• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • LinneaSvea

Hej, jag är också kvar om än lite på avstånd. Håller tummarna för er. Jag är precis samma som dig, vattenliljan, cd 28 idag. Har tagit lutinus så där av kommer säkert min mens att dröja. Har också haft min vanliga värk från och till sen ett par dagar efter ÄL så det är liksom kört för mig med. Använder ni Lutinus mellan ÄL och mens? Hade lite kvar så jag har tagit en vagitator/dag sen Äl.

• friduss

Jag hoppar gärna in här! Jag har PCO-äggstockar och tar nu min första omgång Puregon. Fick börja på 50IE men har sedan igår tagit 75. På torsdag är det dags för VUL, hoppas att något hänt. Finns det någon annan här som tar Puregon? Eller rent av någon som blivit gravid med PCO och Puregon? Är så orolig att vi aldrig ska få barn :(

• Tjockisbullen2012

Grattis Vattenlilja! Kul att det börjar bli lite plus i denna tråd.

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag har följt er på avstånd. I december testade vi på insemination som inte tog sig och efter de försvann mensen i fyra månader. I februari fick jag veta att jag har livmoderhalscancer så barn och fertilitetsproblem har helt tappat sin fokus. Nu handlar allt om cancer och om att bli frisk. Helt sjuk vilken vändning allting kan få och hur orättvis livet kan vara. Hur mycket mer kan man klara av? Besvikelsen på ens kropp är optimal.

Hoppas era graviditeter går vägen och att ni som inte blivit gravida snart blir de!

• Ashurst Klara
    Tesen83 skrev 2015-05-04 20:21:32 följande:

Summa sumarium av det hela här sitter jag med en putmagae ett färskt VLU som visar en bebis i v 7+3.

Grattis! Och tack för att du ger oss en solskenshistoria och hopp. Stort lycka till med graviditeten!
    Vattenliljan skrev 2015-05-20 06:36:01 följande:
    O.O
    Grattis! Verkligen glädjande när man ser att det funkar för andra!
    friduss skrev 2015-05-19 20:41:33 följande:

Finns det någon annan här som tar Puregon? 

Jag tog min första Menopur-spruta igår och det är väl lite same-same som Puregon. Det är mitt första försök, så har ingen aning om hur min kropp svarar på behandlingen. Börjar på lägsta dosen 37,5 och ska ta blodprov på måndag. Hur långt har du kommit med din behandling?
  • LinneaSvea

Stort grattis Vattenliljan!!! Vad härligt!

Lutinus är en progesteronvagitator som man kan ta efter ÄL. Det hjälper kroppen att tro att den är gravid typ. Det finns receptfria krämer också. Nackdelen är väl som sagt att den kan skjuta upp mensen om man inte är gravid. Vid IVF får man det vid insättning och jag har fått det för att ta efter ÄL men många får det först när de plussat. Är det ingen här inne som fått progesteronstöd?

Jag har beslutsångest inför nästa omgång. Vet inte vad jag ska välja. Jag har både puregon, pergotime och menopur att välja mellan. När ni börjar spruta vilken dag i cykeln gör ni det? dag 2 eller 3??

• friduss
    Ashurst Klara skrev 2015-05-21 13:07:59 följande:
    Börjar på lägsta dosen 37,5 och ska ta blodprov på måndag. Hur långt har du kommit med din behandling?
    Jag tog förhoppningsvis den sista sprutan på första omgången nu ikväll. Jag fick börja på 50iE i 7 dagar, då hände inget mer än att jag fick en tjockare slemhinna (8mm). Jag fick höja till 75iE i tre dagar och jag fick en äggblåsa på 12mm och en på 9mm. Läkaren var orolig att det gick alldeles för fort fram så jag fick sänka till 67iE som jag tagit nu i fyra dagar. Ska på återbesök imorgon eftermiddag. Har ömmande bröstvårtor och rikligare (men fortfarande vita) flytningar. Tror du det kan vara symptom på något positivt?
  • friduss
    LinneaSvea skrev 2015-05-21 13:52:41 följande:

Lutinus är en progesteronvagitator som man kan ta efter ÄL. Det hjälper kroppen att tro att den är gravid typ. Det finns receptfria krämer också. Nackdelen är väl som sagt att den kan skjuta upp mensen om man inte är gravid. Vid IVF får man det vid insättning och jag har fått det för att ta efter ÄL men många får det först när de plussat. Är det ingen här inne som fått progesteronstöd?

Jag har beslutsångest inför nästa omgång. Vet inte vad jag ska välja. Jag har både puregon, pergotime och menopur att välja mellan. När ni börjar spruta vilken dag i cykeln gör ni det? dag 2 eller 3??

Jag börjar spruta mensdag 2 :) Det där med Lutinus verkar ju vara bra också!
  • Ashurst Klara
    friduss skrev 2015-05-24 20:19:22 följande:
    Jag tog förhoppningsvis den sista sprutan på första omgången nu ikväll. Jag fick börja på 50iE i 7 dagar, då hände inget mer än att jag fick en tjockare slemhinna (8mm). Jag fick höja till 75iE i tre dagar och jag fick en äggblåsa på 12mm och en på 9mm. Läkaren var orolig att det gick alldeles för fort fram så jag fick sänka till 67iE som jag tagit nu i fyra dagar. Ska på återbesök imorgon eftermiddag. Har ömmande bröstvårtor och rikligare (men fortfarande vita) flytningar. Tror du det kan vara symptom på något positivt?
    Åh, vad spännande! Rapportera gärna om hur det går på återbesöket!

Jag ska ta blodprov idag som skickas till kliniken och imorgon får jag besked om dosen ska höjas eller inte. Började med 37.5 Menopur i onsdags.
  • friduss
    Ashurst Klara skrev 2015-05-25 09:27:04 följande:

Åh, vad spännande! Rapportera gärna om hur det går på återbesöket!

Jag ska ta blodprov idag som skickas till kliniken och imorgon får jag besked om dosen ska höjas eller inte. Började med 37.5 Menopur i onsdags.

Jag har en äggblåsa på 18mm och fick Ovitrelle på plats. Nu beräknas jag ha ägglossning om 36 timmar. Så nu vet ni alla vad jag ska göra ikväll, imorgon bitti och imorgon kväll ;)

Får du inte gå på VUL för att kolla om dosen ska höjas? Jag får gå var tredje dag och se hur det ser ut. visst är det läskigt att sticka sig själv? Usch
  • friduss

Någon här som vet om man garanterat får ägglossning efter Ovitrelle? Är det 100% säkert liksom?

• Ashurst Klara

Jag har en fråga till er som fått hormonstimsprutor och tagit Ovitrelle : Använde ni Lutinus och när började ni i så fall med det?

Sahlgrenska skrev ut Lutinus till mig när jag påbörjade min behandling. Igårtog jag Ovitrelle och får alltså ägglossning ikväll. Men de sa inget om att jag skulle börja med lLutinus och idag när jag ringde så fanns det ingen personal på reproduktionsmedicin så fick inget svar på min fråga... Jag är orolig över att de glömt säga att jag ska börja med Lutinus idag...

• Decibel84

hmm vad är lutinus och vad gör den?
    jag ska ta min otrivelle ikväll och har ätit pergotime innan dess i fem dagar

• Decibel84
    LinneaSvea skrev 2015-05-21 13:52:41 följande:

jag har progresteron all hemma men har inte vågat börja...är lite rädd att mensen ska krångla och det vill man ju inte vara med om nu när vi nog ska inseminera på måndag
  • attlangta01
    Vattenliljan skrev 2015-05-20 06:36:01 följande:
    O.O
    Hej vattenliljan. 

Hur går det för dig? Jag har inte varit inne på denna tråden på evigheter. Hur har det gått för dig? Sist jag tittade in såg jag att du fått ett fint plus igen!

Kram
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2015-05-20 07:24:20 följande:

Grattis Vattenlilja! Kul att det börjar bli lite plus i denna tråd.

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag har följt er på avstånd. I december testade vi på insemination som inte tog sig och efter de försvann mensen i fyra månader. I februari fick jag veta att jag har livmoderhalscancer så barn och fertilitetsproblem har helt tappat sin fokus. Nu handlar allt om cancer och om att bli frisk. Helt sjuk vilken vändning allting kan få och hur orättvis livet kan vara. Hur mycket mer kan man klara av? Besvikelsen på ens kropp är optimal.

Hoppas era graviditeter går vägen och att ni som inte blivit gravida snart blir de!

Hej Tjockisbullen. 

Jag har inte alls sett detta inlägg. Vet inte om du är inne här överhuvudtaget längre. Men hur mår du?

Stor kram på dig!
  • Mema9

Hej hej, var länge sen denna tråd var aktiv! Men jag har läst hela slaviskt haha då jag själv är inne på andra behandlingen med Puregon. Varför jag skriver är för att jag sett att antal läsare ökas - alltså hoppas jag på att någon som är här inne är i samma situation som mig med Puregon och vill dela med sig om lite erfarenheter tex antal behandlingar, doser osv :) Någon?

Hittar inga trådar om just behandling med Puregon och tyckte det var så tråkigt att denna fick ett sånt abrupt slut!

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?