• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Mirabell79
    mliten skrev 2015-12-26 17:10:24 följande:

Helt otroligt vad elak du är. Saknar fullständigt och totalt insikt. Jag är ledsen att din mor hatade dig. Jag är helt övertygad om att ingen här i tråden hatar sina barn eller vill avsluta sin graviditet. Jag är dessutom helt övertygad om att alla här kan särskilja sin upplevelse av sin graviditet från själva barnet. Så. Nu har du "hjälpt" färdigt tycker jag.

Håller med dig mliten.

Jag känner mig verkligen "hjälpt" :)

Från med nu ska jag ignorera denna sorts hjälp!
  • Mirabell79
    Anonym (TACK) skrev 2015-12-26 14:16:18 följande:

Du är ju inte sann. Du fattar ju uppenbarligen inte? Tror du att det är enkelt att längta när man ligger inlagd på lasarettet med dropp i 9 månader för att man kräks upp allt man äter? Bryter inte det ned en människa ja då vet jag inte vad som gör det. Det är fantastiskt att vissa slipper detta helvete och får en underbar graviditet istället, men det gäller inte alla och det måste du förstå. Du har hamnat i helt fel tråd, och det är inte peppning du håller på med om du trodde det. Sluta skriv i denna tråd, vi som är här vill verkligen inte höra på "det är värt det", klart som fan det kommer bli bra när detta är över - men just nu är det inte över! Läs istället på om: graviditetsdepression, hyperemesis, havandeskapsförgiftning och foglossning som medför kryckor. Det finns kvinnor som gjort abort för att de inte klarar av detta. Så jag ber dig, lev ditt liv så lever vi vårt. Kanske du kan hitta en tråd där man pratar om hur underbart det är att vara gravid istället, för det tycker nämligen inte alla och speciellt inte de som skrivit i denna tråd. Ibland kommer inlägg där vissa av oss fött barn efter en svår graviditet och säger att efter detta helvete är det bra igen, DET är peppning.

Jag vet precis hur nedbrytande det kan vara när man kräkts i 9 mån. Förra graviditeten blev jag så deprimerad att jag lades in på psyket, och då hade jag varit inlagd med dropp i två omgångar. Jag hade inte klarat denna graviditet utan antidepp-medicin. Är i vecka 23 nu. Det som hade hjälpt mig då, och som hjälper mig denna gång är att få veta att det finns andra personer med samma upplevelser. Så tack alla ni för att ni delar med er!! Och det är OK att berätta och "gnälla". Fortsätt!
  • Anonym (TACK)
    Mirabell79 skrev 2015-12-27 02:19:34 följande:

Jag vet precis hur nedbrytande det kan vara när man kräkts i 9 mån. Förra graviditeten blev jag så deprimerad att jag lades in på psyket, och då hade jag varit inlagd med dropp i två omgångar. Jag hade inte klarat denna graviditet utan antidepp-medicin. Är i vecka 23 nu. Det som hade hjälpt mig då, och som hjälper mig denna gång är att få veta att det finns andra personer med samma upplevelser. Så tack alla ni för att ni delar med er!! Och det är OK att berätta och "gnälla". Fortsätt!

Känns skönt att höra att du vågade dig på en graviditet igen, detta är första gången för mig och känner bara att jag aldrig vill gå igenom detta igen går hos en psykolog och har även diskuterat att börja med antidepressiva. Får se hur det blir.

Ja , det är skönt att höra att man inte är ensam om att känna så här. Kramar till dig!
  • Anonym (En fyra)

Hej tjejer!

Jag är gravid med mitt fjärde barn och herrejävlar vad jag hade förträngt tröttheten och illamåendet... Usch!

Jag klarar inte av mina favorittröjor för att allt som överhuvudtaget berör halsen ger mig kväljningar. I morse fick jag ett hårstrå i munnen och kräkreflexen slog till direkt, det var bara tur att jag var i badrummet. Kött luktar död och kylskåpet luktar ännu värre så just nu håller jag andan varje gång jag behöver hämta nåt och dieten består främst av vatten, vitt bröd och ost.

Fy fan för att köra så här ytterligare 33 veckor!!!

På jobbet slog jag pannan blå när jag hux flux somnade och tippade ner på skrivbordskanten... Och jag planerar inte att säga nåt än på flera veckor, huga!

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (En fyra) skrev 2015-12-27 18:04:33 följande:

Hej tjejer!

