• mliten

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Ojojoj. Tack för tråden. Är också gravid i v 11 med mitt andra barn och jag hatar varje sekund. Till skillnad från mitt första så är denna grav inte planerad och vi hade sjuk otur att det lyckades bli nåt. Men jag kan inte ta bort ett syskon till mitt barn-det gick bara inte. Och när syskonet är fött så kommer det bli bra.

Med det sagt: dra åt helvete vad less jag är. Redan. Allt är skit! Jämt ska det mås illa, TRÖTT, yrsel, uopsvullen som en gris så man kan tro att jag är i sjätte månaden. Inget är kul längre och det enda jag vill är att ligga på soffan och skita i allt. Jag går min drömutbildning dessutom och inte ens den lyckas göra mig motiverad. SUCK.

Det enda som gör mig riktigt glad är tanken på sterilisering som jag ska göra när den här skiten är över. Pust

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • mliten
    Phillippa skrev 2015-07-31 20:24:26 följande:

Jag vet hur det är! Jag avskydde första graviditeten med oro, illamående och ångest. Den graviditeten företräddes av ett missfall och därför förväntade jag mig det värsta under hela graviditeten.

Jag kände mig dessutom så fet och ful att jag inte ville gå utanför dörren. Jag tyckte att min man luktade äckligt också ;).

När dottern kom var jag överlycklig och allt gick bra men vi bestämde oss för att inte skaffa fler barn. Men tre år senare ändrade vi oss och det var lika hemskt att vara gravid igen :(. Tiden gick lååååångsamt och jag var trött, fet, ful, deprimerad och illamående och hade dessutom en treåring att ta hand om.

När lillebror kom ut var jag mig själv igen förutom tröttheten som kom som en naturlig del till lillens kolik.

Idag är han snart två år och jag kommer aldrig mer att vara gravid :). Jag har t o m steriliserat mig för att verkligen vara säker!

Å, jag ska också sterilisera mig när detta äntligen är över. Du får gärna berätta lite om hur du upplevde ingreppet. :)

Våra historier är rätt lika, jag hade också missfall men dessutom ett avbrytande i v18 pga svåra skador hos fostret. Så när jag väntade sonen var det skräck varje dag att något skulle hända. Utöver att jag avskydde att vara gravid. Verkligen komplexa känslor. :)
  • mliten

Efter ngn veckas mående som faktiskt höll sig på rätt sida av skitjobbig-graviditet-strecket så har allt börjat rasa igen.

V 23 och fyfan....allt är tungt, kan inte andas ordentligt, ont ont ont och dessutom är HB:t nere på 93 och järninjektioner hotar. Suck.

Kompisar undrar om det inte är myyyyyyyysigt att vara gravid igen och jag fattar inte att de inte lärt sig ännu hur jag känner.

NEJ det är INTE myyyyysigt. Kan knappt gå, inte röra mig, ont överallt, börjar få sömnproblem och kan/orkar inte leka ordentligt med min 2,5 åring. Låt resten av skiten gå snabbt nu. Suuuuuckkkkk

• mliten

Lyssnar på er alla och lider med er! Speciellt detta med att kroppen tydligen blir allas egendom när man blir gravid. Förra graviditeten låg jag i foglossnings-smärtor de sista typ fem månaderna och träffade knappt någon förutom de närmast sörjande. Denna gången är det taaaaack och lov inte så men då får jag istället uppleva detta fenomen att helt plötsligt är det helt okej för främlingar att säga vad fan som helst till en bara för att man är gravid. Wtf liksom.

En kärring i en kö in till en restaurang vände sig om och lade handen på magen och kommenterade att här var det minsann barn på gång. (!?!) Jag blev så förbannad så jag slog bort hennes hand från magen i ett svep innan jag hann tänka. Jävla typ,ska jag börja känna efter celluliter på dina lår eller vad??

Och sen är man tjock, "stor-magen", oj,nu är det inte långt kvar osv osv. En bekant tyckte att det var så lustigt att jag hade smulor på magen efter kakan jag åt så hon började skratta. Ja-det är jävligt svårt att sitta vid ett bord normalt och lite fint sådär smula över bordet, för att kunna det så måste jag sitta på stolen som om den vore en mycket fet häst och jag en mycket fet cowboy. Det skulle iaf vara något att le åt.

Bara två månader kvar nu innan min andra och verkligen sista graviditet är över.

• mliten
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 13:12:34 följande:

Okej. Ja men resultatet är väl ändå att ni får en liten blöt bebbe på magen som är det vackraste som finns? Kan vara svårt att föreställa sig om man föder för första gången men ...............bered er på en lycka som får er att skippa FL och precis allt för att bara njuta

Javisst men förlåt, så inskränkt tänk. Kul att du har gått på rosa moln i din upplevelse. Det skulle varit fantastiskt att uppleva. Andra upplever en psykiskt och fysiskt nedbrytande graviditet toppat med en hemsk förlossning och ytterligare toppat med förlossningsdepression, kolik och ett "evigt" kämpande. Sex månader tog det för mig att känna kärlek till mitt barn. Alla är olika och att försöka skriva någon på näsan med vad "de kommer att känna" är bara så inskränkt och kortsiktigt seende.
  • mliten
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 15:51:24 följande:

Okay! Ja vad vet man om livet. Jag som fötts av en mor som hade aborterat mig om det varit gängse på 50-talet tror någonstans att mammans hat och motvilja sätter sig på barnet. Barnet där inne i magen är inte en egen individ utan den känner hur mamman mår...................

Helt otroligt vad elak du är. Saknar fullständigt och totalt insikt. Jag är ledsen att din mor hatade dig. Jag är helt övertygad om att ingen här i tråden hatar sina barn eller vill avsluta sin graviditet. Jag är dessutom helt övertygad om att alla här kan särskilja sin upplevelse av sin graviditet från själva barnet. Så. Nu har du "hjälpt" färdigt tycker jag.
  • mliten

Haha. Sexdrömmar har jag haft massor under grav. men knappt sex alls med sambon. Knäppt.

Men nu är jag så leeeeeeesssssss!!!! V38 nu och jag har fått snittkontrakt och planerad igångsättning efter samtal med Aurora. Iaf nått. Så gruvligt sjukt trött, tung och LESS!

• mliten
    Ask skrev 2016-02-06 22:46:00 följande:

f

Vad innebär snittkontrakt?

Det innebär att jag kan välja att avsluta en vanlig förlossning som går långsamt eller om jag tappar moder helt med ett snitt och de kan inte vägra mig.
  • mliten

V 39+1 idag och ingenting händer.

Jo,förutom att jag idag åkte in akut för plötslig,extrem yrsel. Kunde inte gå utan två(!) personers hjälp.

Nåt på balansnerven eller kristallsjukan tydligen.

Nämen-varför inte? Klart man behöver att rummet inte kan sluta snurra när man ska genomgå en förlossning. Svinbra.

*drypande ironi*

• mliten
    Ask skrev 2016-02-29 07:58:01 följande:

Hej. Jo jag är "klar" och ute på andra sidan. Har länge tänkt berätta ordentligt men hittar liksom inte tiden. Återkommer så snart jag kan men kan säga redan nu att rosaskimrande är det inte. Brottas mycket med mina egna och det större barnets känslor kring den här livsförändringen och nya familjemedlemmen. Kan inte påstå att jag tokälskar den här första bebistiden. Mycket hormoner i omlopp och känslor av att vara låst. Som sagt, återkommer.

Min bebistid med första barnet var också allt annat än rosa. Sex månader av total ångest vill jag nog säga att det var. Hoppas vid alla gudar att denna tid blir annorlunda. Men så har jag krävt att vi är lediga båda två föräldrar de första månaderna och sen 50% var.

