• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Elenic
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 15:34:07 följande:
    Okay! Men nu är det väl inga regler här på FL kring vilka trådar man deltar i? Eller har jag missat något? Är det bara gravida kvinnor som mår pyton som ska uttala sig i din tråd? Det torde väl vara bättre om en och annan säger ngt positivt mitt i allt elände? Jag vill trösta de gravida kvinnor som spyr och mår "apa" att när lillbabyn kommer och ligger där på magen blöt och lite "hoptryckt och småful" så blir man LYCKLIG!!

Ingen av oss här betvivlar lyckan som (eventuellt) kommer med bebisen. Tvärtom längtar alla här enormt efter att graviditeten ska vara slut. Vi vill alla bli mammor och vill alla ha våra barn. Men vi mår väldigt dåligt av att vara gravida. Vi har accepterat det. Du behöver inte acceptera det, men var vänlig och respektera det.
  • Anonym (Besviken)
    Elenic skrev 2015-12-26 15:35:11 följande:

Är också övertygad om att du kommer må bättre då, OCH vara lycklig över din bebis. Skit i iditoten.

Tack, Elenic! Och detsamma :)

Du har helt rätt: Låt oss ignorera trollet.
  • Anonym (mor)
    Elenic skrev 2015-12-26 15:37:36 följande:

Ingen av oss här betvivlar lyckan som (eventuellt) kommer med bebisen. Tvärtom längtar alla här enormt efter att graviditeten ska vara slut. Vi vill alla bli mammor och vill alla ha våra barn. Men vi mår väldigt dåligt av att vara gravida. Vi har accepterat det. Du behöver inte acceptera det, men var vänlig och respektera det.
    Okay! Ja vad vet man om livet. Jag som fötts av en mor som hade aborterat mig om det varit gängse på 50-talet tror någonstans att mammans hat och motvilja sätter sig på barnet. Barnet där inne i magen är inte en egen individ utan den känner hur mamman mår...................
  • Anonym (TACK)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 15:51:24 följande:

Okay! Ja vad vet man om livet. Jag som fötts av en mor som hade aborterat mig om det varit gängse på 50-talet tror någonstans att mammans hat och motvilja sätter sig på barnet. Barnet där inne i magen är inte en egen individ utan den känner hur mamman mår...................

Bara för att man spyr, är trött, deprimerad och ledsen betyder inte det att man hatar sitt barn i magen? Det är komplikationerna som kommer med graviditeten man hatar. Om du läser alla inlägg här så ser du även att INGEN har sagt någon illa om bebisen i magen. Skärp dig nu. Jag mår PISS som gravid, men jag känner fortfarande kärlek till att det är en liten människa där inne. Men jag måste ha rätt att få må så dåligt som jag gör, både psykiskt och fysiskt. Det betyder INTE att jag skyller allt detta på barnet? Snarare beror ilskan och besvikelsen på att min kropp inte klarar av en graviditet. Jag vill ha mitt barn, annars hade jag väl skyddat mig. Så ge dig nu.
  • Anonym (TACK)
    Anonym (Besviken) skrev 2015-12-26 15:25:48 följande:

Du borde nog ta dig en funderare om varför du egentligen känner ett så starkt behov av att gå in i denna tråd och kommentera som du gör? Om du har något slags komplex eller annan sorg som gör att du måste trycka ned andra som mår dåligt, är det ingen ursäkt. Klart står i vart fall att du knappast själv kan må så jävla bra - då hade du ju haft roligare saker för dig än att hänga här. Och för att besvara din idiotiska fråga: Ja, jag är helt övertygad om att jag kommer må bra igen när jag inte längre kombinerar en 9 månaders kräksjuka och hormonell deppighet med en extrem arbetsbelastning.

• Anonym (Deprimerad)

Trodde att denna graviditet skulle kännas bättre. Gått upp i vikt snart 15 kg och är i vecka 27.... Jobbar och är stressad (på jobbet rör jag mig mycket). Orkar/kan inte träna, promenera efteråt. Benen sväller och har riktigt hemsk foglossning där inget hjälper. Känner mig så oattraktiv, tråkig, ful, stor och handikappad. Äter inte mycket mer än vanligt, ibland mindre men går upp i vikt ändå. Tror det är vatten men ändå.... Alla gravidkläder är så tajta i modellen. Vill ha större kläder som inte trycker överallt. Vill ju ha fina kläder nu oxå men nu går man omkring mjukisbyxor som trycker. Kan inte låna makens då jag är större än han nu, vilket oxå känns jobbigt. Folk tror väl att jag äter hans mat oxå...

13 veckor kvar.....

• mliten

Helt otroligt vad elak du är. Saknar fullständigt och totalt insikt. Jag är ledsen att din mor hatade dig. Jag är helt övertygad om att ingen här i tråden hatar sina barn eller vill avsluta sin graviditet. Jag är dessutom helt övertygad om att alla här kan särskilja sin upplevelse av sin graviditet från själva barnet. Så. Nu har du "hjälpt" färdigt tycker jag.
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (TACK)
    mliten skrev 2015-12-26 17:10:24 följande:

Helt otroligt vad elak du är. Saknar fullständigt och totalt insikt. Jag är ledsen att din mor hatade dig. Jag är helt övertygad om att ingen här i tråden hatar sina barn eller vill avsluta sin graviditet. Jag är dessutom helt övertygad om att alla här kan särskilja sin upplevelse av sin graviditet från själva barnet. Så. Nu har du "hjälpt" färdigt tycker jag.

Bra sagt!
  • Anonym (TACK)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 15:22:34 följande:

Herregud så deprimerande. Ja jag är kanske i fel tråd men det är väl "peppning" att påminna om att efter dessa nio månader (hur de än ser ut) så får man en blöt skrynklig liten babydocka på magen? Vill man inte ha en baby så finns alla möjligheter att avbryta och välja ngt annat

"Herregud så deprimerande"? Ja jo, det är ju precis depression denna tråd till stor del handlar om.
  • Oscarsmamma84

Du borde lämna denna tråden du får ju alla att må sämre än de redan gör. Jag har ett barn redan jag vet att det e värt det precis som jag tror alla i denna tråden vet det. Men det e jävligt svårt att tänka att det e värt det när man e mitt inne i illamåendet o kräkandet varje dag. Jag längtar tills denna graviditet är slut o det är inte för att jag hatar barnet i magen jag vill bara sluta må så här för vet du denna graviditeten är värre än förra o då fick jag ändå havandeskapsförgiftning o höll på att dö o vet du vad jag älskar min son överallt annat o vet att det inte är hans fel att jag mådde så .
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid