• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • frucgsvensson

Attlangta01: mja. Jag känner att jag inte vill blotta mig så mycket. Jag vill att det ska bli en överraskning till mina föräldrar när (OM!) det nu blir nått barn. Vet inte, men jag vill samtidigt att folk ska gå och tycka synd om mig och fråga en massa saker. Hittills har det fungerat bra att hålla det för oss själva, nog för att man då och då bryter ihop, men det tror jag att jag skulle göra även om jag kunde lätta hjärtat liksom. Jo, det blir ju långt för oss också, fast längre för er förstås. Jag vet inte när vi börjar. Vi har fått hem remiss till VC här för att lämna blodprover. Sen skickas svaren med i remissen till Falun. Så 1-3 månader efter att remissen är skickad blir det ju.

• attlangta01
    snövit skrev 2015-01-23 13:26:11 följande:

attlangta01 : förstår, vill också ha tre men det känns helt lönlöst!
    då har vi försökt lika länge nästan, det är jobbigt med dessa frågor.. jag har faktiskt börjat säga som det är att vi kanske inte kan få fler.. då får man det klassiska svaret, (-men när ni minst anar det och slappnar av....???!!) SUCK. som att min PCO skulle försvinna för att jag slappnade av och tänker på något annat?
    Jag hade gått på pergotime men fick svåra biverkningar av det och lyckades på första IVF:en..

då håller jag tummarna för att hormonförsöket lyckas så att du slipper IVF.. om mitt FET inte lyckas så blir det nog IVF, det är ju sååååå dyyyrt bara! våran FET kostan 13000kr..

Ja, det hade varit skönt att lyckas utan IVF, vi har egentligen inte råd.
    Men jag har ingen tro alls för detta hormonstimuleringsförsöket. Jag gör det mest för mitt psykes skull, jag klarar inte av att gå i 1,5 månader utan att göra något. Men alla mina tankar nu går till IVF försöket. 

Jag håller alla tummarna för att ni lyckas på FET nu!
    Uppdatera gärna hur det går för dig och hur du mår!
  • attlangta01

Vattenlija: jag förstår att du bryter ihop. Har du någon att prata med om detta? Hade ni hunnit berätta för folk om att ni var gravida?

Frugsvensson: jag förstår din känsla. Jag ångrar nog lite att jag berättade för min mamma. 
    Vi får väl se när ni sätter igång, så får vi se om det blir vid liknande tid som oss.... Lycka till! 

• Vattenliljan

Vad berättade för bådas familjer på julafton/juldagen. Vi hade gjort ett UL en vecka innan som visade att allt var bra. Med någon eller några dagar efter det så dog fostret, så det var ju redan dött vid jul. Helt sjukt att tänka tillbaka och veta att det var så. Jag har bekanta (sambo, pappas fru, kompisar) som jag pratar med. Men känner ändå att jag kanske behöver träffa någon "professionell" så att säga.

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2015-01-24 22:27:54 följande:

Vad berättade för bådas familjer på julafton/juldagen. Vi hade gjort ett UL en vecka innan som visade att allt var bra. Med någon eller några dagar efter det så dog fostret, så det var ju redan dött vid jul. Helt sjukt att tänka tillbaka och veta att det var så. Jag har bekanta (sambo, pappas fru, kompisar) som jag pratar med. Men känner ändå att jag kanske behöver träffa någon "professionell" så att säga.

Jag tror att du även kan höra med de på Sophiahemmet, de ska nog ha tillgång till psykologer. Jag tänkte själv kolla där, känner att jag inte mår så bra och är rädd att jag snart trillar ner i ett för mörkt hål. Vill inte göra det, med tanke på att jag trots allt har världens finaste son i mitt liv. 
  • snövit

attlanta01 : det är verkligen dyrt, vi fick ju första försöket gratis av landstinget men allt runt om kostar, alla resor till o från läkaren, sprutor, tabletter o.s.v..
    blev eran första till på naturlig väg?
    Tack, hoppas också att detta funkar, annars vet jag inte hur vi går vidare :(
    Har aldrig gått på femanest tidigare, ska tjocka på slemhinnan.. ska på VUL nästa måndag så hoppas jag att det har gett resultat :)

• attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 16:41:41 följande:

attlanta01 : det är verkligen dyrt, vi fick ju första försöket gratis av landstinget men allt runt om kostar, alla resor till o från läkaren, sprutor, tabletter o.s.v..
    blev eran första till på naturlig väg?
    Tack, hoppas också att detta funkar, annars vet jag inte hur vi går vidare :(
    Har aldrig gått på femanest tidigare, ska tjocka på slemhinnan.. ska på VUL nästa måndag så hoppas jag att det har gett resultat :)

Nä, vår första kom till på första försöket med menopur, så gjorde vi jobbet själva. Dessvärre börjar jag tro att det var ett rent mirakel, en once in a lifetime grej. 
    Jag har gjort så många behandlingar både före och efter min son, att jag börjar tro att det är något annat fel på mig än pco, kanske dålig äggkvalitet....
    Jag gjorde 3 IVF försök med mitt ex, då fick vi bara ut ungefär 1 ägg per gång. Men vi får se vad de ger oss för odds på IVF mötet vi ska på i februari, de har ju en hel del undelag med tanke på hur många behandlingar jag gått igenom genom åren. 
    Har din IVF klinik gett er några odds, eller vad ni har för chanser att lyckas vid IVF?
  • snövit

Jag förstår, de sa till mig att det kan ta upp till ett år för en "frisk" fertil människa att bli gravid, jag har pco "light" enligt min gynekolog, dock är det ju sånt problem med stimulering att få "rätt" dos med ex. puregon.
    varje behandlingstillfälle såg så olika ut för mig vilket resulterade i 3 ÄL av typ 6 tillfällen.. alltså hälften..
    IVF kliniken sa att eftersom att jag blev gravid på första försöket och min kropp har "bevisat" att den kan vara det så har jag goda chanser om mitt frusna embryo klarar upptining.. men ärligt så har jag inte mycket till förhoppning, skulle nästan vara för br för att vara sant.. men måste ju börja någonstans.. vill inte göra en ny IVF innan vi försökt med FET :)

Chanserna är ju högre med IVF så hoppas :)

• attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 18:00:26 följande:

Jag förstår, de sa till mig att det kan ta upp till ett år för en "frisk" fertil människa att bli gravid, jag har pco "light" enligt min gynekolog, dock är det ju sånt problem med stimulering att få "rätt" dos med ex. puregon.
    varje behandlingstillfälle såg så olika ut för mig vilket resulterade i 3 ÄL av typ 6 tillfällen.. alltså hälften..
    IVF kliniken sa att eftersom att jag blev gravid på första försöket och min kropp har "bevisat" att den kan vara det så har jag goda chanser om mitt frusna embryo klarar upptining.. men ärligt så har jag inte mycket till förhoppning, skulle nästan vara för br för att vara sant.. men måste ju börja någonstans.. vill inte göra en ny IVF innan vi försökt med FET :)

Jag förstår att du vill prova FET först.Vet du ungefär när det kommer bli?
    Håller tummarna för dig och för mig :)
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 18:00:26 följande:

Jag förstår att du vill prova FET först.Vet du ungefär när det kommer bli?
    Håller tummarna för dig och för mig :)
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?