Jag är gravid med mitt fjärde barn och herrejävlar vad jag hade förträngt tröttheten och illamåendet... Usch!

Jag klarar inte av mina favorittröjor för att allt som överhuvudtaget berör halsen ger mig kväljningar. I morse fick jag ett hårstrå i munnen och kräkreflexen slog till direkt, det var bara tur att jag var i badrummet. Kött luktar död och kylskåpet luktar ännu värre så just nu håller jag andan varje gång jag behöver hämta nåt och dieten består främst av vatten, vitt bröd och ost.

Fy fan för att köra så här ytterligare 33 veckor!!!

På jobbet slog jag pannan blå när jag hux flux somnade och tippade ner på skrivbordskanten... Och jag planerar inte att säga nåt än på flera veckor, huga!

Känner igen det där med illamående. Visste att jag skulle må illa men det blev värre än jag trodde. Blev tvungen att sjukskriva mig då det inte gick att jobba pga illamående och kräkningar..

Blev av med illamåendet vecka 14. Fått fet hy med finnar i ansikte och hals vilket håller i sig. Sura uppstötningar, går inte att sova, hemsk foglossning och MYCKET vätska i kroppen som gör mig extra stor och klumpig. Tänkte jobba minst en månad till (är i v 27) om kroppen tillåter då det är rätt tufft (rör mig mycket och lyfter) och stressigt på jobbet.

Vill må bra som många andra gravida. Läser flera gravidblogg och de flesta mår jättebra och är härligt gravida.

Mysigt är sparkarna som blir mer tydliga och man känner något hårt i magen. Dock är det de enda glada stunderna under denna graviditet.
  • mirakelspektakel

Tack för att ni i denna tråd är helt underbara! Att ni när jag känner att allt är totalt mörkt kan få mig att gråta av skratt i igenkännande. Efter att vart sjukskriven i snart ett halvår pga lågt blodtryck, yrsel och kräkning, är jag ett vrak mentalt och fysiskt. En månad tills BF! Det känns som jag ser ljuset i tunneln!

• Anonym (Jr)

Även jag vill tacka er i gruppen!

När det känns som att man är ensam i världen om att må så här känns det ändå skönt att ni finns och förstår! Jag blir så trött på folk som hela tiden ska tycka att "det kommer vara värt det när bäbisen kommer". Självklart! Det vet väl jag också men det hjälper inte just nu! Nu vill jag inte skuldbeläggas för att jag hatar det här och bara vill att det ska vara klart snart!

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2015-12-26 16:48:36 följande:

Trodde att denna graviditet skulle kännas bättre. Gått upp i vikt snart 15 kg och är i vecka 27.... Jobbar och är stressad (på jobbet rör jag mig mycket). Orkar/kan inte träna, promenera efteråt. Benen sväller och har riktigt hemsk foglossning där inget hjälper. Känner mig så oattraktiv, tråkig, ful, stor och handikappad. Äter inte mycket mer än vanligt, ibland mindre men går upp i vikt ändå. Tror det är vatten men ändå.... Alla gravidkläder är så tajta i modellen. Vill ha större kläder som inte trycker överallt. Vill ju ha fina kläder nu oxå men nu går man omkring mjukisbyxor som trycker. Kan inte låna makens då jag är större än han nu, vilket oxå känns jobbigt. Folk tror väl att jag äter hans mat oxå...

13 veckor kvar.....

Känner så igen mig i det du skriver. När har du BF? Är också i v27 och undrar hur mkt mer jag kommer gå upp till egentligen - äter ju i princip som innan graviditeten. Har i princip bara klänningar och kjolar numera, och håller med om att gravidkläder (särskilt byxorna!) bara stramar och klämmer åt! Kanske känns det bättre med byxfritt för dig med?
  • Anonym (Besviken)

Vill också tacka ts och gruppen för den här fantastiska ventilen och över alla goda igenkänningsskratt! Som blivande förstagångsmamma hade jag verkligen inte en aning om hur osexigt det är att vara gravid men desto bättre vet jag det nu, 27 v senare: tjock, illamående, svettig, flåsig, trött, lynnig, hård i magen, svullen och med utslag i armhålorna och självfallet slapp jag inte heller hemorrojderna. Underbart.

• Anonym (Besviken)

Just ja: sexlusten. Vilket skämt! Vill inte ens kyssa min sambo längre, blä!

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid