• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 18:00:26 följande:

Jag förstår, de sa till mig att det kan ta upp till ett år för en "frisk" fertil människa att bli gravid, jag har pco "light" enligt min gynekolog, dock är det ju sånt problem med stimulering att få "rätt" dos med ex. puregon.
    varje behandlingstillfälle såg så olika ut för mig vilket resulterade i 3 ÄL av typ 6 tillfällen.. alltså hälften..
    IVF kliniken sa att eftersom att jag blev gravid på första försöket och min kropp har "bevisat" att den kan vara det så har jag goda chanser om mitt frusna embryo klarar upptining.. men ärligt så har jag inte mycket till förhoppning, skulle nästan vara för br för att vara sant.. men måste ju börja någonstans.. vill inte göra en ny IVF innan vi försökt med FET :)

Chanserna är ju högre med IVF så hoppas :)

Jag förstår att du vill prova FET först.Vet du ungefär när det kommer bli?
    Håller tummarna för dig och för mig :)
  • Vattenliljan

Idag var jag på uppföljningsultaljud efter missfallet. Till min stora glädje fanns inga rester kvar = jag slipper göra en skrapning! Kliniken där jag gjorde ultraljudet ligger på Sophiahemmet, så jag kilade över till Fertilitetskliniken direkt efteråt  Fick prata med en av deras underbara sköterskor och hon sa att jag ska ringa dem för att få tid för ultraljud när jag slutat blöda. Vi vill sätta igång så fort vi bara kan med nya fertilitetsbehandlingar, så när allt ser ut "som det ska", livmodern har läkt helt och sådär, så ska jag få Provera för att sätta igång mensen och sen blir det sprutor igen. Uscha. Trodde ju att det där var över en gång för alla, men men, det är bara att ta nya tag.

• soni

Uppdatering; jag är inne på andra försöker med puregon. Två ägg är redo och igår tog jag ovitrelle-sprutan. Vi har haft sex de två senaste dagarna och ikväll samt imorgon har vi "planerat in det" haha väldigt romantiskt.

Jag skulle iväg och ta något blodprov en vecka efter sprutan... Fattade inte riktigt varför?

Räknar man sprutdagen ovitrelle som ruvardag 1? Eller från beräknad ägglossning?

Och när tar man gravtest?

• Vattenliljan

Blodtestet kanske är för att kolla att du verkligen fått ägglossning? Såna fick jag ta när jag körde med Pergotime (tabletter som man tar istället för Puregon + Ovitrelle kan man säga, inte lika effektiva). Jag tog tre kurer och blodproven visade alla gångerna att jag INTE ägglossat. Vad jag vet är det dock väldigt ovanligt att man inte ägglossar med Ovitrelle, så jag vet inte varför de skulle vilja kolla det på blodprov på dig. Fråga när du tar blodprovet, kanske kan sjuksköterskan se det på remissen.

När du tar Ovitrellesprutan kommer oftast ägglossnignen ca 36 timmar senare (men det kan variera för olika kvinnor och i olika cykler hur många timmar det tar). 14 dagar efter ägglossningen brukar mensen komma. Ibland någon dag tidigare, ibland någon dag senare. Graviditetstest kan du ju ta lite när du vill, men Ovitrellehormonerna ligger kvar i kroppen ett tag (10 dagar?) och kan ge falskt positivt så det är väl att rekommendera att vänta med testerna ett tag i alla fall. Jag har alltid tagit test på dag 15, dvs. en dag efter att mensen skulle kommit, om jag inte redan börjar blöda då förstås. Testerna ska vara nästan 100% säkra om man tar dem efter beräknad mens.

Blev visst lite snurrigt nu... Säg till om du vill att jag förklarar om något. :P

• snövit

attlanga01 : jag ska på VUL på måndag för att kolla om slemhinnan växt nått så efter det får vi förhoppningsvis veta :)
    Håller tummarna för dig också, när vi va på inskrivningssamtal på IVF kliniken så gick det av bara farten, tog den korta behandlingen med endast sprutor och vips va jag gravid, håller tummarna för dig :)

• attlangta01

Jag har en manlig kollega som jag egentligen gillar jätte mycket. Vi kommer jätte bra överens, men nu har han börjat fråga om barn, flera gånger. Jag blir så ledsen....
    Varje gång låter det ungefär likadant:

-"När ska du ha barn igen då"?
    -"Jag vet inte, vi får se, svarar jag"
    -"Men kör ni skarpt eller?"
    -"Äh sluta nu. Blir det så blir det, blir det inte så blir det inte. Vi vet inte ännu"
    -"Men det är klart ni måste ha ett syskon...." etc etc etc

Jag kan inte berätta, jag vill inte berätta. Och anser inte att jag har någon skyldighet att berätta om något så privat. Men förstår inte hur folk är uppfostrade, som inte vet att man inte frågar om allt. Och varför fortsätter han fråga. Jag har haft ett par bra dagar nu, men när jag måste ställas inför något sådant här så trillar jag så lätt ner igen....

Inte nog med att detta är jobbigt. Att man måste stå ut med  andras dumma kommentarer blir bara för mycket!

• soni

Alltså finns det några tecken på att man har ägglossat? Jag har i te känt av någon äl vad jag vet... Kanske är jag en av dom som inte känner något eller så har jag inte haft någon alls...

• Vattenliljan

Jag har bara känt av en av mina ägglossningar (den senaste). Tidigare har jag aldrig känt av något. Så var inte orolig för det! :)

• soni
    Vattenliljan skrev 2015-02-01 00:40:25 följande:

Jag har bara känt av en av mina ägglossningar (den senaste). Tidigare har jag aldrig känt av något. Så var inte orolig för det! :)

Tack! Skönt att höra.. Då är det bara att vänta och hoppas dessa långa dagar fram till bim...
  • attlangta01

Jag har troligen ägglossningen typ nu. Vi kan inte få till det på morgonen, går absolut inte. Sex på morgonen var vår grej innan vi fick barn, men efter det ALDRIG. Inget sug och ingen ork och inte minst har vi ju en tvååring som är morgonpigg så det kan vi bara glömma. Men vi fick till det igår kväll och kvällen innan det, samma kväll som ägglossningssprutan. 
    Vi brukar aldrig ha svårigheter att få till sex. Men den här gången har det inte varit kul. Jag har fått tjatat på min sambo, han har verkligen inte varit sugen. Blä så trist detta är... Man ska ju ha sex för att man vill det. På det här sätter blir det ju inte roligt för någon.....
    Skulle vilja få till det ikväll också, men vet i f-n hur det ska gå till. Två kvällar i rad har min sambo sagt nej för att han är för trött... känns trist att tjata igen.... 

Snövit: Hur har det gått för dig? Gick VUL bra i måndags?

Soni: Är du en vecka efter ägglossning nu? Känner du ngt?

Vattenliljan: Hur mår du?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?