attlangta01 skrev 2015-02-25 13:35:05 följande:
Hej
VI har ju många pco:are här. Vad har ni för förhållande till socker? Det är ju vanligt, som jag förstått, att man kan vara sockerberoende när man har PCO. Ngn här som är det?
Jag är sockerbereode. Jag har svårt att hålla uppe en enda dag, oftast äter jag någon typ av godis eller kakor varje dag Men nu har det börjat följas av en otrolig ångest, då jag läst att det kan påverka chanserna att bli gravid. Mitt beroende är så starkt att jag inte kan stå emot, men så fort jag ätit några bitar, blir min ångest så stark att den inte släpper på flera timmar. När det väl släppt klarar jag mig kanske till kvällen innan jag kan tänka mig att äta ngt igen.
Hur tänker ni andra som lider av samma sak som mig? Vill egentligen bara ha lite uppmuntran, råd eller dela erfarenheten av detta hemska beroende.....: (
Dakine: jag har ingen erfarenhet. Men däremot har jag läst att det kan hända att man inte har ägglossning, trots positivt test på ägglossningstest. Men inget jag vet by fact.
Jag skulle nog inte säga att jag har något sockerberoende egentligen, för när jag väl bestämt mig för att avstå så går det. Även om det kan vara jobbigt, för kakor är ju gott :)
Nu har jag bestämt mig att hålla mig från godis fram tills vi ska till Cypern (vilket är i aug). Men att jag får fika ibland, vid speciella tillfällen, i måttlig mängd.
Tycker det är lättare att hitta motivation, om man har en anledning. Vilket jag har. Vill inte vara överviktig, och jag vill bli gravid nu.
Från kliniken sa det nu att "
Jag har nu pratat med dr om ditt progesteron och ditt omslag på ÄL-testet. Hon säger att progesteronet inte visar på en ägglossning men du kan ändå ha haft en ägglossning eftersom ÄL-testet var positivt. Anledningen till det lite låga progesteronet kan vara att provet inte togs när ditt progesteron var som högst efter ägglossningen. Antingen kan provet ha tagits för tidigt eller för sent, det är svårt att säga vilket. Dessutom finns det individuella variationer för när progesteronet är som högst som gör att det ibland kan vara svårt att fånga ett högre värde. Så med andra ord är hoppet inte ute!"
Så är bara vänta och se.