• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (Besviken)
    Elenic skrev 2016-01-11 12:26:58 följande:

Oh yes, jag kom dit och fick då veta att jag fick en ny tid nu i januari. Som gav ungefär lika mycket den. Typ, "vi kan inte göra så mycket".

Trist att du behövde jobba i julas, hade nog egentligen behövt göra det jag också men det var en fysisk omöjlighet så sjuk som jag var. :-/

Fy fasen på båda punkter!!
  • Anonym (Besviken)

Och för foglossningen och hur dåligt du mår just nu. Låter INTE kul! Och känner igen mig så väl - min sambo gör verkligen sitt bästa, men minsta lilla motstånd eller kyla (eller klagomål!!!) från hans sida och jag blir antingen orimligt ledsen eller arg (eller både och). Dock har jag inte alls lika jobbigt som du med foglossningen, fy fasen.

Men din berättelse om förlossningen ger mig så mycket hopp! TACK! Jag hoppas innerligt att denna helvetesgraviditet ska innebära att jag nånstans är mer förberedd på och beredd att acceptera smärtan i en förlossning, än nån som seglat fram i ett lyckorus genom hela graviditeten utan minsta symptom eller åkomma.

• Anonym (kräkfia)
    Elenic skrev 2016-01-11 13:06:38 följande:

Jag får panik! Vecka 31 idag, alltså 10-12 veckor kvar av detta elände. Och min foglossning är nu så överjävlig att jag har ont HELA tiden. Jag kan inte sova hur trött jag än är för att det gör så ont. Ligga gör ont, sitta gör ont, stå gör ont. Och tröttheten gör att jag känner mig konstant bakfull, illamående, orkelös. Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar hitta på något kul alls. Vill inte jobba, har helt tappat lusten till allt. Vill bara att det ska vara över, NU. (Alltså, skulle typ förtidsbörd hota skulle jag inte se det som ett hot just nu, snarare en välsignelse, och det är ju sjukt hemskt att tänka så när det inte vore så bra för bebisen...)
    Det enda på den positiva sidan är att det känns som att manshatarhormonerna gått över en smula och jag faktiskt står ut med maken igen och det känns inte som en evig förbannelse att få barn med honom om några månader.
    Däremot så har han ju grymt svårt att fatta hur ont det här gör och hur handikappande det är. (Typ, ber man om massage så "får han ont i tummarna" efter tre minuter - då har jag lust att skrika nåt om att jag har för fan ont HELA TIDEN och kan inte göra nåt åt det... Men jag är för väluppfostrad för det. ;) ) Han gör ändå sitt bästa med att ta hand om allt det praktiska.

Fy fasen! Jag tycker att TENS hjälper en del mot min foglossning. Kanske värt att testa?
  • Anonym (TACK)

Jag får panik! Vecka 31 idag, alltså 10-12 veckor kvar av detta elände. Och min foglossning är nu så överjävlig att jag har ont HELA tiden. Jag kan inte sova hur trött jag än är för att det gör så ont. Ligga gör ont, sitta gör ont, stå gör ont. Och tröttheten gör att jag känner mig konstant bakfull, illamående, orkelös. Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar hitta på något kul alls. Vill inte jobba, har helt tappat lusten till allt. Vill bara att det ska vara över, NU. (Alltså, skulle typ förtidsbörd hota skulle jag inte se det som ett hot just nu, snarare en välsignelse, och det är ju sjukt hemskt att tänka så när det inte vore så bra för bebisen...)

Det enda på den positiva sidan är att det känns som att manshatarhormonerna gått över en smula och jag faktiskt står ut med maken igen och det känns inte som en evig förbannelse att få barn med honom om några månader.

Däremot så har han ju grymt svårt att fatta hur ont det här gör och hur handikappande det är. (Typ, ber man om massage så "får han ont i tummarna" efter tre minuter - då har jag lust att skrika nåt om att jag har för fan ont HELA TIDEN och kan inte göra nåt åt det... Men jag är för väluppfostrad för det. ;) ) Han gör ändå sitt bästa med att ta hand om allt det praktiska.