BF +5 idag. Suck. Ingen skottårsbebis iaf.
  • mliten

Lider med er som har så lång tid kvar!! Här är antalet grav.veckor kvar att göra i livet likamed NOLL!

Hon kom ut igår efter en helt ok förlossning - men som jag aldrig någonsin vill uppleva igen.

Själaglad insåg jag att jag aldrig mer ska vara gravid. Inte en enda dag.

Och ja-hon är underbar. För henne gör jag vadsomhelst. Och det var det jag gjorde.

• mliten
    LaFontaine skrev 2016-03-04 17:14:49 följande:

Jag blir som en obstinat fyraåring. Jag ska flytta imorgon och fick förmaningen att ta det lite lugnt, tänka på mig själv och inte lyfta. I helskotta heller, tänker jag och fräste till svar att jag minsann tänkte lyfta bäst jag ville. Tyvärr får jag galet ont i ryggen, men det kan det vara värt.

/Mogen kvinna

Eller hur. Två dagar före min förlossning på BF+6 så tapetserade jag om ett rum. Obstinat var ordet.
  • mliten
    Ask skrev 2016-04-03 15:55:01 följande:

Hej alla. Ända sen min bebis kom har jag tänkt att jag i lugn och ro ska avlägga lite rapport här men lugn och ro inträffar aldrig så nu blir det några rader från mobilen och säkert formulerat därefter.

Första veckan efter bebis var född var jag hög på hormoner och lullull, sen kraschlandning. Jag är så galet tvåbarnschockad. Mår ärligt talat inte skitbra. Älskar inte att amma för att det gör mig så låst och brottas med samvetet eftersom jag vet att ersättning (och att kunna dela på matandet) skulle göra mig mer harmonisk. Dessutom påverkas jag nog även av dessa hormoner som nån påpekade förut. Nätterna är akitjobbiga med uppvak varannan timme. Sömnbristen gör mig till ett monster så jag går fortfarande omkring och hatar min sambo och vill göra slut. Mitt hjärta blöder för min treåring som helt uppenbart är ledsen och förvirrad över att inte riktigt greppa varför morsan inte är tillgänglig jämt (eller nästan aldrig). Nä, första bebistiden är mest en kamp enligt mig. Ledsen att inte kunna komma med nåt hejigt inlägg om hur himla toppen allt blev när bebis var född. Nån av er andra som fött och känner likadant? Tar tacksamt emot tips också på hur man får bebisar att sova bättre på nätterna och lite input kring när tillvaron faktiskt lättar för det har jag förträngt/glömt sen förra gången.

Stor kram till er allihopa. Vi krigar på bra. Det ska man ändå komma ihåg.

Även om jag inte kan uppleva någon större tvåbarnschock ännu (lillan 1 månad idag) eftersom ettbarnschocken var så extremt brutal så känner jag igen mig helt. Det dåliga samvetet att inte ha tid -varken fysiskt eller känslomässigt för vår treåring bryter ner mig och treåringen har blivit arg och frustrerad, även fast vi spenderar massor av tid med honom, låter honom vara med och spenderar ensamhushåll med honom. Så svårt.

Jag ger bara ersättning, bestämde från början att pumpa tills det tog slut för att sen ge ersättning. Och det är en total fröjd. Hade jag ammat också så hade jag lagt in mig på psyket vid det här laget. Tycker inte alls du ska känna dåligt samvete om du väljer att ge ersättning ibland. Eller så kan man ju alltid pumpa.

Mina bebisar har iaf alltid sovit bättre om de fick sova nära. Min första vaknade ändå varannan timme. Men den här sover iaf 3-5 timmar på raken. Närhet, ordentligt med mat och rapad är det jag har för erfarenhet. Och värme.

Men i övrigt så känner jag som du-den första bebistiden-oavsett hur mycket jag älskar mina barn-är verkligen inte rolig.
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid