

Jag var otroligt stressad över hur detta barn skulle komma ut. Mitt första föddes med ett urakutsnitt efter en igångsättning som inte fungerade. När jag väl fått ett planerat snitt bekräftat den här gången började jag också vela. Om allt går som det ska mår man ju bättre snabbare efter en vaginal födsel.

För mig handlade det nog mest om att ha en plan. Jag bestämde mig för att om förlossningen skulle sätta igång av sig själv så är det för att kroppen är redo och därför kommer det också gå bra! Nu kom jag aldrig så långt eftersom min kropp tydligen inte är gjord för att vars gravid. Det blev ett akutsnitt ändå, 1 månad före BF eftersom mitt blodtryck skenade iväg.

Varför blev du snittad första gången? Vad är det som lockar med en vaginal födsel den här gången? fundera igenom vad det är som lockar och vad som avskräcker, finns det något nån kan göra? För mig hjälpte vetskapen om att situationen inte måste bli lika akut och kaosartad som förra gången.
  • Ask
    Anonym (Fyfan) skrev 2016-01-09 02:01:18 följande:

Jag orkar snart inte mer.

jag undrar när all skit vänder?

Kan man plötsligt bli lycklig en dag? Eller är det såhär pissigt tills man föder?!

I vilken vecka är du? Inom mödravården brukar de hävda att värsta hormonstormen lugnar sig vid v 16 men jag vet inte jag. Gå och prata med en psykolog/terapeut och se till att sova så mycket du kan. Det är egentligen de enda råden jag kan ge. Trötthet gör att allt blir ännu tyngre, det är åtminstone min upplevelse.
  • Ask

Och förresten! Ett generellt råd till alla som sliter med foglossningshelvetet. Sök upp en bra osteopat! Det finns så många som blivit hjälpta av kompetenta sådana. Googla foglossning och osteopati! Jag gick till osteopat i mitten av den här graviditeten pga huvudvärken från helvetet. Värken försvann!!

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid