• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • JenMark
    frucgsvensson skrev 2015-01-12 05:48:34 följande:

Vi får också landstingsförsök, tre stycken. Vi får via en provat klinik som har avtal med landstinget. Kommer dock behöva åka till Falun (bor i sundsvall) för att göra ivf.

Går ni i Härnösand? Vi gör det, eller gjorde. Bor 7mil från Sundsvall..
  • JenMark

Vattenliljan, jjag beklagar verkligen, fy va trist å orättvisst! Usch. Nu blir jag lite orolig att man kanske får missfall.. Hua. Hemska tanke.

Kram till dig

• Vattenliljan

Ja JenMark, jag förstår att jag kanske "skrämmer upp" dig lite! Ber om ursäkt för det. Självklart håller jag alla tummar för att du slipper uppleva något sånt här. Det skulle jag inte önska på min värsta fiende (om jag hade nån :P). Jag undrar hur jag kommer känna om jag blir gravid igen i framtiden, efter två missfall. Jag kommer nog aldrig känna mig trygg. I alla fall inte förrän man börjar känna sparkar och på det sättet får en bekräftelse på att det är något som lever där inne.

Just nu känns det obehagligt att veta att det ligger ett foster, en moderkaka osv. där inne som bara ska ut. Kunde det inte bara komma ut av sig självt nu på en gång så man får det överstökat? Förbannade kropp som inte kan fatta att jag har absolut noll nytta av ett dött foster i min livmoder! Ska ta medicin i helgen (får inte vara ensam om det blir komplikationer och jag måste åka till akuten) som ska stöta ut allting. Känns som en evighet dit. Jag vill bara bli av med det här och gå vidare.

Idag har jag i alla fall, till min stora förvåning, fått en himla massa gjort. Jag trodde att jag skulle gå ner mig totalt och hamna efter i mina studier, men jag har faktiskt skrivit klart en hemtenta. Är riktigt stolt över mig själv att jag i alla fall till viss del kunde skjuta bort alla sorgetankar i några timmar och fokusera.

• Tjockisbullen2012

Vattenlilja skickar massa styrkekramar! Jag är tyvärr också en av dom som vet vad du går igenom och det är så hemskt på alla sätt och vis. Mitt MA som jag fick innan dottern bröt ner mig totalt och jag var så knäckt ett bra tag och de blev inte bättre av att det tog nästan exakt ett år till innan jag blev gravid igen.

Missfallet jag fick i augusti var inte lika jobbigt mentalt då jag inte hade vågat börja hoppas ännu och det var så tidigt.

Jag får fortfarande ont i hjärtat när jag tänker tillbaka på dagen då allting bara forsade ur mig och jag visste att nu är jag inte längre gravid. De där lilla som skulle gör mig till mamma bara rann ur mig. Inget man önskar att någon ska behöva gå igenom. Men när man vet hur fantastiskt resultatet blir i slutändan så gör ändå om det och hoppas på bättre tur nästa gång. Nästa gång ska det bara gå!

• Vattenliljan

Ja, jag håller helt med dig! Idag började jag störtblöda. Jobbigt förstås, men jag är ändå glad. Egentligen skulle jag sätta igång det med mediciner i helgen. Nu slipper jag förhoppningsvis de där medicinerna. Tror det är bättre att det får hända naturligt. Dock börjar smärtorna komma nu, har blivit värre och värre senaste timmen. Inte så roligt, men det är ju bara att stå ut tills det är över. Jag försöker tänka framåt och att ju snabbare jag blir av med det här, desto snabbare kan vi börja försöka igen. Men det är en klen tröst när man gått i två månader och trott att man var gravid.

• Decibel84

Ursäktar mig i förväg för min kanske korkade fråga.
    Jag har precis gjort klart min utredning
    Det visade genom spolning att jag bara har passage på ena sidan.
    Jag har regelbunden mens och dom sa att jag har ägglossning
    Min pojkväns spermier är bra.
    Dom sa också att jag har ägg, men inte så många som man brukar(vad dom nu menar med det?) och att det såklart kan påverka graviditet men behöver inte vara så

Jag har för högt BMI för IVF
    Frågade om andra alternativ, och nämnde inseminering och fick till svar att i vårat fall är det inte mer effektivt än att"göra själv hemma"
    Men det stämmer väl inte? I sådana fall väljer dom väl ut bra ägg?

jag är jätte förvirrad, finns det ingen hjälp för oss?
    ska jag be om andra läkares åsikter?

• attlangta01
    Decibel84 skrev 2015-01-16 22:45:47 följande:

Ursäktar mig i förväg för min kanske korkade fråga.
    Jag har precis gjort klart min utredning
    Det visade genom spolning att jag bara har passage på ena sidan.
    Jag har regelbunden mens och dom sa att jag har ägglossning
    Min pojkväns spermier är bra.
    Dom sa också att jag har ägg, men inte så många som man brukar(vad dom nu menar med det?) och att det såklart kan påverka graviditet men behöver inte vara så

Jag har för högt BMI för IVF
    Frågade om andra alternativ, och nämnde inseminering och fick till svar att i vårat fall är det inte mer effektivt än att"göra själv hemma"
    Men det stämmer väl inte? I sådana fall väljer dom väl ut bra ägg?

jag är jätte förvirrad, finns det ingen hjälp för oss?
    ska jag be om andra läkares åsikter?

Hej

Vid insemination så tvättar de spermierna, väljer ut de bästa och inseminerar sedan. Då din mans spermier är bra så gör det troligen inte någon större nytta att göra insemination. 

• Decibel84
    attlangta01 skrev 2015-01-17 11:51:46 följande:
    Hej

Vid insemination så tvättar de spermierna, väljer ut de bästa och inseminerar sedan. Då din mans spermier är bra så gör det troligen inte någon större nytta att göra insemination. 

finns det inga andra alternativ än IVF för oss då?
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?