Ask skrev 2016-04-03 15:55:01 följande:
Hej alla. Ända sen min bebis kom har jag tänkt att jag i lugn och ro ska avlägga lite rapport här men lugn och ro inträffar aldrig så nu blir det några rader från mobilen och säkert formulerat därefter.
Första veckan efter bebis var född var jag hög på hormoner och lullull, sen kraschlandning. Jag är så galet tvåbarnschockad. Mår ärligt talat inte skitbra. Älskar inte att amma för att det gör mig så låst och brottas med samvetet eftersom jag vet att ersättning (och att kunna dela på matandet) skulle göra mig mer harmonisk. Dessutom påverkas jag nog även av dessa hormoner som nån påpekade förut. Nätterna är akitjobbiga med uppvak varannan timme. Sömnbristen gör mig till ett monster så jag går fortfarande omkring och hatar min sambo och vill göra slut. Mitt hjärta blöder för min treåring som helt uppenbart är ledsen och förvirrad över att inte riktigt greppa varför morsan inte är tillgänglig jämt (eller nästan aldrig). Nä, första bebistiden är mest en kamp enligt mig. Ledsen att inte kunna komma med nåt hejigt inlägg om hur himla toppen allt blev när bebis var född. Nån av er andra som fött och känner likadant? Tar tacksamt emot tips också på hur man får bebisar att sova bättre på nätterna och lite input kring när tillvaron faktiskt lättar för det har jag förträngt/glömt sen förra gången.
Stor kram till er allihopa. Vi krigar på bra. Det ska man ändå komma ihåg.
Även om jag inte kan uppleva någon större tvåbarnschock ännu (lillan 1 månad idag) eftersom ettbarnschocken var så extremt brutal så känner jag igen mig helt. Det dåliga samvetet att inte ha tid -varken fysiskt eller känslomässigt för vår treåring bryter ner mig och treåringen har blivit arg och frustrerad, även fast vi spenderar massor av tid med honom, låter honom vara med och spenderar ensamhushåll med honom. Så svårt.
Jag ger bara ersättning, bestämde från början att pumpa tills det tog slut för att sen ge ersättning. Och det är en total fröjd. Hade jag ammat också så hade jag lagt in mig på psyket vid det här laget. Tycker inte alls du ska känna dåligt samvete om du väljer att ge ersättning ibland. Eller så kan man ju alltid pumpa.
Mina bebisar har iaf alltid sovit bättre om de fick sova nära. Min första vaknade ändå varannan timme. Men den här sover iaf 3-5 timmar på raken. Närhet, ordentligt med mat och rapad är det jag har för erfarenhet. Och värme.
Men i övrigt så känner jag som du-den första bebistiden-oavsett hur mycket jag älskar mina barn-är verkligen inte rolig.