Oj vilken igenkänningsfaktor jag kände här! Detta är dock mitt första barn, men är också i vecka 31. Har spytt två gånger imorse och nu är det på g igen + ett härligt blodsockerfall som inte vill ge sig.. Är så JÄVLA trött på att vara gravid. Förstår inte folk som säger "det kommer att gå så fort!!", alltså nej, för mig känns det som att juli var för tre år sedan och att jag befunnit mig i vecka 31 i ett halvår. Längtar så mycket till förlossningen, det får göra hur ont det vill bara jag slipper detta elände tillslut. Vill bara bli mig själv igen, men med dessa hormoner har man ingen tillåtelse att ens vara glad :(
  • Anonym (Fåttnog)
    Elenic skrev 2016-01-11 13:00:15 följande:

Jag ger gärna min ärliga bild av hur det är att föda vaginalt. Om den sen är densamma som för andra kan jag ju inte lova. Jag har två vaginala förlossningar bakom mig, som båda väl får anses vara rätt "problemfria".

Första startade med vattenavgång, värkar rätt snabbt inpå, etablerade värkar 3 timmar senare och dottern född 12 timmar efter att vattnet gick. Vetevärmare och lustgas som smärtlindring. Värkstimulerande dropp sista två timmarna då jag började vara riktigt trött och bara ville att det skulle vara över. Tre stygn efteråt.

Andra startade med kraftiga värkar, åkte direkt till förlossningen (var väl där efter en timme), var då öppen 7 cm. Sonen född några timmar senare. TENS och lustgas. Inga bristningar eller stygn.

Jag AVSKYR ju att vara gravid (obviously) och tycker därför att förlossningen är något sjukt positivt. ÄNTLIGEN ett slut på eländet. Därför har jag varit glad, lycklig och sjukt taggad genom mina förlossningar. Det som däremot är lite läskigt och skrämmande, det är ju att när man väl är mitt I - då kan man inte backa (även om man vill, jag lovar). Jag brukar säga att det är lite som att vara magsjuk. Man känner att det kommer smygande och då vet man att "shit I helvete, nu finns det inget att göra annat än att åka med, det går inte att hålla emot". Och sen när man är mitt I allt tokspyende, då vill man bara därifrån men det GÅR inte. Det är bara att åka med och man VET att man inom kort faktiskt kommer må helt bra igen, om än lite matt och blek om nosen. Och det är lite precis så. För det GÖR ont. Sjukt ont. (Ffa öppningsskedet, själva utdrivningen tycker jag är helt ok - mycket kortare och mycket mer "produktiv" på nåt sätt.) Och då vill man bara därifrån. Men efteråt mår man ju helt ok, och smärtan är helt borta.

Själva smärtan är ju mest att likna vid mensvärk. Till en början som kraftig mensvärk (typ x4). Ju mer öppen man blir desto intensivare. När det är som värst så sjukt intensiv att man liksom bara åker med, det går inte att försöka kontrollera den eller sig. (typ mensvärk x100) Sen under utdrivningen gör inte värkarna ont på samma sätt, däremot så spänner det ju och drar, men det är helt annorlunda och jag har inte upplevt det som så smärtsamt. Samtidigt är det ju så att värkarna är cykliska, och under förlossningen har man ju mer tid som är helt smärtfri än tid med smärta. Så det är inte som ett enda hav av smärta utan för mig är det hanterbart. Typ som intervallträning. Man tar det bit för bit för bit och kommer liiite närmre mål för varje smärttopp.  

Jag är ärligt talat mycket räddare för snitt och att ha jätteont efter att bebisen kommit istället för innan. Vet inte om ovan beskrivning gav dig det du ville, fråga gärna mer om du vill att jag ska utveckla nåt..

Kram!

TACK för det här! Mycket trevlig läsning (OBS inte ironi)! Det här gjorde mig lugn på nåt sätt, särskilt jämförelsen med kräksjuka :)
  • Elenic
    Anonym (Fåttnog) skrev 2016-01-11 18:18:57 följande:
    TACK för det här! Mycket trevlig läsning (OBS inte ironi)! Det här gjorde mig lugn på nåt sätt, särskilt jämförelsen med kräksjuka :)
    Skönt att det kan hjälpa någon. :) Jag brukar ju envist hävda att tredje trimestern finns till främst för att man ska börja se på förlossningen som en befrielse och inte något man fasar för, och nu när jag är i den kan jag bara hålla med den här gången också. ;)
  • Elenic
    Anonym (TACK) skrev 2016-01-11 13:37:59 följande:
    Oj vilken igenkänningsfaktor jag kände här! Detta är dock mitt första barn, men är också i vecka 31. Har spytt två gånger imorse och nu är det på g igen + ett härligt blodsockerfall som inte vill ge sig.. Är så JÄVLA trött på att vara gravid. Förstår inte folk som säger "det kommer att gå så fort!!", alltså nej, för mig känns det som att juli var för tre år sedan och att jag befunnit mig i vecka 31 i ett halvår. Längtar så mycket till förlossningen, det får göra hur ont det vill bara jag slipper detta elände tillslut. Vill bara bli mig själv igen, men med dessa hormoner har man ingen tillåtelse att ens vara glad :(
    Hahaha, ja, juli känns som att det var i ett helt annat liv! I början av semestern var jag glad, lycklig, lätt till sinnet, mådde bra. Och sen strecken på stickan och allt blev mörkt - typ så känns det. Även om vi verkligen superlängtat efter detta barn (och gör det fortfarande). Åh vad jag längtar till nästa sommar och att få känna sig så där tillfreds med livet igen!
  • Elenic
    Anonym (kräkfia) skrev 2016-01-11 13:36:56 följande:
    Fy fasen! Jag tycker att TENS hjälper en del mot min foglossning. Kanske värt att testa?
    Tack, har TENS och använder den flitigt. Den är typ min räddning från att bli galen. Skönt att den hjälper dig också! :)
  • Elenic
    Anonym (Besviken) skrev 2016-01-11 13:30:48 följande:

Och för foglossningen och hur dåligt du mår just nu. Låter INTE kul! Och känner igen mig så väl - min sambo gör verkligen sitt bästa, men minsta lilla motstånd eller kyla (eller klagomål!!!) från hans sida och jag blir antingen orimligt ledsen eller arg (eller både och). Dock har jag inte alls lika jobbigt som du med foglossningen, fy fasen.

Men din berättelse om förlossningen ger mig så mycket hopp! TACK! Jag hoppas innerligt att denna helvetesgraviditet ska innebära att jag nånstans är mer förberedd på och beredd att acceptera smärtan i en förlossning, än nån som seglat fram i ett lyckorus genom hela graviditeten utan minsta symptom eller åkomma.

Tack för medkänslan! Ja, det är nog inte helt lätt att vara sambo/make/partner om man har gravidisar som är som vi...

Skönt att höra att min syn på förlossningen inger hopp. Jag sticker verkligen inte under stol med att det gör ASONT, jag lovar, kunde jag slippa så skulle jag. (Snitt känns dock inte som att slippa för mig, för då får jag smärtan efteråt istället och jag vill börja kunna gå på promenader etc. efter bara några dagar helst.) Men jag tar hellre olidlig smärta i några timmar än en vecka till av det här eländet, så i det perspektivet längtar jag till förlossningen (och jag vet att jag kommer göra det ännu mer om två månader).
  • Anonym (Actimel)

Jag får panik! Vecka 31 idag, alltså 10-12 veckor kvar av detta elände. Och min foglossning är nu så överjävlig att jag har ont HELA tiden. Jag kan inte sova hur trött jag än är för att det gör så ont. Ligga gör ont, sitta gör ont, stå gör ont.

Jag läste detta för min man som kände igen sig kan vi väl säga! Trodde han skulle skämma bort mig lite mer när jag är gravid men icke, massage får jag be om och det gör jag dessutom bara när jag har så ont så jag inte står ut. Jag hatar att hela tiden behöva be om saker, han vet hur jag mår och efter nästan 2 månader i denna situationen borde han kunna tänka själv och ta lite egna initiativ. Mest irriterad blir jag när han typ bryter en nagel och klagar på att det gör ont, själv går jag på kryckor för att foglossningen är så illa! Läkaren skrev i mitt sjukintyg att jag är "mentalt uttröttbar", vilket när det översätts till svenska betyder "jävlas inte med henne, hon kan explodera när som helst!!!" Så vi känner definitivt igen oss i er situation. 36 dagar kvar till BF och bebisen får gärna komma NU, allting är förberett!
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid